ایزو ۱۰۰۰۶ (استاندارد ایزو مدیریت کیفیت پروژه ها)

ایزو 10006

همین حالا می توانید نسبت به درخواست گواهینامه بین المللی ایزو ۱۰۰۰۶ اقدام کنید.

اخذ ایزو

مزایای دریافت گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۶

  • استانداردسازی فعالیت های پروژه محور
  • توجه جدی به کیفیت در فعالیت های پروژه محور
  • دریافت گواهینامه بین المللی معتبر با کد رجیستر
  • ایجاد احساس اطمینان خاطر در مشتریان
  • ایجاد فروش بیشتر به دلیل تقویت برند
  • تلفیق دانش مدیریت پروژه و مدیریت کیفیت

کشورهای صادر کننده گواهینامه

آشنایی با استاندارد بین المللی ایزو ۱۰۰۰۶

لزوم دریافت استاندارد ISO 10006 برای پیمانکاران

جهت اخذ ایزو ۱۰۰۰۶ ( دریافت ایزو ۱۰۰۰۶ – صدور ایزو ۱۰۰۰۶ ) ایزوسیستم آماده ارائه خدمات به شرکت ها و سازمان ها می باشد.

شرکت ها و پیمانکارانی که اقدام به به دریافت گواهینامه ISO 10006 می نمایند، به کارفرما این اطمینان را می دهند که پیمانکار پروژه دارای یک سیستم منسجم مدیریتی برای رسیدن به اهداف پروژه می باشد، لذا شرکت هایی که استاندارد مدیریت پروژه مانند PMBOK یا ISO 10006 در آن پیاده سازی شده، ضمن سازماندهی بهتر به امور و فرآیند ها، باعث افزایش بهره وری و اثربخشی اجرای پروژه ها می گردند.

دامنه کاربرد استاندارد ISO 10006

استاندارد ISO 10006 راهنمایی جامع در خصوص کاربرد مدیریت کیفیت در پروژه ها ارائه می کند؛ این استاندارد برای پروژه هایی با پیچیدگی مختلف، کوچک یا بزرگ، کوتاه مدت یا بلندمدت، در محیط های مختلف و صرفنظر از نوع محصول یا فرآیندی که دخیل بوده است، کاربرد دارد.

ISO 10006 راهنمای مدیریت پروژه نیست، بلکه راهنمایی برای کیفیت در فرآیندهای مدیریت پروژه ارائه نموده است.

هدف از نگارش استاندارد ISO 10006

هدف از نگارش و تدوین استاندارد ارائه راهنمایی هایی در خصوص کاربرد مدیریت کیفیت پروژه ها می باشد. این استاندارد طرح کلی اصول و رویه های مدیریت کیفیت را ارائه می نماید، که اجرای آنها مهم بوده و در راستای دستیابی به اهداف کیفیت مدیریت پروژه ها تاثیر گذار است.

استاندارد ISO 10006 و راهنمایی های مندرج در آن برای بخش وسیعی از سازمان ها و شرکت ها نگاشته شده و در پروژه های مختلف از کوچک تا بزرگ, از ساده تا پیچیده, از یک پروژه مستقل تا پروژه ای که خود بخشی از یک پورتفو پروژه ها است، کاربرد دارد.

کاربرد این راهنما برای کسانی است که در مدیریت پروژه ها دارای تجربه هستند و نیاز دارند اطمینان حاصل کنند، سازمان آنها اصول و رویه های مذکور در سری استانداردهای ایزو ۹۰۰۰ را اجرا کرده است .

همچنین کسانی که در مدیریت کیفیت تجربه دارند در استفاده از دانش و تجربه خود در روژه ها ملزم به تعامل با سازمان های پروژه هستند. به صورتی غیرقابل اجتناب، برخی از گروه ها بسیاری از جزئیات را در راهنمایی ها غیرضروری تشخیص می دهند ، در حالیکه ممکن است برخی از مخاطبان به این جزئیات وابسته باشند.

تاریخچه استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶

اولین بار در سال ۱۹۹۷ منتشر شده و نسخه بعدی در سال ۲۰۰۳ منتشر و عرضه شده است. این استاندارد توسط بسیاری از شرکتها مورد توجه قرار گرفته است و شرکتها و سازمانها با اخذ گواهینامه ISO 10006 میتوانند از امتیازات ویژه ای در هنگام شرکت در مناقصات و ارزیابیهای فنی برخوردار شوند.

پیاده سازی استاندارد ISO 10006 در کنار استانداردهای پایه نظیر ایزو ۹۰۰۱ و سیستم مدیریت یکپارچه IMS ، یا در کنار استانداردهای سری مشتری مداری نظیر ایزو ۱۰۰۰۲ و ایزو ۱۰۰۰۴ به رشد و تعالی سازمان به صورت چشمگیری کمک خواهد کرد.

تمرکز مشتری

استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶ کاملاً روشن می کند که دستیابی یا حتی انتظارات بیش از حد مشتری برای یک پروژه موفق ضروری است.

مسئولیت مدیریت

همانطور که در بقیه استانداردهای خانواده ISO 9000 معمول است، استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶، تصریح می کند که تعهد و مشارکت فعال مدیریت عالی برای یک سیستم مدیریت کیفیت کارآمد ضروری است و حمایت آنها از یک فرهنگ با کیفیت در تضمین موفقیت پروژه مهم است.

مشارکت مردم

با عنوان مسئولیت مدیریت، استاندارد بر اهمیت افراد اختصاص یافته به پروژه تاکید می کند. این امر روشن می سازد که آنها باید دارای مسئولیت های کاملاً مشخص و دارای اقتدار متناسب باشند، همچنین دارای صلاحیت باشند و ابزارهای مناسبی برای انجام وظایف خود تهیه کنند. همچنین اشاره می کند که پیامدهای پروژه های چند ملیتی و چند فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد. این موضوع با جزئیات بیشتر در بخش “مدیریت منابع” استاندارد آمده است.

دو انگیزه اصلی مربوط به مدیریت پروژه ISO 10006

نیاز به اجرای مدیریت پروژه با دو عنصر مهم ارتباط دارد:

  • سازمان:

این بخش قابل تغییر است و بخش‌های مختلف تجاری شرکت از ارتباط بهتر و همکاری آسان‌تر بهره‌مند خواهند شد.

  • مدیریت و نظارت پروژه:

به لطف شاخصه‌ ی عملکرد کلیدی یا KPI (میزان خوب بودن عملکرد سازمان) امکان نظارت بر پیشرفت پروژه وجود دارد و تضمین این که اهداف به دست می‌آیند، امکان پذیر است. در نهایت هنگامی که این دو مورد پیروی می‌شوند، تیم پروژه و رهبری کار را با کیفیت بالایی ارائه می‌دهند.

چالش‌های بالقوه در مدیریت پروژه

در ایزو ۱۰۰۰۶ رهبران پروژه باید جذبه و قدرت را ترکیب کنند و از همه مهم‌تر، تعادل را برای تیم خود درنظر بگیرند. درنهایت اعضای تیم با توجه به طرح و چارچوب فنی که بر آن‌ها تحمیل شده‌است، تلاش خواهند کرد.

برای بهترین همبستگی ممکن، مدیریت از همان روز اول، پروژه را پشتیبانی می‌کند و به وضوح وظایفی که هر یک از اعضای تیم باید انجام دهد را مشخص می‌کند. از آنجا که پروژه به طور بالقوه دست‌خوش تغییرات خواهد شد، دانستن اینکه چگونه با آن سازگار شویم ضروری است.

پروژه باید موازی با سایر کارهای در حال انجام باشد و تمام بخش‌های شرکت باید در برنامه‌های خود هزینه‌ها را بپردازند.

اخذ ایزو ۱۰۰۰۶ – صدور ایزو ۱۰۰۰۶ – دریافت ایزو ۱۰۰۰۶

جهت اخذ ایزو ۱۰۰۰۶ ( دریافت ایزو ۱۰۰۰۶ – صدور ایزو ۱۰۰۰۶ ) می توانید از طریق ایزوسیستم اقدام نمایید. ایزوسیستم برترین مرکز جهت اخذ ISO 10006 ( دریافت ISO 10006 – صدور ISO 10006 ) در کشور با مجوز رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

برای اخذ ایزو ۱۰۰۰۶ ( دریافت ایزو ۱۰۰۰۶ – صدور ایزو ۱۰۰۰۶ ) از طریق لینک درخواست گواهینامه در همین صفحه اقدام نمایید همچنین می توانید برای اخذ ایزو ۱۰۰۰۶ ( دریافت ایزو ۱۰۰۰۶ – صدور ایزو ۱۰۰۰۶ ) از طریق این لینک درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید.

اصول اجرایی گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۶

همان‌طور که اشاره کردیم، اصول این استاندارد را بسیار نزدیک به اصول مدیریت کیفیتی خانواده ایزو ۹۰۰۰ تدوین کرده‌اند. برخی از مواردی که ایزو ۱۰۰۰۶ بر آن‌ها تأکید دارد عبارت‌اند از:

مشتری‌مداری

این استاندارد به‌صورت واضح اعلام می‌کند که دستیابی به انتظارات مشتری و یا فراتر رفتن از آن، برای یک پروژه موفق الزامی است.

رهبری صحیح

فردی که رهبری پروژه را برعهده دارد باید صلاحیت این کار را داشته باشد و برای اجرای فرایند‌های پیچیده و مدیریت بخش‌های مختلف سیستم آمادگی داشته باشد.

مسئولیت‌های مشخص

ایزو ۱۰۰۰۶ تاکید می‌کند که تمامی افرادی که در پروژه فعالیت دارند، باید وظایف روشنی را دنبال کنند و مسئولیت‌های کاملاً مشخص را در پروژه به عهده بگیرند.

روابط سودمند دوطرفه

برقراری تمام شرایط ذکر شده در این استاندارد می‌تواند باعث شود تا هم مجموعه شما و هم مشتری، از تعامل با یکدیگر سود ببرید.

اجرای رویکرد فرایندمحور

تمام فرایندهایی را که در سیستم اجرایی می‌کنید باید با رویکردهای استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶ آمیخته کنید.

پیشرفت مداوم

باتوجه‌به اینکه تمام فرایندهای موجود در مدیریت پروژه در حال اجرا هستند، سیستم شما دائماً قابلیت پیشرفت و بهبود را خواهد داشت و این عامل به‌خودی‌خود یک مزیت بزرگ به شمار می‌رود.

رویکرد جدی تصمیم‌گیری

تصمیم‌گیری در سازمان‌ها باید با جدیت کامل صورت بگیرد و اجرای تصمیم‌ها را به تعویق نیندازید.

شباهت‌های ایزو ۱۰۰۰۶ به ایزو ۹۰۰۱

برخی رویکردهای کنترل کیفیت که هر دو استاندارد آن را پوشش می‌دهند شامل موارد زیر است:

  • رویکرد فرایند
  • تمرکز مشتری
  • مشارکت مردم
  • رهبری
  • رویکرد سیستماتیک
  • پیشرفت متداوم

در انتها…

این استاندارد توسط بسیاری از شرکت‌ها موردتوجه قرار گرفته است و با اخذ گواهینامه ایزو ۱۰۰۰۶ می‌توانند از امتیازات ویژه‌ای در هنگام شرکت در مناقصات و ارزیابی‌های فنی برخوردار شوند.

به خاطر داشته باشید که ایزو ۱۰۰۰۶ راهنمای مدیریت پروژه نیست، بلکه راهنمایی برای کیفیت در فرایندهای مدیریت پروژه ارائه کرده است.

پیاده‌سازی این ایزو در کنار استانداردهای پایه نظیر ایزو ۹۰۰۱ و سیستم مدیریت یکپارچه IMS یا سری مشتری‌مداری نظیر ایزو ۱۰۰۰۲ و ایزو ۱۰۰۰۴ به رشد و تعالی سازمان به‌صورت چشمگیری کمک خواهد کرد.

چرخه عمر استاندارد ایزو ۱۰۰۰۶

کمیته فنی ISO/TC 176 (مدیریت و تضمین کیفیت) با همکاری کمیته فرعی SC 2 (سیستم‌های کیفیت) اولین‌بار در سال ۱۹۹۷ استاندارد ISO 10006 را تهیه کرد.

نسخه بعدی را در سال ۲۰۰۳ منتشر و عرضه کردند و ویرایش سوم ایزو ۱۰۰۰۶ در سال ۲۰۱۷ جایگزین ورژن ۲۰۰۳ شد. ورژن ۲۰۱۷ را از نظر فنی برای همسویی با ISO 9000:2015، ISO 9001:2015 و ISO 21500:2012 بازبینی کرده‌اند.

چرخه عمر ایزو 10006


هر گونه کپی برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!

سفارش فوری ایزو