آشنایی با ایزو ۳۷۰۰۱ استاندارد بین المللی سیستم مدیریت ضد رشوه‌خواری

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


ایزو ابزار جدید برای مبارزه با رشوه‌خواری را منتشر می‌کند ( ایزو ۳۷۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۶ )

امروزه یک ابزار کاربردی  جدید  برای مبارزه با رشوه‌خواری طراحی و منتشر شده است. ایزو ۳۷۰۰۱ اولین استاندارد بین المللی سیستم مدیریت ضد رشوه‌خواری است که برای کمک به سازمان‌ها برای مبارزه با ریسک رشوه‌خواری در عملیات‌های خود و در سراسر زنجیره‌های ارزش جهانی خود، طراحی شده‌ است.

این استاندارد برای کاهش خطرات شرکت‌ها و هزینه‌های مربوط به رشوه‌خواری از طریق ارائه یک چارچوب کاری قابل مدیریت برای جلوگیری، تشخیص و پرداختن به رشوه‌خواری است.

رئیس کمیته پروژه ISO / PC ۲۷۸ و مسئول استاندارد جدید ایزو ۳۷۰۰۱ می‌گوید: ” رشوه دادن یک ریسک تجاری مهم در بسیاری از کشورها و بخش‌ها است ” در بسیاری از موارد، به عنوان یک بخش ” ضروری ” برای انجام کسب‌ و کار است . با این حال، برای افزایش آگاهی از آسیب‌های ناشی از رشوه‌خواری به کشورها، سازمان‌ها و افراد، درخواست اقدامات موثر برای پیش‌گیری از رشوه‌خواری کرده اند.

بسیاری از سازمان‌ها قبلا زمان و منابع قابل‌توجهی را صرف توسعه سیستم‌های داخلی و فرآیندهای پیش‌گیری از رشوه‌خواری کرده‌اند. ایزو ۳۷۰۰۱:۲۰۱۶ ، به عنوان  سیستم‌ مدیریت ضد رشوه‌خواری راهنمایی لازم برای استفاده و حمایت از این تلاش‌ها ارائه می دهد، با این حال شفافیت و وضوح را در مورد اقدامات و کنترل هایی که سازمان ها باید قرار دهند و همچنین چگونگی اجرای آنها را به طور موثر و کارآمد می بایست پیاده‌سازی نمود.

ایزو ۳۷۰۰۱ به تشخیص و جلوگیری از رشوه‌خواری کمک خواهد کرد، به اینصورت که آیا رشوه خواری توسط یک بخش، یک سازمان یا کارکنان یا همکاران تجاری آن انجام می شود یا خیر.

الزامات سیستم مدیریت رشوه خواری ( ایزو ۳۷۰۰۱ )

با استفاده از مجموعه ای از اقدامات و کنترل های مرتبط، از جمله راهنمایی های پشتیبانی، سیستم مدیریت رشوه خواری الزامات مورد نیاز را به شرح ذیل مشخص می کند:

  • سیاست و روش‌های ضد رشوه‌خواری
  •  رهبری مدیریت ارشد، تعهد و مسئولیت
  • نظارت بر مدیر اداری و یا عملکرد آن
  • آموزش ضد رشوه‌خواری
  • ارزیابی ریسک، دقت در پروژه‌ها و مراکز تجاری
  • کنترل‌های مالی، تدارکات، بازرگانی و قراردادی
  • گزارش، نظارت، بررسی و بازبینی
  • اقدامات اصلاحی و بهبود مستمر

ایزو ۳۷۰۰۱ برای اطمینان از انعطاف‌پذیری ویژه سازمان‌ها ، هر جا که ممکن است تجارتی انجام دهند، توسعه‌یافته است. ریسک رشوه دادن به سازمان، با توجه به عواملی  مانند اندازه سازمان، کشورها و بخش هایی که سازمان در آن فعالیت می کند متفاوت است بنابراین، ایزو ۳۷۰۰۱ در هنگام پیاده سازی در سازمان ها از سیاست و روش های منطقی خاص خود بهره می جوید.

سازمانها می توانند مدارک مربوط به استاندارد ISO 37001 توسط اشخاص ثالث معتبر نظیر مراجع صدور گواهینامه های ایزو (CB) را بررسی کنند تا متوجه شوند که سیستم مدیریت رشوه با معیارهای استاندارد مطابقت دارد یا خیر.

اگرچه  که صدور گواهی‌نامه (یا رعایت الزامات) ایزو ۳۷۰۰۱ نمی‌تواند تضمین کند که هیچ گونه رشوه‌خواری در رابطه با یک سازمان رخ نداده یا در ارتباط با یک سازمان رخ خواهد داد، ولی این استاندارد میتواند به تعیین این که آیا سازمان اقدامات لازم را برای جلوگیری از رشوه خواری انجام داده است یا نه، کمک شایانی کند.

ایزو ۳۷۰۰۱ براساس راهنمایی های سازمان‌های مختلف از قبیل اتاق بازرگانی بین‌المللی، سازمان همکاری اقتصادی توسعه ای ، شفافیت بین‌المللی، دولت‌های مختلف و  به نمایندگی از یک توافق جهانی در زمینه شیوه‌های مدیریت و حذف رشوه‌خواری ، ایجاد شده‌است .

پیاده سازی و صدور گواهینامه ایزو ۳۷۰۰۱

این استاندارد جزو استانداردهای جدید و خاص بوده و به دلیل ماهیت آن کمتر مورد استفاده عملی سازمان ها قرار گرفته است. ایزوسیستم به شرکت ها و سازمان هایی که احتمال رشوه خواری در آن ها وجود دارد توصیه پیاده سازی و دریافت گواهینامه آن را می نماید. جهت مشاوره رایگان تنها کافیست با ما تماس بگیرید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!