ایزو ۲۲۰۰۰ (استاندارد ایزو سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی)

گواهینامه ISO 22000

همین حالا می توانید نسبت به درخواست گواهینامه بین المللی ایزو ۲۲۰۰۰ اقدام کنید.

اخذ ایزو

مزایای دریافت گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰

  • اطمینان از سلامت محصولات و مواد غذایی
  • جهانی شدن و ایجاد مزیت رقابتی در صادرات
  • دریافت گواهینامه بین المللی معتبر با کد رجیستر
  • ایجاد احساس اطمینان خاطر در مشتریان
  • ایجاد فروش بیشتر به دلیل تقویت برند
  • ایجاد و بهبود یک سیستم مدیریت کارا

کشورهای صادر کننده ایزو ۲۲۰۰۰

آشنایی با استاندارد بین المللی ایزو ۲۲۰۰۰

ایزو ۲۲۰۰۰ یک استاندارد بین‌المللی در حوزه مدیریت ایمنی و بهداشت غذا است. این استاندارد توسط سازمان بین‌المللی استانداردها (ISO) تهیه و منتشر شده است و مشخصات و الزاماتی را برای سیستم مدیریت ایمنی غذا در سطح سازمان‌های تولیدکننده و عرضه کننده محصولات غذایی تعیین می‌کند. جهت اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ ( دریافت ایزو ۲۲۰۰۰ – صدور ایزو ۲۲۰۰۰ ) ایزوسیستم آماده ارائه خدمات به شرکت ها و سازمان ها می باشد.
استاندارد بین المللی ایزو ۲۲۰۰۰ شامل مجموعه ای از دستورالعمل ها و مقرراتی است که شرکت ها با رعایت آنها می توانند سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را در سازمان خود پیاده سازی و اجرا نمایند.

لزوم دریافت گواهینامه استاندارد ISO 22000

استاندارد ISO 22000 بر مبنای استانداردهای ISO 9001 و HACCP نگاشته شده است ولی بکارگیری و همگون سازی کلیه استانداردهای مرتبط با صنایع غذایی موجب توجه ویژه به این استاندارد جهانی گردیده است.
برای نگارش استاندارد بین المللی ISO 22000 زمان زیادی صرف گردیده است لذا این استاندارد تمامی مراحل مرتبط با صنعت خوراک را از مزرعه تا میز غذا را شامل می گردد و شامل تمامی نسخه های پیشین و استاندارد های قبلی مرتبط با صنایع غذایی می باشد. لذا می توان گفت کامل ترین و جامع ترین استاندارد ایزو که به شرکت های مرتبط با صنایع غذایی توصیه می گردد برای اخذ آن اقدام کنند، استاندارد ISO 22000 ( استاندارد مدیریت ایمنی مواد غذایی ) می باشد.

علت موفقیت و توجه به استاندارد ISO 22000

علت اصلی موفقیت استاندارد ISO 22000 ، قابلیت آن در کنترل و مدیریت کلیه فرایند ها و مراحل زنجیره تولید، فرآوری و عرضه مواد غذایی از محصول برداشت شده از مزرعه تا فرآوری در کارخانه، انبارش، بسته بندی و ارائه محصول نهایی است.

مدیریت ایمنی غذا با ایزو 22000

هدف از اجرای استاندارد ISO 22000

 هدف از تدوین استاندارد بین المللی ISO 22000 تعیین الزامات سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی است که برای اثبات توانایی کنترل خطرات ایمنی مواد غذایی یک سازمان در زنجیره مواد غذای لازم می باشد. این الزامات برای تضمین ایمنی مواد غذایی در زمان مصرف انسان ضروری می باشد.

کاربرد استاندارد ISO 22000

استاندارد ISO 22000 برای تمامی سازمان هایی که در هر زمینه ای از زنجیره مواد غذایی فعالیت داشته و بخواهند سیستم هایی را اجرا کنند که به طور مداوم محصولات ایمن پایدار تولید کند، صرف نظر از اندازه کاربرد دارد.
استاندارد ISO 22000 برای تمامی سازمان های که صورت مستقیم یا غیر مستقیم یا صنعت مواد غذایی در ارتباط هستند کاربرد دارد به عبارت دیگر همه کسانی که در زنجیره تولید مواد غذایی دخالت دارند نظیر تولید کنندگان مواد اولیه ، تولید کنندگان خوراک دام و آبزیان ، پرورش دهندگان دام طیور و آبزیان و شرکت های حمل و نقل مواد غذایی ، انبارهای نگهداری محصول غذایی ، تولید کنندگان مواد افزودنی ، تولید کنندگان مواد بسته بندی مواد غذایی ، تولید کنندگان مواد شیمیایی مرتبط با مواد غذایی ، مراکز مرتبط با نظافت سطوح کارخانه های مواد غذایی و نیز شرکت های خدمات رسانی مواد غذایی تحت پوشش این استاندارد جهانی هستند.

ایزو ۲۲۰۰۰ در موارد زیر به شما کمک می کند:

  • ایمنی مواد غذایی
  • زنجیره ی غذایی
  • کنترل خطر زنجیره تامین
  • HACCP
  • استراتژی تجارت مواد غذایی

ایمنی مواد غذایی

ارتباط استاندارد ISO 22000 با سایر استانداردها

همانطور که پیش تر گفته شد استاندارد ISO 22000 بر پایه استانداردهای ایزو ۹۰۰۱ و HACCP نگاشته شده است لذا ایزو سیستم آماده مشاوره و صدور گواهینامه های مرتبط با آخرین ورژن ارائه شده برای این استاندارد یعنی ایزو ۲۲۰۰۰:۲۰۱۸ نظیر نشان حلال مواد غذایی ، استاندارد GMP ، استاندارد HACCP و استانداردهای پایه ای نظیر ISO 9001 ورژن ۲۰۱۵ می باشد.
همچنین واحدهایی که مایل به دریافت کد IR برای تولیدات و صادرات محصولات خود از سازمان های ذیربط کشور هستند می توانند نسبت به پیاده سازی ISO 22000 و HACCP که پایه ی دریافت کد IR می باشند اقدام نمایند.

چرا از ISO 22000 استفاده می کنیم؟

راه‌اندازی سیستم مدیریت کیفیت ایمنی مواد غذایی منجر به اطمینان از ایمنی محصولات و خدمات می شود. این روش، یک ابزار پیشگیری و بهبود مداوم است. چرخه PDCA (برنامه ، انجام ، بررسی ، قانون) در دو سطح مستقر است: اولین مورد مربوط به سیستم مدیریت، دوم در مورد اصول HACCP است. مانند هر استاندارد بین المللی، ISO 22000 باعث صرفه جویی در وقت می شود. با اخذ ایزو ۲۲۰۰۰، شما از یک روش شناخته شده و جهانی استفاده می کنید. ایزو ۲۲۰۰۰ مربوط به تامین کنندگان، مشتریان و طرف‌های علاقه‌مند در زنجیره غذایی است. دریافت ایزو ۲۲۰۰۰، باعث می شود تا خطرات شناسایی شوند و اقدامات مربوطه برای کاهش خطرات انجام شود و همچنین برای کنترل این خطرات در هنگام وقوع، ارتباط موثری با آنها ایجاد شود.

اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ – صدور ایزو ۲۲۰۰۰ – دریافت ایزو ۲۲۰۰۰

جهت اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ ( دریافت ایزو ۲۲۰۰۰ – صدور ایزو ۲۲۰۰۰ ) می توانید از طریق ایزوسیستم اقدام نمایید. ایزوسیستم برترین مرکز جهت اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ ( دریافت ایزو ۲۲۰۰۰ – صدور ایزو ۲۲۰۰۰ ) در کشور با مجوز رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

برای اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ ( دریافت ایزو ۲۲۰۰۰ – صدور ایزو ۲۲۰۰۰ ) از طریق لینک درخواست گواهینامه در همین صفحه اقدام نمایید همچنین می توانید برای اخذ ایزو ۲۲۰۰۰ از طریق این لینک درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید.

عناصر اصلی ایزو ۲۲۰۰۰ چیست؟

برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی در طول زنجیره غذایی، ایزو ۲۲۰۰۰ عناصر کلیدی زیر را ترکیب می‌کند:

  • ارتباطات تعاملی
  • مدیریت سیستم
  • برنامه‌های پیش‌نیاز
  • اصول تجزیه‌وتحلیل خطر و نقطه کنترل بحرانی (HACCP)

تفاوت بین HACCP و ایزو ۲۲۰۰۰ چیست؟

تفاوت بین ایزو ۲۲۰۰۰ و HACCP در این است که HACCP مخفف Hazard Analysis and Critical Control Point System است و یک سیستم ایمنی مواد غذایی است که از به خطر افتادن ایمنی مواد غذایی جلوگیری می‌کند.

ایزو ۲۲۰۰۰ یک استاندارد بین‌المللی بر اساس استانداردهای ISO است و برای تضمین ایمنی زنجیره غذایی جهانی ایجاد شده است.

اصول ایزو ۲۲۰۰۰

این استاندارد اصول دیگری را نیز پوشش می‌دهد که بخشی از استانداردهای سیستم مدیریت ISO است. این اصول عبارتند از:

  • تمرکز بر مشتری
  • رهبری
  • مشارکت مردم
  • رویکرد فرایندی
  • بهبود مستمر
  • تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد
  • مدیریت روابط

مزایای دریافت گواهینامه

استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ سازمان شما را قادر می‌سازد:

  • یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را در چارچوبی کاملاً تعریف شده و واضح بسازید و اجرا کنید که مطابق با نیازها و انتظارات کسب‌وکار شما منعطف باشد.
  • درک کنید که خطرات واقعی برای مصرف‌کنندگان و شرکت شما چیست.
  • ابزاری برای بهبود نظارت و اندازه‌گیری عملکرد ایمنی مواد غذایی به طور موثر فراهم کنید.

صدور گواهینامه استاندارد ابزار مؤثری برای ارتباط شرکت شما با ذی‌نفعان و سایر اشخاص ذی‌نفع است. این یک عنصر مهم در نشان‌دادن تعهد ایمنی مواد غذایی تحت حاکمیت شرکتی، مسئولیت شرکتی و الزامات گزارش مالی است.

چرخه عمر ایزو ۲۲۰۰۰

این سند توسط کمیته فنی ISO/TC 34 (محصولات غذایی) و کمیته فرعی SC 17 (سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی) تهیه شده است.

این ورژن جایگزین نسخه اول (ISO ۲۲۰۰۰:۲۰۰۵) شد که از نظر فنی با اتخاذ یک دنباله بند اصلاح‌شده بازبینی شده است. همچنین دارای تصحیح فنی ISO 22000:2005/Cor.1:2006 است.

چرخه عمر ایزو 22000

جمع‌بندی

سازمان‌هایی که در صنعت غذا فعالیت می‌کنند، می‌توانند با استفاده از ایزو ۲۲۰۰۰ سیستم مدیریت ایمنی غذا را پیاده‌سازی نموده و ریسک‌های مربوط به ایمنی غذا را شناسایی و کنترل کنند. این استاندارد شامل مواردی مانند اصول HACCP (تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی)، مدیریت ریسک، ارتقاء بهداشت و بهره‌وری فرآیندها است.

سوالات متداول

در این مقاله بررسی کردیم که ISO 22000 بر اساس مفاهیم مدیریت کیفیت و مبانی برنامه‌ریزی سیستماتیک ایمنی غذایی توسعه یافته است. این استاندارد شامل الزاماتی است که برای شناسایی، ارزیابی و کنترل مواردی مانند خطرات ایمنی غذا، ارتباط با عملکرد سیستم مدیریت ایمنی غذا، ارزیابی عملکرد فرآیندها و بهبود پیوسته طراحی شده است. در ادامه به برخی سوالات متداول در این باره پاسخ می‌دهیم:

ایزو ۲۲۰۰۰ چیست؟

استاندارد ISO 22000 یک استاندارد بین‌المللی در حوزه مدیریت ایمنی و بهداشت غذا است. این استاندارد الزاماتی را برای سیستم مدیریت ایمنی غذا در سازمان‌های تولیدکننده و عرضه کننده محصولات غذایی تعیین می‌کند.

استاندارد ISO 22000 چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

هدف اصلی این استاندارد ایجاد یک سیستم مدیریت جامع برای ایمنی غذا و کنترل خطرات مربوط به آن است. این استاندارد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا ریسک‌های ایمنی غذا را شناسایی، ارزیابی و کنترل کنند و از بهره‌وری فرآیندها و بهبود پیوسته استفاده کنند.

آیا ایزو ۲۲۰۰۰ با استانداردهای دیگری هماهنگ است؟

بله، ISO 22000 با سایر استانداردها و مشخصات مرتبط در حوزه ایمنی غذا هماهنگی دارد. به عنوان مثال، از اصول HACCP (تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی) و مبانی مدیریت کیفیت برای توسعه این استاندارد استفاده شده است. همچنین، با استانداردهای دیگری مانند ISO 9001 (مدیریت کیفیت) و ISO 14001 (مدیریت محیط زیست) نیز هماهنگی دارد.

مقالات مرتبط

برای آشنایی بیشتر با استاندارد iso 22000 توصیه می‌کنیم مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

آشنایی با ISO 22000 سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی

آشنایی با HACCP و ایزو ۲۲۰۰۰ ( ISO 22000 ) و تفاوت بین آن ها

ISO 22000:2018 ویرایش جدید ایزو ۲۲۰۰۰ ( سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی ) منتشر شد

دانلود متن فارسی استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ ویرایش ۲۰۰۵ ( ISO 22000:2005 ) – استاندارد ایزو مدیریت ایمنی مواد غذایی

دانلود متن انگلیسی استاندارد مدیریت ایمنی مواد غذایی: (ISO 22000:2018 : Food safety management systems )

در ورژن ایزو ۲۲۰۰۰:۲۰۱۸ تغییرات چه هستند؟

تغییرات کلیدی در ایزو ۲۲۰۰۰:۲۰۱۸ نسبت به ورژن ایزو ۲۲۰۰۰:۲۰۰۵

در حوزه صنایع غذایی صدور گواهینامه ۲۲۰۰۰ ISO کارآمدتر است یا HACCP ؟

FSSC 22000 چیست؟ درباره FSSC 22000 بیشتر بدانید

مشاوره پیاده سازی ایزو ۲۲۰۰۰ – سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی

ایزو ۲۲۰۰۰ برای شرکت‌های برگزاری مراسم و رویدادها

تفاوت بین گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ و FSSC 22000


هر گونه کپی برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!

سفارش فوری ایزو