آشنایی با نحوه تدوین خطی مشی کیفیت ایزو + نمونه خطی مشی کیفیت ایزو

روش اجرایی خرید و تدارکات

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


آشنایی با خط مشی کیفیت

خطی مشی کیفیت یکی از مدارک و اسنادی است که در هنگام پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱ نگارش و تدوین می گردد. در این سند برنامه ها و سیاست های مدیریت ارشد دیده می شود. یک خطی مشی کیفیت باید در اختیار کارمندان و ذینفعان قرار گرفته و افراد سازمان باید شناخت کامل از اهداف سازمانی داشته باشند.

موارد کلیدی در تدوین خطی مشی در ادامه توضیح داده می شود:

خطی مشی در مسیر اهداف و استراتژی های کلان سازمان

در هنگام تدوین خطی مشی باید برنامه ها و اهداف جامع و کلان سازمان مورد توجه قرار گرفته و در متن خطی مشی به آن اشاره شود.

برآورده کردن الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱

هنگامی خط مشی کیفیت نگارش می شود می بایست الزامات سیستم مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ را برآورده ساخته و شامل شود.

لحاظ کردن الزامات مشتری در خط مشی کیفیت

درک نیازهای مشتری از اهمیت زیادی در پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت برخوردار است. یک خدمت و یا تولید محصول احتمال دارد که دارای الزامات قانونی خاص خود باشد که در هنگام نگارش خطی مشی کیفیت می توان به آن اشاره کرد.

ممکن است برای شناخت هر چه بهتر و کامل تر مشتریان نیاز به ارتباطی نزدیک تر با مشتریان باشد.

توصیه می گردد در صورتی که محصول تولیدی دارای الزاماتی قانونی نظیر استانداردهای اجباری سازمان استاندارد می باشد حتما موارد الزامی را بررسی و در خط مشی کیفیت در نظر بگیرید.

ارتباط خطی مشی کیفیت با بهره گیری از نظرات و فیدبک های پرسنل و ذی نفعان

از نقش بسیار مهم پرسنل و کارکنان یک شرکت و همچنین سایر ذی نفعان در سازمان نمی توان چشم پوشی کرد. با توجه به اینکه خطی مشی کیفیت در اختیار کلیه کاکنان و ذی نفعان قرار خواهد گرفت و آن ها موظف به توجه و حرکت در مسیر این خطی مشی هستند لازم است تا حتما از نظرات پرسنل و ذی نفعان یک سازمان یا یک شرکت در تدوین خطی مشی کیفیت بهره جست.

این موضوع بسیار مهم است که تنها وقتی خطی مشی کیفیت جنبه عملی به خود می گیرد که ارتباط آن با وظایف و شغل های هر یک از پرسنل مشخص باشد در غیر اینصورت تنها به صورت یک متن و مستند شعارگونه باقی خواهد ماند.

توجه و متعهد بودن به خط مشی کیفیت ایزو

در یک سازمان برنامه ها و اهداف کلان بسیاری توسط مدیر ارشد ترسیم می گردد. این اهداف و سیاست ها تنها با بیان شدن قابلیت اجرایی نخواهند یافت بلکه می بایست تمامی استراتژی ها و سیاست های مدیریت ارشد تدوین گردند.

همچنین اینکه صرفا خط مشی کیفیت در اختیار کارکنان قرار بگیرد پاسخگوی نیاز سازمان نبوده و نتیجه مثبتی در پی نخواهد داشت و در صورتی که سازمان مایل است تا به خط مشی کیفیت خود دست یابد می بایست در تمام بخش ها و شغل های تعریف شده ی سازمان ارتباط خط مشی کیفیت ایزو با آن وظیفه را معین و سیاست گذاری نماید.

مرسوم است که در پایان هر خط مشی کیفیت مدیر ارشد سازمان به تعهد خود برای دستیابی به اهداف ذکر شده اذعان می نماید.

یک خط مشی کیفیت ایزو چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟

–    گویا، کوتاه و ساده باشد به نحوی که پیام را در زمان حداقلی به صورت شفاف اعلام کند
–    یک خط مشی باید با توجه به ماهیت کارکردی و ابعاد یک سازمان تنظیم شود
–    توضیح در مورد کار خود و اینکه چگونه کایزن (بهبود مستمر) در سازمان مورد توجه قرار خواهد گرفت
–    ایجاد تعادل بین خط مشی کیفیت و جزییات فعالیت هایی که سازمان صورت می پذیرد
–    عدم تعهد سازمان به موارد و تعهداتی که مشخص است از پس آن بر نخواهد آمد

مشاهده چند نمونه خط مشی کیفیت ایزو

نمونه ۱ خطی مشی کیفیت ایزو :

شرکت  …………. تولید کننده انواع …………  قابل استفاده در  صنایع  مختلف بمنظور کسب رضایت کلیه ذی نفعان و تلاش جهت حضور موفق در بازار داخل و  بهبود مستمر فرآیند ها ، استقرار و استفاده از سیستم های مدیریت کیفیت را  در اولویت اول فعالیتهای خود قرار داده است. بدین منظور برنامه ریزی و اجرای اهداف کیفی زیر را در سازمان پیگیری می نماید.

۱-   افزایش رضایت مشتریان

۲- افزایش کیفیت محصولات

۳-   افزایش فروش

اینجانب مدیرعامل شرکت، با اعتقاد کامل به موارد مندرج در بالا متعهد میگردم با استقرار کامل سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ، در جهت تامین منابع مورد نیاز و بازنگری دوره ای سیستم مدیریت کیفیت و  اهداف آن که از طریق خود یا نماینده مدیریت اعمال می گردد گام  بر دارم.


نمونه ۲ خطی مشی کیفیت ایزو :

در شرکت ………… در راستای بهبود کیفیت بر اساس دانش فنی پرسنل، بکارگیری ماشین آلات مدرن، اشاعه و ترویج کار گروهی و حفظ صیانت ازنیروی انسانی وتوجه به طرفهای ذینفع وبرقراری توسعه پایدار  از الگوی نظام مدیریت یکپارچه بر پایه الزامات استاندارد ISO 9001 ،ISO 14001 و OHSAS 18001 ،استانداردهای ملی و محلی و سایر الزامات مشتریان وطرفهای ذینفع برای نیل به اهداف زیر بهره می گیرد.

در این راستا اهداف ذیل مد نظر قرار گرفته است:

  • منظور افزایش رضایت مشتریان و مصرف کنندگان با توجه به کیفیت در جهت تضمین بقای شرکت.
  • کاهش هزینه ها از طریق افزایش راندمان ، افزایش ظرفیت واحدها،استفاده بهینه از امکانات موجود و اختصاص منابع مورد نیاز جهت تحقق اهداف کیفی.
  • ارتقاء سطح کیفی و کمی محصولات.
  • کاهش آلاینده هاوانواع آلودگی هاوپیشگیری ازآنها.
  • کاهش حوادث ورویدادهاوارتقای وضعیت ایمنی بهداشتی پرسنل.
  • مدیریت ریسک ها در فرایندهای سازمان

این خط مشی بیانگر تعهد ویژه مدیریت ارشد شرکت نسبت به مقوله کیفیت ، ایمنی بهداشت ومحیط زیست بوده و مسئولیت پیاده سازی، اجرا و نگهداری سیستم مورد نظر با نماینده مدیریت شرکت می باشد. بدینوسیله کلیه پرسنل شرکت ملزم می باشند تا با تعهد، مسئولیت پذیری و همکاری تام با نماینده مدیریت نسبت به ایجاد زمینه های اجراء، استقرار، توسعه و افزایش اثر بخشی سیستم مورد نظر و دستیابی به اهداف فوق الذکر در راستای بهبود مستمر کوشیده و از هیچ تلاشی فروگذار ننمایند. همچنین نماینده مدیریت متعهد به اطلاع رسانی به ذینفعان شرکت می باشند.


نمونه ۳ خطی مشی کیفیت ایزو :

شرکت ……………. تولـید کننده انواع مجموعه و قطعات در صنایع فلزی و پلیمری، در راستای حفظ و اعتلای جایگاه این شرکت و رسیدن به موقعیت یک شرکت پیشتاز در عرصه رقابت سیستم مدیریت کیفیت خود را مطابق با استاندارد ISO/ TS 16949 الزامات مشتریان (در صورت وجود) طرح ریزی نموده است.

در این راستا مبانی زیر جهت نیل به اهداف عالیه شرکت در نظر گرفته شده است:

  • حفظ و توسعه بازارهای داخلی و خارجی از طریق شناسایی خواسته ها و رعایت الزامات مربوطه
  • بهبود مستمر در کیفیت محصول و کلیه فعالیتهای شرکت با مشارکت همگانی پرسنل
  • افزایش توانمندیهای فنی پرسنل و توسعه فرهنگ کیفیت در مجموعه از طریق آموزشهای مرتبط
  • کاهش اولویت بندی شده ضایعات جهت نیل به سمت ضایعات صفر در مجموعه
  • ایجاد محیطی امن برای کارکنان و توسعه فرهنگ کار گروهی و ایجاد انگیزه و ترغیب جهت دست یابی به اهداف سازمان

اینجانب مدیریت ارشد شرکت، ضمن اعلام پایبندی و تعهد خویش به اصول اعلام شده از کلیه همکارانم در شرکت …………انتظار دارم ضمن درک مفاد این خط مشی، در رسیدن به اهداف کیفیت سازمانی که در راستای این خط مشی اعلام شده همکاری نمایند. جهت حصول اطمینان از حرکت سازمانی به سمت اهداف اعلام شده علاوه بر نظارت مستمر نماینده مدیریت بر عملکردها، اینجانب نیز همواره روند حرکت سازمان را مد نظر قرار خواهم داد.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!