دانلود متن فارسی استاندارد ایزو ۲۲۰۰۰ ویرایش ۲۰۰۵ ( ISO 22000:2005 ) – استاندارد ایزو مدیریت ایمنی مواد غذایی

متن فارسی استاندارد ایزو 22000

متن فارسی استاندارد ISO 22000 ویرایش ۲۰۰۵ ( ISO 22000:2005 )

مقدمه

ایمنی مواد غذایی به وجود خطرات ناشی از مواد غذایی در زمان دریافت توسط مصرف کننده مربوط است.  از آنجایی که بروز خطرات ایمنی مواد غذایی می تواند در هر مرحله از زنجیره موادغذایی اتفاق ‌افتد، به کارگیری کنترل کافی در سراسر زنجیره مواد غذایی ضروری می باشد. بنابراین ایمنی مواد غذایی با تلاش های مشترک کلیه طرف های ذینفع در زنجیره مواد غذایی تضمین می شود.

سازمان های درون زنجیره مواد غذایی دامنه ای از تولیدکنندگان خوراک دام و تولیدکنندگان اولیه تا تولید کنندگان مواد غذایی، حمل و نقل کنندگان، انبارداران مواد غذایی و پیمانکاران فرعی برای خرده فروشی و ارائه خدمات مواد غذایی (همراه با سازمانهای وابسته نظیر تولید کنندگان تجهیزات، مواد بسته بندی مواد پاک کننده، افزودنی ها و مواد تشکیل دهنده) را در بر می گیرد. ارائه دهندگان خدمات نیز مشمول این دامنه می گردند .

این استاندارد الزامات یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را تعیین می‌کند که عناصر کلیدی شناخته شده را برای حصول اطمینان از ایمنی مواد غذایی در طول زنجیره موادغذایی تا مصرف نهایی تضمین می کند:

  • ارتباط متقابل
  • مدیریت سیستم
  • برنامه های پیش نیاز
  • اصول HACCP

ارتباط در طول زنجیره مواد غذایی برای اطمینان از آن که خطرات مربوط به ایمنی مواد غذایی شناسایی شده و به حد کافی در هر مرحله در درون زنجیره مواد غذایی کنترل می‌شود، ضروری است.

این ارتباط  مبتنی بر سازمان های بالادستی و پایین دستی در زنجیره مواد غذایی است. ارتباط با مشتری ها و تامین کنندگان درباره خطرات شناسایی شده و اقدامات کنترلی به شفاف سازی الزامات مشتری و تامین کننده کمک خواهد کرد. ( برای مثال در رابطه با امکان پذیری و نیاز به این الزامات و اثر آنها بر محصول نهایی) .

شناخت نقش  و موقعیت سازمان در درون زنجیره ای مواد غذایی برای اطمینان از ارتباط متقابل اثربخش در سراسر زنجیره ای مواد غذایی برای تحویل محصولات غذایی ایمن به مصرف‌کننده نهایی، ضروری است.

از لینک زیر می توانید متن فارسی استاندارد ISO 22000 ویرایش ۲۰۰۵ ( ISO 22000:2005 ) را دانلود نمایید :

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۳۳۹۱۲۱-۰۲۳ و ۳۳۳۳۹۱۲۰-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!