تفاوت های ایزو ۴۵۰۰۱ با OHSAS18001 چیست؟

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


از زمان انتشار اولین ویرایش OHSAS 18001 در سال ۱۹۹۹، این استاندارد یک سیستم مدیریت ایمنی و سلامت شغلی شناخته‌شده (OH & SMS) بوده که در آن سیستم‌های مدیریت ایمنی را می توان اجرایی و ارزیابی کرد. ۱۹ سال بعد یک استاندارد ISO جدید برای جایگزینی OHSAS ۱۸۰۰۱ عرضه شد؛ این استاندارد ISO ۴۵۰۰۱ نام گرفت.

ایزو ۴۵۰۰۱ یک استاندارد OH & SMS است که توسط یک کمیته پروژه ISO توسعه داده شد که در ۱۲ مارس ۲۰۱۸ منتشر شده‌ است. تعدادی از تفاوت‌ها بین ایزو ۴۵۰۰۱ و OHSAS ۱۸۰۰۱ مشهود است. برخی از تفاوت‌های اصلی بین دو استاندارد در ادامه بررسی شده‌ است.

اگر در حال حاضر OHSAS ۱۸۰۰۱ را پیاده سازی کرده اید، بیشتر الزامات مربوط به ایزو ۴۵۰۰۱ را تشخیص خواهید داد. با این حال، تغییرات کمی از OHSAS ۱۸۰۰۱ وجود دارد که شما باید برای مهاجرت و انطباق با ایزو ۴۵۰۰۱ آماده شوید.

مقایسه تفاوت‌ها بین ایزو ۴۵۰۰۱ و OHSAS 18001

در حالی که هر دو استاندارد به سمت بهبود در شرایط کاری حرکت می کنند، ایزو ۴۵۰۰۱ یک رویکرد پیشگیرانه نسبت به کنترل ریسک اتخاذ می‌کند که با ترکیب سلامتی و ایمنی در سیستم مدیریت کلی سازمان آغاز می‌شود، بنابراین مدیریت ارشد می‌تواند نقش رهبری قوی‌تر در برنامه سلامت و ایمنی داشته باشد.

OHSAS ۱۸۰۰۱ یک رویکرد واکنشی از کنترل خطر به وسیله تفویض اختیارات کنترل خطر به پرسنل مدیریت ایمنی به جای یکپارچه‌سازی مسئولیت‌ها در سیستم مدیریت کلی شرکت اتخاذ می‌کند.

درک تفاوت بین برنامه‌ها برای کارفرمایان مهم است چون آن‌ها وارد سیستم جدید می‌شوند و احتمالات سازمانی را بررسی می‌کنند. در زیر چند مورد از تفاوت‌های اصلی بین دو استاندارد وجود دارد:

تعهد مدیریت

در ISO ۴۵۰۰۱، تعهد مدیریت در مرکز اثربخشی و یکپارچگی استاندارد قرار دارد. تغییر در استاندارد جدید به سمت مالکیت مدیریتی است. فرهنگ ایمنی سازمان باید توسط تعامل مدیریت با کارگران مورد حمایت قرار گیرد، و با تاکید بالا به پایین نشان‌داده شده‌ است. به جای نظارت بر این برنامه، مدیریت باید رهبر واقعی ایمنی باشد.

این به معنی نقش فعال و مشارکتی در ایمنی و سلامت سازمان و افراد در مدیریت است. حفاظت از کارگران و نیز بهبود عملکرد، نقش رهبری تحت سیستم جدید ISO ۴۵۰۰۱ را ایفا می‌کنند.

مشارکت کارگر

در استاندارد جدید کارگران مشارکت وسیع‌تر ، با کارکنانی که با مدیریت اجرای سیستم مدیریت ایمنی ( SMS کار می‌کنند )، دارند. کارمندان باید برای شناسایی خطرات و کمک به شرکت برای ایجاد یک برنامه ایمنی موفق ، آموزش ارائه کنند.

ممیزی های داخلی و نتایج ارزیابی ریسک باید آشکارا با کارگران و کارمندان به اشتراک گذاشته شود. طبق استاندارد ISO ۴۵۰۰۱، مسئولیت مدیریت ایمنی به همه افراد سازمان تعلق دارد.

خطر در مقابل خطر

ایزو ۴۵۰۰۱ به دنبال یک فرآیند پیشگیرانه است، که مستلزم آن است خطرات ارزیابی و رفع شوند. در استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱، سازمان خطرات بالقوه را قبل از اینکه آن‌ها باعث آسیب شوند ، شناسایی خواهد کرد. ممیزی ها، تحلیل‌های امنیت شغلی و نظارت بر شرایط کاری برای اطمینان از رویکرد ایزو ۴۵۰۰۱ ضروری است.

ساختار

یک تفاوت واضح و مهم بین ایزو ۴۵۰۰۱ و OHSAS ۱۸۰۰۱ ساختار است. استاندارد جدید براساس پیوست c بنا شده که جایگزین راهنمای ISO ۸۳ می‌شود و یک ساختار جهانی، اصطلاحات و تعاریف را اعمال می‌کند. اگر شما همچنین از سیستم‌های دیگری مانند ISO 9011 و ISO ۱۴۰۰۱ استفاده می کنید، احتمالا با این ساختار آشنا هستید. با استفاده از همان ساختار ، سیستم‌های مدیریت چندگانه آسان‌تر و کارآمدتر پیاده‌سازی می‌شوند.

در نهایت، ایزو ۴۵۰۰۱ می‌تواند به عنوان یک روش کلی برای ترکیب یک فرهنگ ایمنی خلاصه شود. این یک چارچوبی است که می‌تواند سازمان شما را به سطح بعدی ایمنی و سلامت ببرد.

جمع بندی تغییرات کلیدی در ایزو ۴۵۰۰۱ با ذکر بندهای استاندارد

مفهوم کسب‌وکار: فصل ۱ – ۴، مسایل خارجی و داخلی، عبارات جدیدی را برای تعیین نظام‌مند و نظارت بر زمینه کسب‌وکار معرفی می‌کند.

کارگران و دیگر احزاب علاقه‌مند: فصل ۴.۲ تمرکز بیشتری را بر نیازها و انتظارات کارگران و دیگر افراد ذینفعان و مشارکت کارگران معرفی و فراهم می‌کند. این مساله به طور سیستماتیک عواملی را شناسایی و درک می‌کند که باید از طریق سیستم مدیریت، مدیریت شوند.

مدیریت ریسک و فرصت: بیان شده در بندهای ۶.۱.۱، ۶.۱.۲.۳، ۶.۱.۴، شرکت‌ها برای تعیین و رسیدگی به هر گونه ریسک یا فرصت‌هایی که ممکن است (مثبت یا منفی) بر سازمان تاثیر داشته باشند، تصمیمات و برنامه هایی اتخاذ نمایند.

تعهد رهبری و مدیریت: در بخش ۱.۵، ایزو ۴۵۰۰۱ تاکید بیشتری بر مدیریت ارشد دارد تا به طور فعال درگیر شود و پاسخگوی اثربخشی سیستم مدیریتی باشد.

اهداف و عملکرد: تمرکز زدایی بر اهداف به عنوان محرک‌های بندهای (فصل ۶.۲.۱، ۶.۲.۲) و ارزیابی عملکرد (فصل ۹.۱.۱).

الزامات گسترش‌یافته در رابطه با موارد زیر :

مشارکت، مشاوره و مشارکت کارگران (۵.۴)

ارتباط: توصیه بیشتری در رابطه با مکانیک ارتباطات صورت گرفته ، از جمله تعیین اینکه چه زمانی و چگونه ارتباط برقرار کنند. (۷.۴)

تدارکات، از جمله فرآیندهای برون سپاری و پیمانکاران (۸.۱.۴)


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!