راه های بررسی کیفیت زعفران و نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی

تشخیص زعفران خالص و تقلبی

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


در این مقاله تفاوت در مشخصات طعم زعفران واقعی و جعلی بیان شده است. زعفران جعلی که غالباً با رنگ قرمز مواد غذایی یا سایر مواد خارجی رنگ می شود، کاملاً فاقد عطر و طعم است یا طعم تلخ دارد. از طرف دیگر، زعفران واقعی عطر و بوی قوی گل خواهد داشت و طعم گل را خواهد داشت.

کلاله زعفران برداشت شده از پیاز گل زعفران می باشد. هر گل به طور همزمان فقط سه کلاله تولید می کند. یعنی برای تولید فقط ۱ پوند ادویه زعفران بین ۵۰،۰۰۰ تا ۷۵،۰۰۰ گل نیاز است.

پس از برداشت کلاله، از گل واقعی به چندین روش استفاده می شود. زعفران صدها سال است که برای درمان تعداد زیادی از بیماری ها از جمله آسم، سرفه، سوزش سر دل، بی خوابی، افسردگی، بیماری آلزایمر، خشکی پوست و بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود. در بعضی از مناطق جهان، مردم به عنوان درمانی برای طاسی، زعفران را مستقیماً بر روی پوست سر می مالند. فراتر از فواید سلامتی، از عصاره های زعفران برای رایحه در عطرها استفاده می شود. همچنین به عنوان رنگ پارچه و البته به عنوان طعم دهنده مواد غذایی به کار می رود.

سرگل و نگین بالاترین کیفیت قسمت های کلاله زعفران است. (به بخش کلاله و یا قرمزی گل زعفران سرریشه (سرگل)می‌گویند.)

هنگامی که زعفران خالص و با کیفیت بالا برداشت می شود، سرگل و نگین با گرفتن دقیق خامه زرد، برداشت می شوند. برداشت موارد گفته شده باعث می شود تا اطمینان حاصل شود که خوشمزه ترین قسمت های زعفران مصرف می شود. این کار قبل از خشک کردن زعفران انجام می شود، به گونه ای که اطمینان حاصل شود محصول نهایی از رنگ قرمز و عمیق مشخصی برخوردار است. حذف خامه قبل از خشک کردن بسیار مهم است، زیرا همانطور که بسیاری از کسانی که قبلاً از زعفران استفاده کرده اند، باید بدانند زعفران شکننده و لطیف است و از بین بردن خامه زرد پس از خشک شدن کار دشواری خواهد بود.

مهم است بدانید که مقداری خامه زرد باید در کلاله خشک وجود داشته باشد. علاوه بر این، از قسمتهایی از زعفران که فرسوده به نظر می‌رسد و یا دارای رگه‌های بسیار کم‌رنگ نیز هست اجتناب نمایید. اینها نیز شاخصی از کیفیت پایین هستند. بهترین زعفران باید قرمز عمیق با نوک نارنجی/زرد باشد.

parts_of_saffron_stigma-isosystem

چگونه کیفیت خوب زعفران را بررسی می‌کنید؟

زعفران گران‌ترین چاشنی دنیا است. زمانی که برای زعفران پول خرج می‌کنید، مهم است که آن را با بهترین کیفیت خریداری نمایید. سازمان بین‌المللی استانداردسازی (“ایزو”)، یک شبکه جهانی مستقل از بیش از ۱۶۰ سازمان استاندارد جهان است که سازندگان و ناشران در زمینه های مختلف را شامل می شود. این استانداردها زمانی تنظیم می‌شوند که متخصصانی از سراسر جهان گردهم آیند تا استانداردهای بین‌المللی را توسعه دهند و به تضمین قابلیت همکاری، مانند استانداردهای مخابراتی مثل ۴G، یا یک روش یکپارچه برای قضاوت درباره محصولات مشابه، مانند زعفران، بپردازند.

استاندارد ایزو ۳۶۳۲ استاندارد مربوط به بررسی کیفیت زعفران است. استاندارد متشکل از ۲ بخش، ISO ۳۶۳۲ – ۱ و ISO ۳۶۳۲ – ۲ است، که روش‌های تست برای طبقه‌بندی متفاوتی از زعفران خشک‌شده را مشخص می‌کند که شامل رشته‌ها، نخ بریده‌شده و پودر می‌شود. هدف اصلی این استانداردها، آزمایش قدرت عطر و طعم زعفران است. این کار به محافظت از مصرف کنندگان در برابر زعفران تقلبی کمک می‌کند که قیمت بسیار کمی نیز دارد و ارزش غذایی محدودی ارائه می‌دهد. زعفران خشک نشده، رطوبت را حفظ می کند و به همین ترتیب وزن بیشتری برای فریب مصرف کننده فراهم می کند.

 چگونه می توانید زعفران خالص را از زعفران جعلی تشخیص دهید؟

در اینجا چند روش وجود دارد که با استفاده از آن می توانید زعفران خالص را به راحتی شناسایی کنید.

پس از خرید زعفران، یک آزمایش ساده وجود دارد که می توانید برای تست کیفیت زعفران خود آزمایش کنید: چند نخ زعفران بردارید و آنها را به مدت ۵ تا ۲۰ دقیقه در آب داغ (نه جوش) خیس کنید.

زعفران تقلبی به سرعت رنگ قرمز مصنوعی خود را از دست می دهد و نخ‌ها از هم متلاشی خواهند شد. زعفران خالص در آب‌گرم دست‌نخورده باقی خواهد ماند و یک رنگ زرد یکنواخت در سراسر آب ایجاد خواهد کرد.

همچنین می‌توانید تفاوت‌ها را در مزه زعفران آزمایش کنید. آب تست زعفران تقلبی به طور کامل فاقد طعم است و طعم تلخی دارد. زعفران واقعی عطر و بوی گل خواهد داشت.

روش دیگر، انجام یک آزمایش بسیار جالب است که کمی جوش شیرین را در آب اضافه کرده و مخلوط کنید. سپس زعفران را به مخلوط اضافه کنید. ترکیب زعفران خالص با مخلوط آب و جوش شیرین باعث تشکیل رنگ زرد می شود. اما اگر زعفران تقلبی باشد، رنگ قرمز تیره خواهد شد.

در نهایت، آب آزمایش شده را می توان مستقیما در پخت به کار برد. این کار یکی از رایج‌ترین روش‌های پخت غذا با زعفران است.

اخذ ایزو در محیطی امن

برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر از طریق مرکز ایزوسیستم اقدام نمایید. برای مشاوره رایگان می توانید با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید تا کارشناسان مجرب ما شما را راهنمایی نمایند. همچنین می توانید فرم دریافت ایزو را تکمیل نمایید تا در کم ترین زمان مشاورین ما با شما تماس بگیرند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!