گواهینامه های ایزو به نام آمریکا و استرالیا ولی به کام هندوستان و بنگلادش!

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


در طول سال های فعالیت ایزوسیستم، به دلیل شفافیت و صداقت با مشتریان مرتبا مورد شماتت و انتقاد همکاران و رقبا قرار گرفته ایم. اما همچنان به تاثیر ارائه اطلاعات صحیح به مشتری و شفافیت در برخورد با مشتریان اعتقاد صد در صد داریم.

پیچیدگی پروسه صدور گواهینامه های ایزو و CE

صدور گواهینامه ایزو مثل خرید یک گوشی یا تلویزیون نیست. به دلیل تنوع مراجع صدور، سطح اعتبارات، نحوه رجیستر و کشور صادر کننده قیمت های مختلف وجود دارد. این موضوع در گواهینامه های CE به دلیل دایرکتیوها و EN های بسیار گسترده، پیچیده تر می شود تا حدی که بعد از سال ها کار افراد با تجربه در این حوزه با موضوعات جدید روبرو می شوند.

در نهایت اینکه پروسه شناسایی و صدور گواهینامه های ایزو و CE پروسه ای تخصصی و پیچیده است ولی ایزوسیستم با مقالاتی که توسط تیم فنی اش به صورت اختصاصی نگارش کرده، توانسه تا حد زیادی نحوه تشخیص گواهینامه های ایزو را به افراد کم اطلاع آموزش دهد. در این خصوص می توانید مقالات زیر را که قبلا توسط ما نوشته شده مطالعه کنید :

لطفا گواهینامه ایزو تقلبی و جعلی دریافت نکنید !

تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار ASCB

تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار IAF

گواهینامه ایزو معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟

 

مراجع صدوری از هندوستان و بنگلادش ولی با نام آمریکا و استرالیا !

یکی از پدیده هایی که امروز در حوزه صدور گواهینامه های ایزو رایج شده این است که برخی شرکت های مجری به مشتریان خود اعلام می کنند که از فلان مرجع صدور آمریکایی اقدام به صدور گواهینامه ایزو می کنند. و برای صدور این گواهینامه های ایزو عموما مبلغی پایین و غیر منطقی با توجه به سطح اعتبار درخواست می شود.

طبق بررسی های انجام شده بیش از ۹۰% این شرکت ها صدور گواهینامه ها را از مراجعی غیر از موارد ادعایی انجام می دهند. مثلا مدارک ایزو از CB هایی در کشورهای هند ، بنگلادش یا نیجریه صادر می گردد. در این بین بازار CB های هندی از همه داغ تر است.

نکته جالب اینکه اگر به سایت خود مرجع صدور مراجعه کنید در قسمت تماس با ما سایت مرجع صدور ، آدرس و تلفن کشور صادر کننده مثلا هند درج شده است. اما عموما مشتریان و سازمان به دلیل انگلیسی بودن سایت یا عدم آشنایی با این مسائل اصلا این موارد را چک نمی کنند.

این مورد را فراموش نکنیم که ممکن است CB های مورد بحث از اعتبار نسبی هم برخوردار باشند ولی موضوع بر سر عدم شفافیت با مشتری است که چرا ذکر نمی شود این مرجع صدور مثلا هندی است. بسیاری از مشتریان صرفا به دلیل اینکه ذکر می شود گواهینامه شان از مرجع اروپایی یا آمریکایی صادر می شود اقدام به همکاری و اخذ گواهینامه از یک CB می نمایند. این مشتریان قیمت این گواهینامه های به ظاهر آمریکایی یا استرالیایی را با قیمت گواهینامه هایی که واقعا اروپایی یا آمریکایی هستند مقایسه می کنند و نتیجه امر اینکه در اثر اختلاف قیمت اقدام به اخذ این سبک گواهینامه ها می کنند. در ادامه علت این ادعاها و نحوه فریب مشتری توضیح داده می شود.

اما چه اتفاقی می افتد که اینگونه ادعا می کنند!

خب توضیح دادیم که عموم گواهینامه هایی که با هزینه پایین به نام آمریکا، اروپا یا استرالیا صادر می شوند یا جعلی اند یا از کشورهای ضعیف و در حال توسعه صادر شده اند.

اما چه اتفاقی می افتد که یک شرکت مشاور به خود جرات می دهد مدرکی هندی را به نام آمریکایی به مشتری قالب کند!

فارغ از گواهینامه های جعلی که هیچ اعتباری ندارند دسته ای از گواهینامه های معتبر تحت اعتبار IAF (بنیاد جهانی اعتباردهی) صادر می شوند. برخی از مراجع اعتباردهی درسطح جهان جدا از CB هایی که در کشور خودشان فعال هستند اجازه ارزیابی به سایر CB ها در سطح جهان را می دهند.

مثلا AB استرالیا که JAS-ANZ نام دارد یا یک AB آمریکایی به نام IAS این خدمت را که سایر CB ها در کشورهای دیگر را نیز بررسی کنند. به عبارت دیگر مثلا یک CB هندی تاییدیه کشور خود را گرفته و سپس درخواستی برای IAS ارسال می کند و گواهی از IAS را میگیرد. اما الان این CB هندی است و تنها یک AB آمریکایی هم به آن گواهی داده است. و در صورتی که مشتری گواهینامه ها را دریافت کند نمی تواند مدعی شود دارنده گواهینامه های ایزو از آمریکاست بلکه باید ذکر کند دارنده گواهینامه های ایزو از هندوستان است.

نتیجه گیری

اول اینکه : در توضیحاتی که بالا ارائه کردیم، نمی خواهیم بگوییم که CB های هندی و الجزایری و … بد هستند بلکه موضوع صرفا شفافیت با مشتری است. اگر یک شرکت مشاور می خواهد اقدام به صدور گواهینامه ایزو از کشوری خاص و تحت اعتبار کشور دیگری نماید. حتما باید به مشتری اطلاع دهد تا مشتری بداند برای چه گواهینامه ایزویی و چقدر دارد می پردازد.

دوم اینکه : مشتریان محترم باید توجه داشته باشند که فرایند صدور گواهینامه ایزو شامل ۳ هزینه CB ، AB و مشاور است و در صورتی که شرکتی مدعی صدور گواهینامه های ایزو با قیمت هایی پایین (حداقل زیر ۲،۵۰۰،۰۰۰) شود قطع به یقین مشکلی یا مورد نهفته ای وجود دارد.

سوم اینکه : لطفا صرفا گواهینامه های ایزو را مراکز مجوز دار ( پروانه صنعت معدن تجارت ، نماد اعتماد و نماد ساماندهی ) دریافت کنید. از اینجا می توانید مجوز های ایزوسیستم را مشاهده کنید.

چهارم اینکه : حتما از مراکزی اقدام به اخذ گواهینامه های ایزو کنید که هم تجربه و هم رزومه قوی و قابل استعلامی داشته باشند. از اینجا می توانید رزومه خدمات صدور و مشاوره گواهینامه های ایزو مجموعه ایزوسیستم را مشاهده کنید.

پنجم اینکه : در هر مرحله ای از کار اگر نیاز به مشاوره رایگان داشتید و یا در مورد اصالت گواهینامه ها ابهاماتی داشتید با ما تماس بگیرید. از اینجا می توانید فرم درخواست گواهینامه ایزو را تکمیل کنید، همکاران ما با شما تماس می گیرند. همجنین از اینجا می توانید درخواست مشاوره رایگان خود را ثبت کنید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!