دانلود متن فارسی استاندارد ۱۶۹۴۹ IATF ویرایش ۲۰۱۶ – کیفیت قطعات خودرو

متن استاندارد IATF 2016

متن فارسی استاندارد IATF 16949 ویرایش ۲۰۱۶ – مدیریت کیفیت در صنعت خودرو

استاندارد IATF 16949 یک استاندارد مکمل است که در ارتباط با سایر استانداردهای ISO استفاده می‌شود و الزامات تکمیلی یک سیستم مدیریت کیفیت را برای صنعت خودرو ایجاد می‌کند. انطباق با این سیستم مدیریت کیفیت یک تصمیم راهبُردی در سازمان است که می‌تواند به بهبود عملکرد کلی آن کمک نموده و مبنایی دقیق برای طرح‌های توسعه پایدار فراهم کند.

استاندارد AITF

IATF 16949:2016 (جایگزین ISO/TS 16949:2009) استانداردی است که الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را به طور خاص برای بخش خودرو تعیین می‌کند. ISO/TS 16949 را در سال ۱۹۹۹ ایجاد کرده بودند تا طرح‌های ارزیابی و صدور گواهینامه‌های مختلف در سراسر جهان را برای بخش خودرو هماهنگ کند.

تمرکز اصلی استاندارد IATF 16949 بر توسعه یک سیستم مدیریت کیفیت است که بهبود مستمر را فراهم می‌کند و بر پیشگیری از بروز نقص و ایجاد ضایعات در زنجیره تأمین تأکید می‌کند. این استاندارد، همراه با الزامات خاص مشتری (CSR)، الزامات QMS را برای تولید، خدمات یا قطعات جانبی خودرو تعریف می‌کند.

IATF 16949:2016 یک استاندارد QMS مستقل است که به طور کامل با ساختار و الزامات ایزو ۹۰۰۱ هماهنگ است. این استاندارد را نمی‌توانید به‌تنهایی و به‌عنوان یک سند مستقل اجرا کنید، بلکه باید به‌عنوان مکمل و در ارتباط با ISO 9001:2015 پیاده‌سازی شود.

مزایای IATF

الزامات مشخص شده‌ی سیستم مدیریت کیفیت در این استاندارد بین‌المللی مکمل الزامات سیستم مدیریت کیفیت محصولات و خدمات است. منافع بالقوه پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت کیفیت برای یک سازمان بر مبنای این استاندارد بین‌المللی عبارت‌اند از:

الف) توانایی ارائه ی دائمی محصولات و خدماتی که الزامات مشتری و الزامات قانونی و مقرراتی قابل اجرا را برآورده میسازند

ب) تسهیل فرصت‌ها به منظور افزایش رضایت مشتری

پ) رسیدگی به ریسک‌ها و فرصت‌های مرتبط با محیط و اهداف آن

ت) توانایی اثبات انطباق با الزامات سیستم مدیریت کیفیت مشخص شده

پیاده‌سازی سیستم مدیریت کیفیت IATF

استاندارد IATF رویکردی فرایندی و مبتنی بر چرخه‌ی PDCA (طرح، اجرا، بررسی و اقدام) و تفکر مبتنی بر ریسک است. رویکرد فرایندی سازمان را قادر به طرح‌ریزی فرایندها و اثرات متقابل آن‌ها می سازد. چرخه PDCA یک سازمان را قادر میسازد که اطمینان حاصل نماید که منابع کافی به فرآیندها اختصاص یافته و فرآیندها مدیریت میشوند، و فرصتهای بهبود تعیین و عملیاتی میشوند.

تفکر مبتنی بر ریسک سازمان را قادر به تعیین عواملی که میتوانند منجر به انحراف از نتایج طرحریزی شده فرآیندها و سیستم مدیریت کیفیت میشوند، برای پیاده سازی کنترل های پیشگیرانه به منظور به حداقل رساندن اثرات منفی و استفاده ی حداکثری از فرصتها در چنین مناطقی مینماید( .بخش الف- ۴ را ببینید)

برآوردن دائمی الزامات و رسیدگی به نیازها و انتظارات آینده، چالش سازمان در محیطی به طور فزاینده پویا و پیچیده است. برای رسیدن به این هدف، سازمان ممکن است نیاز به انواع مختلفی از بهبود را برای اصلاح و بهبود مداوم تشخیص دهد، نظیر تغییرات غیرمعمول، نوآوری و سازماندهی مجدد.

این استاندارد OMS صنعت خودرو الزامات سیستم مدیریت کیفیت برای طراحی و توسعه، تولید، و به هنگام موضوعیّت، مونتاژ، نصب و راه اندازی، و خدمات محصولات مرتبط با خودرو، از جمله محصولات با نرم افزار تعبیه شده را تعریف می نماید.

زمینه کاربرد

این استاندارد OMS صنعت خودرو برای سازمان‌هایی که در آن تولید قطعات مشخص شده‌ی مشتری، قطعات خدمات و قطعات جانبی ایجاد می‌شوند، به کار بُرده میشود. IATF باید در سراسر زنجیره‌ی تامین صنعت خودرو به کار برده شود.

سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد IATF

ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد IATF روشی است برای تعریف اینکه چگونه یک سازمان می‌تواند نیازهای مشتریان و سایر ذی‌نفعان خود را برآورده کند. این سیستم در راستای ترویج ایده بهبود مستمر، سازمان‌ها را ملزم می‌کند که به طور مستمر فرایندهای خود را بهبود بخشند تا به اهداف خود برسند. همچنین شامل الزامات خاص و ابزارهای اصلی صنعت خودرو است و بر پیشگیری از بروز نقص تأکید می‌کند.

IATF 16949 چیست؟

استاندارد IATF 16949 یک استاندارد مکمل است و در ارتباط با سایر استانداردهای ISO استفاده می‌شود. برخی از استانداردهایی که به‌صورت هم‌زمان با این سیستم کاربرد دارند شامل موارد زیر هستند:

  • ISO 9001 – الزامات اساسی یک سیستم مدیریت کیفیت را تعریف می‌کند.
  • ISO 9000 – مفاهیم اساسی و زبان پایه استاندارد را پوشش می‌دهد.
  • ISO 9004 – بر چگونگی کارآمد و مؤثرتر کردن سیستم مدیریت کیفیت تمرکز دارد.
  • ISO 19011 – راهنمایی‌هایی در مورد ممیزی داخلی و خارجی سیستم‌های مدیریت کیفیت ارائه می‌دهد.
  • ISO 31000 – اصول و دستورالعمل‌های مدیریت ریسک را تشریح می‌کند.

اصول IATF 16949

IATF 16949 معیارهایی را برای یک QMS مبتنی بر خودرو تعریف می‌کند. این استاندارد می‌تواند توسط هر تولیدکننده بزرگ یا کوچک در صنعت خودرو استفاده شود. تمام الزامات IATF 16949 عمومی هستند و برای هر تأمین‌کننده‌ای که در بخش‌های طراحی، توسعه، تولید، مونتاژ، نصب، خدمات نرم‌افزار و سایر بخش‌های مرتبط با خودرو فعالیت داشته باشد قابل‌اجرا است. این استاندارد بر اساس هفت اصل مدیریت کیفیت تدوین شده است؛ این اصول به شرح زیر هستند:

  • تمرکز بر مشتری
  • رهبری
  • مشارکت مردم
  • رویکرد فرایندی
  • بهبود
  • تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد
  • مدیریت روابط

چرا IATF 16949 را اجرا کنیم؟

پیاده‌سازی IATF 16949 تضمین می‌کند که مشتریان محصولات و خدمات باکیفیت و سازگار را دریافت می‌کنند که به نوبه خود ممکن است مزایای تجاری زیادی را به همراه داشته باشد. الزامات این سیستم مدیریت کیفیت به سازمان شما کمک می‌کند:

  • توانایی خود در ارائه محصولاتی که مطابق با الزامات قانونی، نظارتی و ایمنی محصول مشتری هستند نشان دهید.
  • فرایندهای بهبود سیستم را به طور مستمر اجرایی کنید.
  • اهداف را به‌وضوح بیان کنید و فرصت‌های تجاری جدید را شناسایی کنید.
  • مشتریان را در اولویت قرار دهید و مطمئن شوید که نیازهای آنها به طور مداوم برآورده می‌شود.
  • تجارت خود را به بازارهای جدید گسترش دهید.
  • خطرات مرتبط با سازمان خود را شناسایی و به آن‌ها رسیدگی کنید.
  • بهره‌وری و کارایی را افزایش داده و هزینه‌های داخلی را کاهش دهید.
  • از طریق مستندسازی و اجرای سیاست‌های شرکت، مسئولیت‌پذیری را افزایش دهید.

 

در صورتی که مایل به دریافت اطلاعات بیشتر و یا اخذ گواهینامه مدیریت کیفیت صنایع مرتبط با تولید و مونتاژ خودرو ( IATF 16949:2016 ) می باشید از اینجا می توانید اقدام کنید.

از لینک زیر می توانید متن فارسی استاندارد IATF 16949 ویرایش ۲۰۱۶ ( IATF 16949:2016 ) را دانلود نمایید :

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۳۳۹۱۲۱-۰۲۳ و ۳۳۳۳۹۱۲۰-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!