چه چیزی در خصوص اهداف کیفی در ویرایش ISO 9001:2015 تغییر کرده است؟

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


چه چیزی در خصوص اهداف کیفی در ویرایش ISO 9001:2015 تغییر کرده است؟

ISO 9001:2015 شامل نیاز به اهداف کیفیت برای کمک به بهبود مستمر در سیستم مدیریت کیفیت (QMS) از زمان صدور نسخه ISO 9001:2000 است. با این حال، الزامات این عنصر مهم QMS به همان صورت باقی نمانده است، و آخرین نسخه استاندارد، تغییراتی را در اهداف کیفیت شرکت ها انجام داده است.

برای اکثر موارد، این ها توضیح می دهند که چگونه بسیاری از شرکت ها با موفقیت از اهداف کیفیت برای بهبود QMS خود استفاده می کنند.

چگونگی نوشتن اهداف کیفیت مناسب

در حالی که فرآیند نوشتن اهداف کیفیت خوب واقعا تغییر نکرده است، ایزو ۹۰۰۱: ۲۰۱۵ حاوی اصطلاحات اضافی است که این روند را روشن می کند. نسخه قبلی استاندارد، صرفا بیان کرد که اهداف مستند شده باید اندازه گیری شوند، مطابق با خط مشی کیفیت باشند و در سراسر شرکت ایجاد شوند. با آخرین بروزرسانی الزامات، نیاز به نظارت، برقراری ارتباط و به روز رسانی اهداف وجود دارد. اگر شما در چارچوب چگونگی نوشتن اهداف کیفیت خوب قرار داشته اید، این موارد واقعا تعریف اهداف کیفیت خود را تغییر نمیدهند.
یک تغییر غیرمستقیم که به وجود آمد ،نیاز به توجه به اهداف استراتژیک شرکت در تعیین اهداف کیفیت بود. این موضوع به این دلیل رخ داد که بند (۵.۲.۱) در حال حاضر شامل نیاز به خط مشی کیفیت است که با جهت استراتژیک شرکت سازگار باشد. بنابراین، اگر اهداف کیفیت مطابق با خط مشی کیفیت باشند، آنها با اهداف استراتژیک هماهنگ خواهند بود.

برنامه ریزی: تغییری که واقعا نباید جدید باشد

بزرگترین تغییر در الزامات اهداف کیفیت، بند ۶-۲.۲، برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف کیفیت است. در بسیاری از موارد، این الزامات اضافی چیزی است که شما باید در سازمان خود داشته باشید.

اگر از اهداف کیفی برای هدایت فعالیتهای مهم بهبود استفاده کرده اید، تنها در این صورت سازمان به نتیجه مورد نظر دست می یابد. و اگر یک سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS) را یکپارچه کرده اید، می دانید که برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف زیست محیطی از زمان انتشار ایزو ۱۴۰۰۱: ۲۰۰۴ انجام شده است.

چرا برای بهبود هدف تعیین می کنید بدون اینکه اقدامات لازم را انجام دهید تا اطمینان حاصل کنید که هدف شما در جهت دستیابی به آن است؟
در حالی که این ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، بسیاری از شرکت ها بدون دستیابی به هدف اصلی، از اهداف کیفی مشابهی در بلندمدت برخوردار بوده اند واین اغلب به دلیل فقدان یک طرح واقع گرایانه است.
بنابراین، الزامات در مورد برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف کیفیت چیست؟ همانند هرطرحی، پنج مورد وجود دارد که باید تعیین کنید که این طرح اتفاق می افتد:

۱. چه اقداماتی انجام خواهد شد؟ یک برنامه به سادگی همانند یک راهنمای گام به گام در مورد چگونگی دستیابی به هدف است. اگر هدف کیفیت شما این است که “تحویل در زمان واقعی را از ۹۰٪ تا ۹۵٪ در سال جاری تقویت کنید”، پس شما باید اقدامات متعددی انجام دهید تا این اتفاق بیفتد. به عنوان مثال، اول شما باید فرصت های کاهش فرایند زمان را بررسی کنید. دوم، شما ابزارهایی را برای کاهش زمان تعیین میکنید. بعد، ابزار مورد نیاز را پیدا خواهید کرد. سپس شما باید اپراتورها را با ابزارهای جدید و غیره آموزش دهید.
۲. چه منابعی نیاز دارید؟ برای انجام هر کاری، از لحاظ پول، ابزار و منابع دیگر برای تکمیل فعالیت چه چیزی نیاز دارید؟
۳. چه کسی اقدامات را انجام خواهد داد؟ به منظور تکمیل اقدام، کسی باید مالک این اقدام باشد. آن فردی خواهد بود که از منابع استفاده کند تا کار را در زمان مورد نیاز انجام دهد.
۴. مهلت اقدام چیست؟ اگر شما در حال تلاش برای رسیدن به یک تاریخ نهایی برای هدف کلی هستید، پس هر اقدام باید زمان مشخصی برای رسیدن به آن داشته باشد. بدون این بخش از اطلاعات، پیگیری روند پیشرفت وظایف برای رسیدن به تاریخ پایان ، دشوار خواهد شد.
۵. چگونه نتایج را ارزیابی می کنید؟ این ممکن است برای هر اقدام لازم نباشد، اما در کل، چگونه می دانید که برنامه شما موفق خواهد بود ؟ در مثال بالا، شما متوجه عملکرد تحویل به موقع در شرکت خود می شوید و می دانید که برنامه شما کار می کند، اگر شما حداقل ، زمان تحویل را به ۹۵٪ طبق شرایط قرارداد افزایش دهید .

این برنامه عملیاتی را می توان به هر طریقی که شرکت مناسب می داند انجام داد، از استفاده از یک جدول ساده که تمام اطلاعات را ضبط میکند تا یک ابزار برنامه ریزی و پیگیری مانند پروژه مایکروسافت (ms project) .

آیا واقعا چیزی تغییر کرده است؟

در حالی که الزامات واضح تری در استاندارد ISO 9001: 2015 برای اهداف کیفیت وجود دارد، بسیاری از شرکت ها متوجه خواهند شد که واقعا نیاز به تغییر نحوه عملکرد QMS خود وجود ندارد. اگر از اهداف کیفیت خود برای بهبود مستمر استفاده کرده اید، از جمله نوشتن اهداف با یک هدف مشخص و جدول زمانی، اهداف مورد نظر شما به احتمال زیاد مطابق الزامات استاندارد جدید یعنی ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ خواهد بود.

علاوه بر این، اگر شما برنامه ای دارید تا اطمینان حاصل کنید که پیشرفت هایی که از اهداف کیفیت خود می خواهید، به دست می آید، این الزامات اضافی به سادگی آنچه شما قبلا انجام داده اید را پشتیبانی میکند. پس ، تنظیم یک هدف و فقط امیدوار بودن به تغییرات برای رسیدن به هدف نهایی، یک روش موثر برای بهبود QMS نیست.

اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ معتبر

اگر برای سازمان و مجموعه خود به دنبال اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ معتبر یا سایر گواهینامه های معتبر ایزو هستید تنها کافیست تا فرم درخواست و اخذ گواهینامه ایزو را اینجا تکمیل کنید تا کارشناسان ایزوسیستم در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!