ایزو ۱۹۰۱۱ – دستورالعمل های مربوط به ممیزی استانداردهای ایزو

ایزو ۱۹۰۱۱ چیست؟

ایزو ۱۹۰۱۱ استانداردی است که رهنمودهایی برای سیستم‌های مدیریت ممیزی ارائه می‌دهد. این استاندارد شامل راهنمایی هایی در مورد مدیریت یک برنامه ممیزی، اصول ممیزی و ارزیابی افرادی است که مسئول مدیریت برنامه‌های ممیزی هستند. یک برنامه ممیزی متشکل از مراحل لازم برای تکمیل تمام ممیزی های فردی مورد نیاز برای رسیدن به یک هدف خاص است.

ایزو ۱۹۰۱۱: ۲۰۱۸ اطلاعات ارزشمندی در مورد چگونگی بهبود یک برنامه ممیزی ارایه می‌دهد، و درست مانند سایر بخش‌های یک سازمان انتظار می‌رود که بهبود یابد.

یکی از جنبه‌های این پیشرفت به طور مداوم تضمین می‌کند که اهداف برنامه ممیزی در راستای سیاست‌ها و اهداف سیستم مدیریت قرار دارند. سازمان‌ها، در فشار برای بهبود ممیزی، باید نیازهای مشتریان و سایر گروه‌های ذی‌نفع را مد نظر قرار دهند.

یک حوزه مهم در سیستم‌های مدیریت ممیزی و تجارت به طور کلی مفهوم ریسک است و در سراسر بخش مدیریت برنامه حسابرسی ISO ۱۹۰۱۱: ۲۰۱۸ ادغام شده‌است.

چه کسی می‌تواند از ایزو ۱۹۰۱۱:۲۰۱۸ استفاده کند؟

اگر سازمان شما ممیزی های داخلی یا خارجی سیستم‌های مدیریت را اجرا می‌کند ، یا اگر یک برنامه ممیزی را مدیریت می‌کنید، آنگاه ایزو ۱۹۰۱۱ و نسخه ANS برای شما کاربرد خواهد داشت.

هر کسی که در ممیزی یا برنامه‌های ممیزی دخالت داشته باشد می‌تواند از ایزو ۱۹۰۱۱ استفاده کند. به طور خاص، ایزو ۱۹۰۱۱ برای افرادی است که مسئول مدیریت یک برنامه ممیزی و ارزیابی افراد درگیر در برنامه‌های ممیزی هستند . هر کسی که وظیفه بهبود یک برنامه ممیزی را برعهده داشته باشد ، از ایزو ۱۹۰۱۱:۲۰۱۸ بهره می‌جوید.

نکات مربوط به ISO ۱۹۰۱۱: ۲۰۱۸

زمانی که آمریکا نسخه ویژه خود را از یک استاندارد اقتباس کرد، آن نسخه به عنوان استاندارد ملی آمریکا ( ANS ) شناخته می‌شود و معادل یک استاندارد بین‌المللی است.

نسخه ANS ممکن است تغییراتی در نسخه بین‌المللی ( ISO ) استاندارد ایجاد نکند. در مورد ایزو ۱۹۰۱۱، به عنوان یک پذیرش یکسان در نظر گرفته می‌شود. تنها تغییر قابل‌توجه در آن، شامل بحث در مورد موقعیت آمریکا در ایزو ۱۹۰۱۱ می‌شود.

ANSI / ANSI / ANSI / ISO۱۹۰۱۱ در هر دو فرمت چاپی و دیجیتال در دسترس است.

ISO ۱۹۰۱۱: ۲۰۱۸ چه کاری انجام می‌دهد؟

ایزو ۱۹۰۱۱ در هر قدم ممیزی یک سیستم مدیریت و یا برنامه ممیزی، از جمله:

تعریف اهداف برنامه

مطمئن شوید که اهداف خاصی که امیدوار به دستیابی به آن هستید را درک کنید

ایجاد ترتیبات ممیزی

نقش‌های محوری و مسئولیت‌ها

تعریف تعداد، حوزه، مکان، و مدت ممیزی

تعیین معیارها و چک لیست‌های خاص

بررسی رویه‌های بازبینی

تکمیل ممیزی های مورد نیاز

برنامه‌ریزی و مرور اسناد داخلی

جمع‌آوری و تایید مدرک ممیزی

تولید یافته‌ها و تهیه گزارش‌ها

یافته‌های برقراری ارتباط

بازبینی نتایج و فرآیند

ارزیابی نتایج و گرایش‌ها

انطباق با روش‌های برنامه ممیزی

تکامل نیازها و انتظارات احزاب علاقه‌مند

تحلیل سوابق برنامه ممیزی

بررسی اثربخشی اقدامات برای رسیدگی به ریسک‌ها

چالش‌ها و راهکارهای پیاده‌سازی استاندارد ایزو ۱۹۰۱۱

پیاده‌سازی استاندارد ISO 19011 چالش‌هایی نظیر نیاز به منابع مالی و انسانی کافی را با خود به همراه دارد. سازمان­ها با برنامه‌ریزی دقیق و هماهنگی مناسب می‌توانند این چالش‌ها را پیش‌بینی و راهکارهای مؤثری برای آن‌ها پیاده‌سازی نمایند.

اهمیت آموزش و آگاهی در استفاده از استاندارد

آموزش و آگاهی کارکنان در استفاده از استاندارد ISO 19011 بسیار اهمیت دارد. آشنایی کافی با اصول و مراحل اجرای استاندارد می‌تواند به عملکرد بهتر و افزایش بهره‌وری منجر شود.

تأثیر استفاده صحیح از ایزو ۱۹۰۱۱ در بهره‌وری سازمان‌ها

استفاده صحیح و مؤثر ازISO 19011  می‌تواند به بهبود بهره‌وری و کاهش هدررفت‌ها در سازمان‌ها کمک کند. این امر تضمین کیفیت، ایمنی و بهبود مستمر را به همراه خواهد داشت. همچنین استفاده از فناوری‌های نوین مانند نرم‌افزارهای مدیریتی و سیستم‌های اطلاعاتی می‌تواند در پیاده‌سازی و مانیتورینگ این استاندارد به کمک آید.

پیشنهادها برای بهره‌برداری بهینه از  ISO 19011

برای بهره‌برداری بهینه از استاندارد ایزو ۱۹۰۱۱ توصیه می‌شود که تیم‌های مدیریتی و بازرسی با هم همکاری فعال داشته باشند و اطلاعات و تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. آنها می­توانند برای تعامل مؤثر با استاندارد ISO 19011، از ابتدا تا انتهای فرایندها و محصولات، اصول و مراحل استاندارد را به کار گرفته و تطابق را دنبال نمایند.

جمعبندی

در دنیای امروزی که رقابت‌ها به اوج خود رسیده‌اند، تضمین کیفیت و ایمنی در فرایندها و محصولات، امری بسیار حائز اهمیت است. استاندارد ایزو ۱۹۰۱۱ به‌عنوان راهنمایی جامع برای ارزیابی سیستم‌های مدیریت کیفیت و ایمنی، نقش بسیار مهمی در بهبود عملکرد سازمان‌ها و تضمین کیفیت و ایمنی محصولات و خدمات دارد. با پیاده‌سازی این استاندارد و رعایت اصول آن، سازمان‌ها می‌توانند بهره‌وری، عملکرد و رقابت‌پذیری خود را بهبود دهند.

پرسش‌های متداول

یکی از ابزارهای مؤثر برای اطمینان از درستی مدیریت سیستم‌ها و تولید محصولات باکیفیت، استفاده از استانداردهایی نظیر استاندارد ISO 19011 است. این استاندارد به طور گسترده در سطح جهانی استفاده می‌شود و صنایع و سازمان‌های مختلف تجارب متعددی از اجرای این استاندارد کسب کرده­اند. در ادامه به برخی از سؤالات متداول در مورد این استاندارد پاسخ داده می‌شود:

آیا استفاده از ایزو ۱۹۰۱۱ به نوع و اندازه سازمان‌ بستگی دارد؟

خیر،. استاندارد ISO 19011 در تمامی صنایع  با اندازه‌های مختلف قابل‌استفاده است و به تضمین کیفیت و ایمنی فرایندها و محصولات در همه موارد کمک می‌کند.

آیا اجرای استاندارد ISO 19011 نیاز به آموزش خاصی دارد؟

بله آموزش و آگاهی کارکنان از اصول و مراحل استاندارد بسیار مهم است تا اجرای این استاندارد به‌صورت مؤثر انجام شود.

استفاده از فناوری در پیاده‌سازی ایزو ۱۹۰۱۱ چه مزایایی دارد؟

استفاده از فناوری‌های مدیریتی و اطلاعاتی می‌تواند به پیاده‌سازی و مانیتورینگ استاندارد ISO 19011 و همچنین به بهره‌وری و دقت بیشتر کمک کند.

آیا اجرای استاندارد ISO 19011 می‌تواند به بهبود پایداری در سازمان‌ها کمک کند؟

بله اجرای موفق این استاندارد می‌تواند منجر به بهبود پایداری در سازمان‌ها شده و به‌تدریج تطابق و بهره‌وری را افزایش دهد.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

ایزوسیستم با همکاری برترین مراجع صدور (CB)، انواع گواهینامه‌های بین‌المللی ایزو (ISO) را برای سازمان‌ها و سایر مراکز تجاری و غیرتجاری صادر می‌کند. شرکت دانش بنیان خانه مدیران، ایزوسیستم را به‌عنوان برند تجاری خود ثبت کرده و از سال ۱۳۸۵ در حوزه ارائه خدمات مشاور مدیریت و صدور گوهینامه‌های بین‌المللی ایزو فعالیت می‌کند.

برای اخذ ایزو از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!