آشنایی با نشان حلال محصولات غذایی و لزوم دریافت این نشان

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


حلال چیست؟

در زبان عربی کلمه حلال به معنای مجاز یا قانونی است. غذاهای حلال غذاهایی هستند که تحت دستورالعمل های رژیم اسلامی مجاز هستند. در مقاله گواهینامه حلال به‌صورت جامع این موضوع بررسی شده است. با توجه به این دستورالعمل های جمع آوری شده از قران، مسلمانان نمی توانند از موارد زیر استفاده کنند:
• گوشت خوک و یا محصولات به دست آمده از آن
• حیواناتی که قبل از ذبح مرده بودند
• حیواناتی که به درستی ویا به نام خداوند ذبح نمی شوند
• خون و یا محصولات ترکیب شده با خون
• الکل
• حیوانات گوشتخوار
• پرندگان شکاری
• حیوانات خاکی بدون گوش خارجی

این غذاها و مواد غذایی غیرمجاز در زبان عربی حرام نامیده می شوند،که به معنی ممنوع است.

چرا حلال

دلیل اول برای حلال این است که در خدمت جوامع مسلمان ملی و بین المللی در تطابق کامل با دستورات مذهبی آنها باشند. مفهوم حلال در مورد طیف وسیعی از کالاها و خدمات مورد استفاده در زندگی روزمره مسلمان به کارمیرود. مصرف کنندگان مسلمان محصولات را انتخاب می کنند، زیرا آنها باید مطابق با فرایند و روش هایی باشند که توسط قانون اسلامی (شریعت) تعریف شده است. صنعت و تولید کنندگان کالاها و خدمات اغلب از این الزامات آگاه نیستند. پس ، آنها نیازهای این بخش از جمعیت ما را نادیده می گیرند. اتاق بازرگانی حلال ایالات متحده ، استانداردهای یکپارچه پذیرش و صدور گواهینامه را ارتقا می دهد. استاندارد یکپارچه شکاف بین مصرف کنندگان مسلمان و صنعت را ازبین میبرد. ایجاد اعتبار کرده و به مصرف کنندگان مسلمان از تطابق کامل محصولات با روند حلال اطمینان می دهد.

• خلوص و پاکیزگی منابع و فرایندی که از آن محصولات حاصل می شود.
• ایمنی زندگی انسان تنها با مصرف آن چیزی است که سلامت و سالم است.
• درستی و شیوه ی اخلاقی زندگی با اجتناب از ظلم به حیوانات، آسیب رساندن به محیط زیست و شیوه های تجاری ناعادلانه.
• به عبارت دیگر، حلال یک شیوه زندگی است که در سلامت جسمی و روحی افراد مفید و سودبخش است.
• حلال برای همه است مهم نیست که آیا شما یک مسلمان هستید یا خیر – حلال، نشان نهایی خلوص و ایمنی است که محصولات برتر با کیفیت را تضمین می کند.

تعاریف عربی

حلال: در زبان عربی به معنای مجاز است. قانونی و یا مجاز است که در قرآن و تعالیم حضرت محمد (ص) بیان شده است.
ممیزی حلال، بازرس، سرپرست: این اصطلاحات در اینجا به صورت جایگزین استفاده می شوند
غذای حلال: غذای مجاز بر اساس شریعت (قانون اسلامی)
حرام: هر چیزی که غیرمجاز به نظر می رسد همانطور که در قرآن، تعالیم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) بیان شده است و یا همانطورکه توسط مذهب های اصلی تصریح شده است؛ متضاد حلال. ممنوع ، از جمله:

• لاشه ی گندیده و یا مرده
• جریان خون
• خوک
• موادی که باعث مستی میشود شامل الکل

مکروه: دوست نداشتن، نفرت یا توصیه نشده

مشبوه:شک و تردید ،شبهه و گمان

مذهب : مکتب فکر در اسلام.مکتب عقیده ی شرعی اسلامی.

نجس: آلودگی، از جمله مواردی که مجاز نیستند مانند خوک ها و مشتقات آن، خون و لاشه ؛ مایعات یا مواد دفع شده از بدن انسان یا حیوان مانند ادرار، مدفوع، خون، استفراغ و چرک.

ذبح: در زبان عربی به معنای کشتار با ابزار تیز است. یک روش دقیق و واضح برای کشتار یک حیوان و ساختن گوشت مناسب برای مصرف مسلمانان است.

نشان حلال چیست؟

نشان حلال نشانی است که توسط مراکز مجوزدار صدور این نشان صادر می گردد. عموما کشورهای اسلامی دارای مراکز صدور مجوز حلال هستند. به عنوان مثال مراجعی از کشورهای مالزی، امارات، ایران و … دارای چنین مجوزی می باشند.

در فرایند صدور گواهینامه حلال کل فرایند تولید یک محصول به طور کامل بررسی می شود تا مشخص شود آیا محصول به صورت حلال آماده می شود یا خیر. با توجه به اینکه برخی مواد مانند ژلاتین که هم از خوک و هم از گاو تهیه شده و در محصولات مختلف نظیر پاستیل و شیرینی ها استفاده می شود الزام حلال را برای بسیاری از محصولات حتی آن هایی که در ظاهر از گوشت استفاده نمی کنند بالا برده است. نوشیدنی ها هم به دلیل احتمال وجود الکل در آن ها جزو دسته ای هستند که حتما باید گواهینامه حلال را اخذ کنند. اما تا کنون هیچ محدودیتی برای دریافت این نشان ذکر نشده حتی شرکت های خشکبار نیز می توانند برای محصول خود این نشان را دریافت نمایند.

گواهینامه حلال را چگونه دریافت کنم ؟

گواهینامه حلال باید از یک مرجع صدور که عموما در کشور اسلامی واقع شده است دریافت شود. در حال حاضر ایزوسیستم به عنوان نماینده برترین مراجع صدور گواهینامه های حلال از کشورهایی مانند امارات و مالزی آماده صدور این گواهینامه برای شرکت ها و سازمان می باشد.

در صورتی که مایل به آشنایی بیشتر با این گواهینامه هستید می توانید این صفحه را مطالعه کنید و برای ثبت درخواست صدور گواهینامه حلال فرم ثبت سفارش صدور را اینجا تکمیل کنید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!