در حوزه صنایع غذایی صدور گواهینامه ۲۲۰۰۰ ISO کارآمدتر است یا HACCP ؟

گواهینامه ایزو 22000

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


صدور گواهینامه ISO یا HACCP در صنایع غذایی؟ کدامیک اولویت دارد؟

گواهینامه HACCP  جهت تجزیه و تحلیل خطر و کنترل نقاط بحرانی و گواهینامه‌های  ISO برای اهداف متفاوتی مثلا ایزو ۲۲۰۰۰ جهت مدیریت ایمنی مواد غذایی به کار می روند، اما هم HACCP و هم استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ و ایزو ۹۰۰۱ مکمل یکدیگر هستند.

HACCP بر بهداشت محیط، امکانات، تجهیزات و محصولات متمرکز است که همه آن‌ها باید استانداردهای دولتی و شهرداری را برآورده کنند. HACCP  تبدیل به یک سیستم مجاز کنترل مخاطرات برای تولیدات غذاهای دریایی، گوشت، لبنیات، عسل، شربت افرا، میوه ها و سبزیجات، تخم مرغ پوست دار، تخم مرغ فرآوری شده و مرغداری در صنایع غذایی شده است.

گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ یک روش کنترل کیفیت و مدیریت ایمنی مواد غذایی است. هر دو استاندارد HACCP و ISO 22000 می‌توانند به طور جداگانه یا به طور همزمان اجرا شوند.
در حالی که HACCP عمدتا بر کنترل فرایندهای تولید متمرکز است، ایزو طبیعت گسترده تری دارد و تمام پروسه های پشتیبانی را در نظر می گیرد. هر دو سیستم مستلزم فرایندهای رسمی مستند هستند.

به نظر ما ، گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ به دلیل جامعیت در صنعت مواد غذایی اولویت بیشتری برای شرکت‌های فعال در صنعت غذا دارد. اما منطقی این است که حتما برای اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ و HACCP به صورت همزمان اقدام شود. می توان گفت به نوعی HACCP را می توان در سیستم ایزو ۲۲۰۰۰ پیش بینی کرد.

۷ اصل کلیدی که HACCP براساس آن استوار است

۱- تجزیه و تحلیل خطر را انجام دهید. خطرات احتمالی ممکن است زیستی، مانند یک میکروب، شیمیایی مانند جیوه یا سم؛ یا فیزیکی، مانند شیشه باشد.
۲- شناسایی کنترل نقاط بحرانی (CCP) که در آن حذف یا جلوگیری از هرگونه آلودگی رخ می دهد.
۳- محدودیت های مهمی را برای اقدامات پیشگیرانه مرتبط با هر CCP شناخته شده، تعیین کنید.
۴- نظارت بر الزامات و رویه‌ها برای استفاده از نتایج پایش برای تنظیم فرآیند و حفظ کنترل.
۵- زمانی که نظارت نشان دهنده انحراف از یک حد ضروری است اقدامات اصلاحی را انجام دهید.
۶- ایجاد رویه های مستندسازی و ممیزی موثر که سیستم HACCP را مستند می کند.
۷- ایجاد روندی برای تأیید اینکه سیستم HACCP به درستی کار می کند.

ایزو ۲۲۰۰۰ ترکیبی از HACCP و ISO 9001

ایزو ۲۲۰۰۰ را می توان ترکیبی از دو استاندارد ایزو ۹۰۰۱ و HACCP دانست. به این معنی که در کنار کلی نگری سیستمی که از ایزو ۹۰۰۱ نشات می گیرد به موارد ایمنی و سلامت در صنایع غذا نیز توجه می شود.

در حقیقت ایزو ۲۲۰۰۰ استاندارد جدیدی است که الزامات سیستم مدیریت ایمنی غذایی را مشخص می‌کند. ایزو ۲۲۰۰۰ شامل تمام عناصر HACCP و رویه‌های تولید خوب (GMP) است.

بهترین گواهینامه های ایزو برای صنایع غذایی

کلیه تولیدکنندگان صنایع غذایی یا سایر شرکت ها و اصنافی به طریقی با صنعت غذا سر و کار دارند بهتر است برای پیاده سازی الزامات و دریافت گواهینامه های ایزو ۹۰۰۱ ، ایزو ۲۲۰۰۰ و HACCP اقدام کنند.

واحدهای تولیدی صنایع غذایی که الزامات GMP یعنی تولید به روش و در شرایط خوب را رعایت کرده اند برای دریافت گواهینامه GMP توصیه می شوند.

در مقاله ” پنج گواهینامه ایزو ویژه شرکت های صنایع غذایی ” به صورت کامل در مورد این گواهینامه های توضیح داده ایم.

جهت دریافت گواهینامه ایزو کمک دریافت کنید

صرفنظر از استانداردهای بین المللی ایزو که انتخاب می کنید، توصیه مفید این است که از یک مشاور با تجربه که می تواند به شما در پیاده سازی فرایندها و مراحل مورد نیاز برای دریافت گواهینامه کمک کند، استفاده کنید.

در حال حاضر ایزوسیستم از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان برترین شرکت مشاور مدیریت کشور و واحد برتر فنی مهندسی انتخاب شده است.

مشتریان گرانقدر که مایل به دریافت و گرفتن گواهینامه های ایزو معتبر هستند تنها کافیست فرم درخواست صدور گواهینامه ایزو را تکمیل نمایند یا با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!