آخرین ویرایش استاندارد ایزو ۲۹۰۰۱:۲۰۲۰، صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی – سیستم های مدیریت کیفیت ویژه – الزامات سازمان های عرضه کالا و خدمات

ایزو 29001 ویرایش 2020

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


ایزو ۲۹۰۰۱ چیست؟

گواهینامه ایزو ۲۹۰۰۱، به عنوان یک استاندارد بین المللی، نتیجه همکاری بین ISO و صنعت بین المللی نفت و گاز است، که در درجه اول در زنجیره تأمین نفت و گاز متمرکز می باشد. این برنامه، الزامات سیستم های مدیریت کیفیت را برای چیدمان، تأسیس، تولید و اجرای محصولات و خدمات صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی مشخص می کند. این استاندارد برای کلیه شرکت های صنعت نفت و گاز مناسب است، زیرا به منظور ایجاد کیفیت و بهبود در این بخش خاص تهیه شده است. جدیدترین و آخرین ویرایش گواهینامه استاندارد ایزو ۲۹۰۰۱ در می ۲۰۲۰، منتشر شد.

پیشینه و ارتباط ایزو ۲۹۰۰۱ با سایر استانداردها

بسته به دامنه قراردادها، شیوه پیاده سازی استاندارد برای سازمان‌ها در صنایع نفت، پتروشیمی و گاز طبیعی برای راه‌اندازی سیستم‌های مدیریت کیفیت، مطابق با استانداردهایی، مانند ISO 9001 ، ISO 29001 ، API Spec Q1 و API Spec Q2 می‌باشد. محصولات و ارائه دهندگان خدمات، اغلب در صورت نیاز، موظف به اخذ و صدور گواهینامه سیستم های مدیریت کیفیت، توسط نهادهای معتبر شناخته شده مانند ایزوسیستم می باشند.

ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ تغییری در نحوه اجرای سیستم های مدیریت کیفیت در کلیه صنایع ایجاد کرده است. سازمان ها موظفند تأکید بسیار بیشتری بر شناسایی و مدیریت خطرات مرتبط با فعالیت ها، فرآیندها، محصولات و خدمات خروجی خود داشته باشند. سیستم های مدیریت کیفیت باید شامل فرایند مناسب برای شناسایی و مدیریت کاهش ریسک و تحقق فرصت ها باشند. ایزو ۲۹۰۰۱:۲۰۲۰ مکمل ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵، با الزامات و راهنمایی هایی برای مدیریت خطرات، مرتبط با بخش نفت و گاز است و چارچوبی برای هماهنگی الزامات با استانداردهای مکمل بکار رفته در این بخش فراهم می کند.

با توجه به اینکه دامنه وسیعی در این بخش وجود دارد، از استاندارد گرفته تا مواد، تجهیزات و خدمات تخصصی، مهم است که در هنگام تعیین و ارزیابی الزامات سیستم مدیریت کیفیت، از رویکردهای مبتنی بر ریسک استفاده شود.

این استاندارد راهنمایی هایی را در اختیار سازمان هایی قرار می دهد که ISO 29001: 2020 را به عنوان مبنایی برای سیستم های مدیریتی خود اتخاذ کرده و الزامات مورد نیاز محصولات و ارائه دهندگان خدمات را به کار می برند.

نکات کلیدی ISO 29001:2020

  • ایزو ۲۹۰۰۱:۲۰۲۰، ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵را به طور کاملتاییدکرده‌ است.الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱، با الزامات اضافی و راهنمایی های خاص برای بخش نفت و گاز نشان داده شده است. سازمان های مطابق با استاندارد ایزو ۲۹۰۰۱ همچنین با ISO 9001 مطابقت دارند.
  • ISO 29001: 2020 به گونه ای طراحی شده است که از نظر فنی معادل API Spec Q1 (چاپ نهم) و API Spec Q2 (چاپ اول) باشد.
  • ایزو ۲۹۰۰۱:۲۰۲۰، حداقل الزامات مورد توافق دربخش نفت وگاز برای مدیریت کیفیت را ارائه می‌دهد.سازمان هایی که ایزو ۲۹۰۰۱: ۲۰۲۰ را به محصولات و ارائه دهندگان خدمات خود اختصاص می دهند، می توانند الزامات اضافی، مربوط به نیازهای خود و ذینفعان را به کار گیرند.
  • اگر یک سازمان مایل یا ملزم به دریافت گواهینامه ایزو ۲۹۰۰۱ باشد، به آن‌ها توصیه می‌شود که با یک نهاد صدور گواهینامه معتبر، که توسط نهاد اعتبارگذاری شناخته‌ شده (به عنوان مثال ASCB,IAF) تایید شده، برای فعالیت انجام شده قرارداد ببندند.
  • ایزو ۲۹۰۰۱:۲۰۲۰ مانند ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵، به منظور ارزیابی مداوم عملکرد در جلب رضایت مشتری طراحی شده است.

انتخاب سیستم مدیریت کیفیت

گواهینامه ایزو ۲۹۰۰۱:۲۰۲۰ در بخش پیاده سازی، با ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ متمرکز است و اذعان می کند که می توان از آن برای ترکیب ایزو ۲۹۰۰۱ با سایر استانداردهای سیستم مدیریت کیفیت مانند API Spec Q1 و API Spec Q2 نیز استفاده کرد.

سازمان ابتدا باید ریسک محصول یا خدمات را بپذیرد. این امر می تواند از تجربه گذشته یا داده های صنعت یا با انجام ارزیابی ریسک باشد. راهنمای ارزیابی ریسک در پیوست  Annex C) C) ایزو ۲۹۰۰۱:۲۰۲۰، ارائه شده است که یک بخش جدید در مقایسه با ISO / TS 29001: 2010 است. سازمان پس از آن باید اطمینان حاصل کند که تمام منابع تامین پیشنهادی، مورد ارزیابی قرار گرفته و قادر به توانایی و صلاحیت برای تامین این حوزه می باشد.بسته به ارزیابی ریسک، سازمان باید حداقل الزامات سیستم کیفیت را مشخص کند.

مشخص شده است که پیشرفت در اجرا و صدور گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت در بخش های تامین متفاوت است. رویکرد زیر را می توان در نظر گرفت:

در بخش هایی که منابع تأمین کننده دارای یک سیستم مدیریت کیفیت معتبر می باشند، می توان شرایط لازم برای صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ را در تمام سطوح ریسک اعمال کرد و به مشتریان این امکان را داد تا اطمینان بیشتری کسب کنند.

در مناطق جدید و نوظهور ، جایی که صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ ممکن است در دسترس نباشد یا رایج تر نباشد ، مشتری نیاز به تأیید گواهینامه با بررسی های صلاحیت دارد.

در حالتی که الزامات ISO 29001: 2020 مشخص شده باشد، مشتری باید فرآیندهای مناسب را برای اطمینان از اجرا و برآورده شدن الزامات تنظیم کند.

با دستیابی به ISO 29001: 2020، رویکرد زیر مورد توجه قرار می گیرد:

مشتری ممکن است به محصولات و ارائه دهندگان خدماتی نیاز داشته باشد، که مجوز ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ و ایزو ۲۹۰۰۱:۲۰۲۰ را به همراه داشته باشند تا نیاز آن ها را برطرف کند.

یک سازمان ممکن است به دنبال اخذ گواهینامه ISO 9001: 2015 و ISO 29001: 2020 باشد و یا اینکه سازمان بخواهد به طور مستقل نشان دهد که دارای یک سیستم مدیریت کیفیت در محل است. این کار سطح اطمینان بالاتری را ایجاد می نماید.

اخذ ایزو ۲۹۰۰۱:۲۰۲۰ با ایزوسیستم

اگر مایل هستید که گواهینامه ایزو ۲۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۲۰ را اخذ نمایید، کارشناسان ما تجربه ای ارزشمند را در اختیار شما خواهند گذاشت که به موجب آن پاسخ های خود را دریافت خواهید کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید برای مشاوره رایگان فرم اخذ ایزو را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!