تمام چیزهایی که باید راجع به ایزو ۴۵۰۰۱ بدانیم

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


تمام چیزهایی که باید راجع به  ایزو ۴۵۰۰۱ بدانیم

هر روز هزاران نفر به دلیل حوادث کاری و یا بیماری‌ های خطرناک مرتبط با فعالیت‌های کاری میمیرند و ما میتوانیم در آینده مانع این نوع مرگها شویم که ایزو ۴۵۰۰۱ به کمک سازمان‌ها این کار را انجام میدهد. در این مقاله به طور کامل توضیح داده شده که این استاندارد جدید، چگونه ایمنی را به خط مقدم یک سازمان می رساند.

فرقی نمیکند که شما یک کارمند یا یک مدیر یا صاحب کسب‌وکار باشید، در هر صورت همگی یک هدف مشترک را به اشتراک می‌گذارید و دنبال می کنید و آن اینست که شما هرگز نمی‌خواهید که کسی در این شغل آسیب ببیند. بهبود بهره وری، ناشی از حصول اطمینان از کارکردن در محل کاری است که شفافیت و اعتماد را در طول عملیات و زنجیره تأمین خود ایجاد می کند. علاوه بر این، شیوه های مسئولیت پذیری برای برند ها و شهرتشان بسیار مهم است.

ایزو ۴۵۰۰۱ ، استاندارد جدیدی برای سلامت شغلی و ایمنی (OH & S) است که یکی از  بهترین استانداردهای موجود در جهان شناخته شده‌ و قرار است که ایمنی محیط کار را به شدت بهبود ببخشد.

با توجه به اینکه ایزو ۴۵۰۰۱  به یک هنجار و نیاز تجاری تبدیل شده، صرف‌نظر از این که آیا سازمان‌ها انتخاب می‌کنند که آن را قبول کنند یا خیر، برای شرکتها بسیار مهم است که بتوانند با آخرین توسعه و تحولات  کنار بیایند.

ISO ۴۵۰۰۱ چیست؟

ایزو ۴۵۰۰۱ پر اهمیت ترین مرحله است! همان طور که اولین استاندارد بین‌المللی جهان با سلامت و ایمنی همراه بوده، ایزو ۴۵۰۰۱ نیز سیستم‌های مدیریت سلامت ، ایمنی شغلی و راهنمایی های لازم را برای استفاده از یک چارچوب روشن و برای سازمان‌هایی ارائه میدهد که می‌خواهند عملکرد OH &S را بهبود بخشند. هدف مدیر عالی سازمان، ایجاد یک محیط کاری امن و سالم برای کارمندان و بازدیدکنندگان است.

برای رسیدن به این هدف، با کنترل تمام عواملی که ممکن است منجر به بیماری، جراحت، و در موارد شدید باعث مرگ شوند، ISO ۴۵۰۰۱ اثرات نامطلوب بر شرایط فیزیکی، ذهنی و شناختی فرد را کاهش و تمامی این جنبه‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

ایزو ۴۵۰۰۱ بر اساس OHSAS 18001 (معیار سابق برای OH & S) محسوب میشود نه بازبینی و نوسازی، و قرار است در طول سه سال آینده به تدریج تغییر یابد. بنابراین سازمان‌ها باید تفکر جاری و شیوه‌های کاری خود را به منظور حفظ سازگاری سازمانی مورد بازبینی قرار دهند.

تفاوت‌های اصلی بین OHSAS ۱۸۰۰۱ و ISO ۴۵۰۰۱ چیست؟

تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، اما  تفاوت اصلی این است که ایزو ۴۵۰۰۱ برپایه ی تعامل بین یک سازمان و محیط کسب‌ و کار آن تمرکز دارد در حالی که OHSAS ۱۸۰۰۱ برپایه ی مدیریت در هنگام خطرات و دیگر مسایل داخلی تمرکز دارد. اما این دو تفاوتهای بسیار زیاد دیگری هم دارند:

  • ایزو ۴۵۰۰۱ بر مبنا ی فرآیند است اما OHSAS ۱۸۰۰۱ مبتنی بر روش است
  • ایزو ۴۵۰۰۱ در تمامی موارد ، پویا است اما این پویایی در مورد OHSAS18001 صدق نمی کند
  • ایزو ۴۵۰۰۱ هم ریسک و هم فرصت‌ها را در نظر می‌گیرد اما OHSAS ۱۸۰۰۱ منحصرا با ریسک سر و کار دارد
  • ایزو ۴۵۰۰۱ شامل دیدگاه‌های بخش های علاقه‌مند است اما در مورد  OHSAS ۱۸۰۰۱ این طور نیست

این موارد نشان‌دهنده تغییر مهمی در شیوه مدیریت سلامت و ایمنی است. OH & S دیگر به عنوان رویکرد “مستقل” شناخته نمی شود، بلکه باید از دیدگاه اجرای یک سازمان صحیح و پایدار دیده شود. با وجود این که دو استاندارد در عملکرد خود متفاوت هستند، سیستم مدیریتی که مطابق با OHSAS 18001 ایجاد شده است، یک پلت فرم جامع برای مهاجرت به ایزو ۴۵۰۰۱ خواهد بود.

من گواهی‌نامه OHSAS ۱۸۰۰۱ گرفته ام، چگونه میتوانم به ایزو ۴۵۰۰۱ مهاجرت کنم؟

هنگامی که از طریق OHSAS ۱۸۰۰۱ مهاجرت می‌کنید، قبل از اینکه سامانه مدیریت جدید خود را ایجاد کند، باید چندین مرحله به منظور “آماده سازی زمینه” انجام شود. اگر روشهای زیر را دنبال کنید،قطعا موفق خواهید بود:

۱. انجام تجزیه و تحلیل گروه‌های علاقه‌مند ( یعنی افراد یا سازمان‌هایی که می‌توانند بر فعالیت‌های سازمان شما تاثیر بگذارند ) و همچنین عوامل داخلی و خارجی که ممکن است بر کسب‌وکار سازمان شما موثر باشند، سپس از خودتان بپرسید این ریسک‌ها چگونه می‌تواند از طریق سیستم مدیریت شما کنترل شوند.

۲. محدوده سیستم را معین کنید، و در نظر بگیرید سیستم مدیریتی شما برای دستیابی به چه هدفی تنظیم شده است.

۳. از این اطلاعات برای ایجاد پروسه های خود، ارزیابی ریسک و از همه مهمتر، تعیین شاخص های عملکرد کلیدی (KPI ها) فرایندها استفاده کنید.

هنگامی که تمام داده‌ها را با ابزار ۱۸۰۰۱ تطابق دادید ، می‌توانید از بیشتر آنچه در سیستم مدیریت جدید خود دارید استفاده کنید. بنابراین، در حالی که رویکردها  کاملا متفاوت است، ابزارهای پایه یکسان هستند.

اگر من عضو جدید ISO 45001 هستم چه باید بکنم؟

پاسخ به این بستگی دارد که شما چقدر در مورد سیستم‌های مدیریت ایزو می‌دانید. ایزو ۴۵۰۰۱ مربوط به ضمیمه متن ( شیوه زندگی سالم )، متن اصلی یکسان و مشابه اصطلاحات و تعاریف با دیگر استانداردهای سیستم مدیریتی نظیر ISO ۹۰۰۱: ۲۰۱۵ ( مدیریت کیفیت ) و ISO ۱۴۰۰۱: ۲۰۱۵ ( مدیریت محیطی ) است. اگر شما از قبل با چارچوب مشترک این استانداردها آشنا هستید، ایزو ۴۵۰۰۱ برای شما آشنا به نظر خواهد رسید و شما فقط باید ” خلأ ها ” را در سیستم خود پر کنید.

اگر این طور نباشد، همه چیز می تواند کمی پیچیده تر باشد. این استاندارد زمانی که شما آن را به عنوان یک کتاب عادی مطالعه می کنید، آسان نیست. شما باید تمام ارتباطات بین مقررات خاص آن را درک کنید. بهترین توصیه من این است که دریک دوره آموزشی خوب شرکت کنید به منظور آشنایی بیشتر در مورد امور مربوط به این استاندارد میتوانید ازخدمات مشاوره ای ایزوسیستم کمک بگیرید تا به شما در پیشرفت فرآیندهایتان کمک کند.

من یک سیستم یکپارچه دارای گواهی ISO ۹۰۰۱ و ISO ۱۴۰۰۱ را دارم. چگونه می توانم از ایزو ۴۵۰۰۱ برای ادغام با سیستم‌های مدیریتی دیگر استفاده کرد؟

چارچوب مشترک ایزو ( شیوه زندگی سالم ذکر شده ) برای استانداردهای سیستم مدیریت به عمد توسعه یافته تا ادغام موضوعات مدیریتی جدید در سیستم‌های مدیریت موجود سازمان تسهیل شود. به عنوان مثال، ISO ۴۵۰۰۱ به طور نسبی نزدیک به ISO ۱۴۰۰۱ است ، زیرا می‌دانیم که بسیاری از سازمان‌ها به طور داخلی عملکرد زیست محیطی خود را با هم ترکیب می‌کنند.

آیا ایزو ۴۵۰۰۱ مورد استفاده قرار خواهد گرفت؟

ما پیش‌بینی می‌کنیم که اغلب سازمان‌ها از ایزو ۴۵۰۰۱ برای ایجاد یک سیستم مدیریت موثر OH & S استفاده خواهند کرد. داشتن یک سیستم مدیریت موثر همراه با اخذ گواهینامه های معتبر ، منافع بسیاری را با عملکرد عالی به همراه دارد. صدور گواهی‌نامه نشانه و یک تاییدیه است که به مشتریان خارجی نشان می‌دهد که شما به این استاندارد توجه داشته و الزامات آن را برآورده کرده اید.

جهت اخذ گواهینامه های ایزو معتبر می توانید این فرم را تکمیل کنید تا در اسرع وقت کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!