خطرات محیطی که تجارت (کسب و کارها) را مختل می کند و اهمیت اخذ ایزو ۱۴۰۰۱ چیست؟

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


برنامه ریزی برای مجهولات (ناشناخته ها)  و اتفاقات ناگهانی یک کار چالش برانگیز است. دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت وقت آمریکا، توضیحی درباره این نوع چالش ها در سال ۲۰۰۲ ابراز داشت.

متن زیر در جریان یک جلسه مطبوعاتی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مربوط به جنگ عراق بود:

“گزارش هایی که می گویند چیزی اتفاق نیفتاده، همیشه برای من جالب بوده است. زیرا همانطور که می دانیم، دانسته های شناخته شده ای وجود دارد. چیزهایی وجود دارد که می دانیم و می شناسیم. ما همچنین می دانیم که مجهولات شناخته شده ای وجود دارد. یعنی می‌دانیم که چیزهایی وجود دارند، اما اطلاعاتی راجع به آن نداریم.از طرفی دیگر مجهولات ناشناخته نیز وجود دارند. چیزهایی که ما نمی دانیم و نمی شناسیم.”

از نظر برخی افراد، واکنش سریع این نقل قول، طنزآمیز بود. اما پس از تأمل، واقعاً یک جمله جدی است و هرکسی که مسئولیت تصمیم گیری دارد، باید اظهار نظر کند.

حالا چگونه می توانیم این جمله را در سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) اعمال کنیم؟

با توجه به استاندارد بین المللی ایزو ۱۴۰۰۱، یک بخش با الزامات لازم برای کنترل عملیات و برنامه ریزی وجود دارد. یکی از شرایط موردنیاز به شرح زیر می باشد:

“سازمان باید تغییرات برنامه ریزی شده را کنترل کرده، عواقب تغییرات ناخواسته را بررسی کند و در صورت لزوم برای کاهش اثرات سوء، اقدامات لازم را انجام دهد”.

هنگامی که سیستم مدیریت ممیزی می شود، این نیاز بعضی اوقات پاسخ تند و تیز را برانگیخته می کند، مانند “چگونه می توانیم پاسخی برای چیزی که ناشناخته یا ناخواسته است داشته باشیم و نسب به آن واکنش نشان دهیم؟”

با توجه به اظهارات دونالد رامسفلد، شما خطرات و فرصت های زیست محیطی خود را با توجه صحبت های بیان شده توسط آقای رامسفلد چگونه در نظر گرفته اید؟ اجازه دهید ما برای راهنمایی به چارچوب الزامات گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ مراجعه کنیم.

هنگام بررسی چگونگی برنامه ریزی با توجه به خطرات و فرصت ها، ابتدا یک سازمان باید زمینه خود را تعریف و درک کند. (یک الزام در بخش ۴ استاندارد ISO 14001). تمرین برای تعریف بستر سازمان شامل کلیه موارد مرتبط با تأثیر وجود سازمان و مواردی است که بر توانایی سازمان در فعالیتهایی نظیر، فرهنگ، مقررات، جغرافیا و ژئوپلیتیک تأثیر می گذارد.

بخش ۶ استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱، چارچوب برنامه ریزی شده را با توجه تناسب با سازمان شما و خطرات و فرصتهای موجود در آن زمینه تعیین می کند. این چارچوب فقط به شرایط محیطی متمرکز نشده است. برنامه ریزی همچنین شامل در نظر گرفتن چرخه های عمر، گزینه های فناوری، الزامات مالی، عملیاتی و تجاری است.

چگونه این چارچوب در مورد اختلال موجود در کسب و کارها و مجهولات ناشناخته اعمال می شود؟

بیایید برای لحظه ای خطرات مرتبط با اختلال بزرگ را در نظر بگیریم. مانند طوفان، باران یخ زده. اگر انبار زباله‌های شیمیایی داشته باشید، تأثیر یک واقعه برای ذخیره زباله چیست؟ اگر اختلال در زیرساخت ها، امکان حمل و نقل به موقع در خارج از منزل را فراهم نمی کند یا امکاناتی که در حال حاضر از آن استفاده می کنید قادر به تأمین منابع نیست، در مورد قابلیت ذخیره سازی چه می گوید؟

در مورد در دسترس بودن کارمندان شایسته چیست؟ استفاده از پرسنل بی کفایت، می تواند به سرعت منجر به ایجاد یک موضوع ایمنی یا مشکلات قانونی شود. آیا تاریخ انقضا محصولی وجود دارد که به دلیل خراب شدن یا عدم توانایی در حفظ دمای نگهداری، در زباله انداخته؟

چه شرایط نامعلومی را می توان تصور کرد، که می‌تواند منجر به واکنش اضطراری شود؟ با فرض اینکه سازمان شما در ابتدا برای شرایط ریسک برنامه ریزی کرده است. آخرین بار چه زمانی این موارد به طور موثر مورد بررسی قرار گرفتند و با آخرین تغییرات  مقایسه شدند؟

در آخر چقدر یک سازمان برای شرایط عملیاتی غیر طبیعی برنامه ریزی می کند تا بتواند “طبق معمول” تجارت کند و کسب و کارش مثل همیشه باشد؟ آیا سیستم مدیریت محیط زیست شما به اندازه کافی قوی است که در شرایط غیر عادی فعالیت کند؟

همین حالا برای اخذ ایزو اقدام نمایید!

اخذ و گرفتن ایزو ۱۴۰۰۱ با هدف کامل می تواند یک ابزار و فرصتی اساسی برای کاهش خطرات عملیاتی مرتبط با عوارض جانبی و مجهولات ناشناخته باشد.

برای مشاوره رایگان می توانید فرم دریافت ایزو را تکمیل نمایید تا مشاورین ما با شما تماس بگیرند. همچنین می توانید از طریق شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با دفتر ایزو سیستم تماس حاصل فرمایید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!