انتشار نسخه جدید استاندارد ایزو مدیریت ریسک (ایزو ۳۱۰۰۰) در سال ۲۰۱۸

آشنایی با ایزو مدیریت ریسک ایزو 31000(1)

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


انتشار نسخه جدید ایزو ۳۱۰۰۰ در سال ۲۰۱۸

نسخه جدیدی از استاندارد مدیریت ریسک ایزو ۳۱۰۰۰ در اوایل سال آینده معرفی خواهد شد. همانطور که تهدید خطرات برای دولت ها، سازمان ها و مردم به طور یکسان رشد می کند. چگونه استاندارد جدید و ساده می تواند به ایجاد امنیت بیشتر در آینده کمک کند؟
ده سال پیش، هیئت مدیره بانک ها و موسسات مالی در سراسر جهان به دلیل شنیدن اخبار فروپاشی نام های معتبر و بسیار معروفی مانند Lehman Brothers، Bear Stearns و Northern Rock شوکه شدند. آلن گرینسپن، رئیس سابق بانک فدرال، این امواج شوک آور را که جهان را ملتهب کرده بود به عنوان “سونامی اعتبار”  توصیف کرد.
از آن زمان تا به حال، توجه ویژه به مدیریت ریسک شکل گرفت. اینکه چگونه برای خطرات آماده شویم؛ چگونه از آن بهره مند شویم چگونه از آن یاد بگیریم. 

چگونه ریسک ها رو مدیریت کنیم ؟

کوین نایت، رئیس گروه ISO که استاندارد استاندارد ISO 31000 در مورد مدیریت ریسک را به عنوان یک استاندارد در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد، به طور خلاصه مدیریت ریسک را اینگونه توضیح می دهد : “خطر در تمام فعالیت ها ذاتی است. و می توان استدلال کرد که بحران های مالی جهانی ناشی از شکست هیئت مدیره و مدیر اجرایی شرکت ها به دلیل ضعف در مدیریت موثر ریسک ها است. انتظار می رود ایزو ۳۱۰۰۰ برای کمک به صنعت و تجارت در بخش عمومی و خصوصی تاثیر بسزایی داشته باشد “
انواع ریسک ها می توانند از طرق مختلف ایجاد شوند نظیر : عدم اطمینان در بازارهای مالی، تهدیدات ناشی از شکست پروژه (در طی طراحی، توسعه یا تولید)، بدهی های قانونی، ریسک های اعتباری، حوادث، علل و بلایای طبیعی که ممکن است خسارات سنگین در پی داشته باشد.

تبدیل تهدیدها به فرصت ها

خطرات و تهدیدها را می توان به فرصت تبدیل کرد. به عنوان مثال، در ژاپن، تهدید دائمی زمین لرزه ها منجر به توسعه یکی از پیشرفته ترین سیستم های مدیریت اضطراری در جهان شده است. مقامات هم اکنون می توانند پیام هایی را برای هر تلفن همراه در کشور ارسال کنند و همچنین پخش تلویزیونی و رادیویی را قطع کنند.

همانطور که جهان وارد عصر جدید “هوشمندی” می شود، تکنولوژی مجموعه ای جدید از خطرات را نظیر توسعه رباتیک، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ها ایجاد می کند. در اینجا نیز پاسخ به چالش ها منجر به راه حل های نوآورانه شده است. تکنولوژی blockchain، یک مجموعه پیچیده از الگوریتم هاست که اجازه می دهد به اصطلاح رمزنگاری ارزها به صورت الکترونیکی با یک دفتر مرکزی صورت پذیره را انجام دهید. با وجود نگرانی در مورد ماهیت فرار دیجیتال و ترس از تقلب، بانک ها در حال حاضر از تکنولوژی برای سرعت بخشیدن به سیستم های حسابداری استفاده می کنند.
برای مواجه با این حجم گسترده از چالش های جدید، سازمان های بزرگ و کوچک در سراسر جهان متوجه اهمیت ادغام مدیریت ریسک در استراتژی کسب و کار خود شده اند. بر این اساس، استاندارد ISO 31000 اولین متولد در خانواده استانداردهای مدیریت ریسک نگارش و منتشر شد.

حرکت با زمان

مدیریت ریسک های اجتماعی و محیط زیست و ایجاد استانداردها و رویه های جدید کلید پیشگیری از خطر هستند. برای مثال، گروه تالس یک سازمان پیشرو در بخش امنیتی است.

جیسون براون، مدیر امنیت ملی تالس استرالیا و نیوزیلند، رئیس کمیته فنی ISO / TC 262، مدیریت ریسک است. او از ایزو ۳۱۰۰۰ می گوید: “استاندارد در حال حاضر برای کمک به برنامه ریزی و تصمیم گیری در زمینه های متنوع مانند امور مالی، مهندسی، پرواز فضایی و امنیت بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد.”

با گذشت زمان، استانداردهای مدیریت ایمنی ISO در مدیریت ریسک در حال حاضر تجدید نظر شده و نسخه جدید برای اوایل سال ۲۰۱۸ برنامه ریزی شده است. برای اطمینان از این که اصول و دستورالعمل های استاندارد در رابطه با کاربران باقی می ماند، ISO 31000 و ISO Guide 73، که اصطلاحات عملیاتی را تعریف می کند، در سال ۲۰۱۵ تجدید نظر شده است و اصلاح ۲۰۱۸ گام بعدی در ایجاد مدیریت ریسک ساده تر و واضح تر و حفظ آن است. متن به مفاهیم اساسی آن محدود شده است تا یک سند کوتاه، واضح و مختصر را که آسان تر است به طور گسترده قابل اجرا باشد.

شرکت های بزرگ و کوچک، و در واقع همه کسانی که اهدافی دارند که می خواهند در دنیای پیچیده امروزی به دست آورند،می توانند از استاندارد ایزو ۳۱۰۰۰ به عنوان ابزاری جهت مدیریت خطرات و ربسک ها خود بهره مند گردند.

نسخه جدید این استاندارد، عناصر کلیدی را ساده و اصلاح کرده و بر ماهیت تکراری فرایند تأکید دارد. “مسئله مهمی از یک مدل بازگشتی و تکراری، ارتباط آن با کاهش عدم اطمینان در یک محیط عملیاتی بسیار ناپایدار و غیرقابل اطمینان است، در حالی که نیاز به نظارت و ارزیابی مستمر خطرها اغلب از طریق رویدادهای خارجی هدایت می شود.”


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۳۳۹۱۲۱-۰۲۳ و ۳۳۳۳۹۱۲۰-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!