دستورالعمل کالیبراسیون + دانلود نمونه دستورالعمل کالیبراسیون تجهیزات در سیستم ایزو

روش اجرایی خرید و تدارکات

هر جا اندازه گیری مهم است کالیبراسیون اهمیت حیاتی دارد ، کالیبراسیون کاربران و کسب و کار ها را قادر می سازد تا اطمینان حاصل کنند که نتایج نظارت، ضبط و پس از آن کنترل می شوند.

کالیبراسیون به عنوان یک رابطه بین اندازه گیری تعریف می شود. استانداردها بسته به نوع صنعت متفاوت است، در حالی که تولید کنندگان معیار اندازه گیری خود را تعیین می کنند و فرکانس و سطح کالیبراسیون را بسته به شرایط صنعت، توصیه می کنند.

برخی از شرکت ها یک تست قبل از کالیبراسیون ارائه می دهند که در آن ابتدا تجهیزات را آزمایش می کنند تا تعیین کند که آیا برای کالیبراسیون مناسب است، در حالی که دیگران کالیبراسیون تمام تجهیزات را ارائه می دهند که آیا به درستی کار می کنند یا خیر.

به طور کلی استفاده از کالیبراسیون اغلب به عنوان فرایند تنظیم خروجی یا نشانگر در یک ابزار اندازه گیری به منظور توافق با ارزش استاندارد اعمال شده در یک دقت مشخص تعریف می شود، اما این در واقع دو فرآیند است: کالیبراسیون و تنظیم. بنابراین مهم است بدانید دقیقا چه خدماتی نیاز دارید. همچنین مهم است که بدانید چه کالیبراسیونی انجام می شود.

بسیاری از کاربران نیاز دارند و احتمالا انتظار دارند که کالیبراسیون دقیق تر انجام شود که نشان دهنده استفاده از اطلاعات واقعی است.

چرا کالیبراسیون بسیار مهم است؟

کالیبراسیون دقت و کیفیت اندازه گیری های ثبت شده با استفاده از یک قطعه تجهیزات را تعیین می کند. با گذشت زمان، تمایل به نتایج و دقت در «راندگی» به ویژه هنگام استفاده از تکنولوژی های خاص یا اندازه گیری پارامترهای خاص مانند دما و رطوبت وجود دارد. برای اطمینان از نتایج اندازه گیری شده نیاز به ادامه و نگهداری کالیبراسیون تجهیزات در طول عمر خود برای اندازه گیری های قابل اعتماد، دقیق و قابل تکرار وجود دارد.

دستور العمل کالیبراسیون تجهیزات

شرکت هایی که درخواست دریافت و اخذ گواهینامه ایزو نظیر ایزو ۹۰۰۱ را دارند می بایست هر ابزار اندازه گیری که در شرکت و سازمان موجود می باشد را در سیستم کالیبراسیون وارد کنند.

بدین صورت که یکی از مستندات و دستورالعمل های مهم در اخذ ایزو و صدور ایزو دستورالعمل کالیبراسیون تجهیزات می باشد. هر وسیله کالیبراسیون خاص خود را داشته لذا باید دارای دستورالعمل خاص خود باشد.

یک دستور العمل کالیبراسیون باید معمولا دارای بخش های زیر است :

  • نام ابزار
  • کد ابزار
  • هدف
  • دامنه کاربرد
  • شرح و نحوه کالیبره کرد

دانلود نمونه دستورالعمل کالیبراسیون تجهیزات در سیستم ایزو:

در ادامه می توانید یک نمونه دستورالعمل کالیبراسیون تجهیزات در سیستم ایزو را دانلود نمایید:


دانلود نمونه دستورالعمل کالیبراسیون تجهیزات


نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!