گواهینامه CE (نشان صادراتی محصول) اسباب بازی ها Directive 2009/48/EC

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


در مقاله “چه محصولاتی نیاز به نشان CE دارند” به معرفی تمام محصولاتی که می توانند گواهینامه CE ارجینال دریافت کنند، پرداختیم. در ادامه می خواهیم به طریقی مبسوط در مورد هر کدام از این محصولات و دایرکتیو های آن ها صحبت کنیم. در مقاله پیش رو در مورد دایرکتیو Directive 2009/48/EC (دستورالعمل ایمنی اسباب بازی ها) صحبت خواهیم کرد.

دستورالعمل ایمنی اسباب بازی Directive 2009/48/EC

آگاه باشید مارک CE فقط یک برچسب داوطلبانه برای اسباب بازی نیست بلکه مطابقت قانونی است که سازنده یا صادر کننده باید هنگام عرضه به بازار آن ها را رعایت کند. اصطلاحات CE marking یا CE mark یا CE certification می تواند به عنوان مترادف مورد استفاده قرار گیرد.

دستورالعمل ایمنی اسباب بازی Directive 2009/48/EC می باشد که مربوط به ایمنی اسباب بازی ها است. اسباب بازی هایی باید گواهینامه CE را دریافت کنند که برای سن زیر ۱۴ سال طراحی شده باشند.

CE اسباب بازی ها

اسباب بازی هایی که در بازار عرضه می شوند باید با الزامات بهداشتی و ایمنی ضروری دستورالعمل ایمنی اسباب بازی مطابقت داشته باشند. این الزامات مرتبط با خواص فیزیکی، مکانیکی، شیمیایی و الکتریکی اسباب بازی هاست. علاوه بر این، دستورالعمل ایمنی اسباب بازی، الزاماتی در مورد اشتعال پذیری، بهداشت و (در صورت وجود) رادیواکتیو اسباب بازی را تعیین می کند.

تولید کننده یا وارد کننده با علامت گذاری CE روی اسباب بازی اعلام می کند که محصول مطابق با الزامات اساسی طراحی ایمنی اسباب بازی Directive 2009/48/EC است. اسباب بازی هایی که نشان CE دارند می توانند در کل منطقه اقتصادی اروپا (EEA) معامله شوند.

محصولاتی هستند که مطابق با دستورالعمل ایمنی اسباب بازی ها، اسباب بازی نیستند. شامل موارد زیر است:

  • تجهیزات زمین بازی و ماشین بازی به صورت خودکار برای استفاده عمومی؛
  • وسایل نقلیه اسباب بازی که دارای موتورهای احتراق هستند؛
  • موتورهای بخار اسباب بازی؛
  • بند، زنجیر و وسایل پرتابی؛
  • اشیای تزئینی برای مهمانی و جشن؛
  • محصولات برای کلکسیون، به شرطی که محصول یا بسته‌بندی آن نشان دهد که این محصول برای کلکسیون داران ۱۴ سال سن و بالاتر در نظر گرفته شده‌ است.
  • تجهیزات ورزشی برای بچه ها، با وزن بیش از ۲۰ کیلوگرم؛
  • پازل با بیش از ۵۰۰ قطعه.

ایزوسیستم برای دریافت گواهینامه CE چگونه به شما کمک کند؟

ایزوسیستم بر مبنای دستورالعمل ایمنی اسباب بازی Directive 2009/48/EC محصولات شما را ارزیابی و در صورت درخواست شما اقدام به صدور گواهینامه CE از مراجع معتبر با کد ناندو به صورت ارجینال و گواهینامه های خود اظهاری CE خواهیم نمود. علاوه بر درخواست گواهینامه CE، می توانید برای خدمات مرتبط با CE با ما تماس بگیرید:

  • طبقه بندی محصولات برای تعیین الزامات مربوطه؛
  • تست محصول مطابق با استانداردهای اروپایی؛
  • تهیه و ارزیابی پرونده فنی؛
  • پیش نویس و بررسی دستورالعمل های کاربری؛
  • تأیید و تدوین یک اظهاریه برای اتحادیه اروپا؛
  • مشاوره درمورد درج علامت CE روی اسباب بازی ها.

شش مرحله برای اخذ گواهینامه CE برای اسباب بازی ها

دستورالعمل ایمنی اسباب بازی Directive 2009/48/EC حاوی تعهدات قانونی برای هر نوع سازمان اقتصادی (تولید کننده، وارد کننده، توزیع کننده) است. طرح گام به گام زیر برای سازنده تهیه شده است.

طبقه بندی محصول: مشخص کردن اینکه آیا محصول در محدوده دستورالعمل ایمنی اسباب بازی ها بر اساس معیارهای تعیین شده وارد می شود یا خیر.

طبقه بندی اقتصادی شرکت ها : تعیین نقش اپراتور یا سازمان اقتصادی در دستورالعمل ایمنی اسباب بازی. مثلا اینکه تولید کننده است یا وارد کننده یا توزیع کننده.

روش سازگاری: می توان به بخش های زیر تقسیم کرد:

  1. انجام تست محصول و/یا ارزیابی ایمنی بر اساس استانداردهای هماهنگ اروپا؛
  2. ترسیم روش ها برای اطمینان از انطباق تولید؛
  3. ارائه عنصر شناسایی محصول و اپراتور اقتصادی؛
  4. دستورالعمل های کاربری و اطلاعات ایمنی ارائه شود؛
  5. ایجاد رویه هایی برای اقدامات اصلاحی.

فایل های فنی: تهیه فایل های فنی یا تکنیکال فایل (از جمله کتابچه راهنمای کاربر).

اخذ گواهینامه CE

در صورتی که مایلید برای محصول خود در مقام تولید کننده، توزیع کننده و یا وارد کننده اقدام به دریافت گواهینامه CE نمایید. می توانید با تکمیل فرم درخواست گواهینامه ، گواهینامه های مورد نظر از جمله گواهینامه CE را دریافت کنید.

گواهینامه های ایزوسیستم اعم از ارجینال و خود اظهاری دارای بالاترین اعتبار بوده و به صورت تضمینی صادر می گردند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!