قانون نوسازی ایمنی مواد غذایی (FSMA) چیست؟

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


آشنایی با قانون نوسازی ایمنی مواد غذایی (FSMA)

براساس داده های اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، حدود ۴۸ میلیون نفر در ایالات متحده (۱ از ۶ نفر) بیمار می شوند، ۱۲۸۰۰۰ نفر در بیمارستان بستری می شوند و ۳۰۰۰ نفر در سال در اثر بیماری های ناشی از غذا می میرند. توجه به این موضوع یک مسئولیت عمومی قابل‌توجه است که تا حد زیادی قابل پیشگیری است.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، هفت قانون اساسی را برای اجرای FSMA نهایی کرده است. اطمینان از ایمنی مواد غذایی یک مسئولیت مشترک در بسیاری از نقاط مختلف در زنجیره تأمین جهانی برای مواد غذایی انسانی و حیوانی است.

قوانین FSMA به گونه ای طراحی شده است که برای جلوگیری از آلودگی اقدامات مشخصی باید در هر یک از  نقاط انجام شود.

قانون نوسازی ایمنی مواد غذایی (FSMA)، اساسی ترین تغییر در مقررات ایمنی مواد غذایی است. قانون نوسازی ایمنی مواد غذایی در هر مرحله از زنجیره غذایی تأثیر می گذارد.

FSMA چه کاری انجام می دهد؟

لایحه نوسازی ایمنی مواد غذایی، ۸۹ صفحه از دادخواست های دعوی قضایی را تشکیل می‌دهد. در زیر خلاصه‌ای از بزرگ‌ترین تغییرات در مقررات ایمنی غذایی آورده شده‌است:

برنامه ریزی

FSMA موظف است که تمامی مراکز غذایی برنامه کنترل پیشگیری را اجرا کنند. یک برنامه کنترل و پیشگیری شامل موارد زیر است:

  • ارزیابی خطرات احتمالی ایمنی مواد غذایی
  • مراحل و کنترل ها برای جلوگیری از این خطرات
  • سیستمی برای نظارت بر کنترل ها
  • سوابق معمول نظارت
  • برنامه یادآوری

بازرسی و انطباق

FSMA دامنه نظارت بر FDA را با افزایش تعداد دفعات بازرسی از مواد غذایی، به ویژه مواردی که پرخطر محسوب می شوند، گسترش داده است. FSMA همچنین اجازه می دهد تا FDA به سوابق و برنامه های ایمنی مواد غذایی، دسترسی پیدا کند.

واکنش

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، می تواند یک فراخوان از غذای ناایمن را صادر کند و در صورتی که این مواد غذایی برای سلامتی انسان خطر داشته باشند، به حالت تعلیق درآورد. علاوه بر این، FSMA استانداردهای لازم برای توقیف محصولاتی که ممکن است مغایر قانون باشند را تایید می کند.

واردات

وارد کنندگان باید بتوانند به FDA تایید کنند که تامین‌کننده خارجی آن‌ها یک سازمان کنترل پیشگیرانه در محل دارد.در مورد غذاهای وارداتی پرخطر، سازمان غذا و دارو می تواند مجوز شخص ثالث را بخواهد که مطابق با استانداردهای ایمنی ایالات متحده باشد. با این حال، FDA موظف است برنامه ای را ایجاد کند که از طریق آن اشخاص ثالث دارای صلاحیت بتوانند مواد غذایی خارجی را تأیید کنند. سازمان غذا و دارو همچنین باید یک برنامه داوطلبانه ایجاد کند که به واردکنندگان مواد غذایی اجازه دهد، در صورت دریافت مواد غذایی دارای مجوز، یک بررسی سریع را طی کنند.

مشارکت پیشرفته

سرانجام، FSMA قصد دارد با همکاری با آژانس های دولتی داخلی و خارجی، امنیت غذایی را بهبود بخشد. FSMA با کمک هزینه ای چند ساله به FDA کمک می کند تا توانایی های ایمنی مواد غذایی سازمان های دولتی و محلی را که FDA به آنها برای بازرسی خود تکیه می کند، تقویت کند. FSMA همچنین FDA را راهنمایی می کند تا طرحی را برای آموزش دولت های خارجی و تولید کنندگان مواد غذایی بر اساس معیارهای ایمنی ایالات متحده تهیه کند. FSMA همچنین اداره غذا و دارو را به توسعه طرحی برای رسیدگی به آموزش دولت‌های خارجی و تولیدکنندگان مواد غذایی در استانداردهای امنیتی آمریکا هدایت می‌کند.

این آیین نامه مستلزم انجام فعالیت های خاص توسط یک فرد واجد شرایط کنترل و پیشگیری (PCQI) است که آموزش موفقیت آمیز را در زمینه توسعه و استفاده از کنترل های پیشگیرانه مبتنی بر ریسک انجام داده است.

PCQI چیست؟

به معنای یک فرد واجد شرایط است که آموزش توسعه و استفاده از کنترل های پیشگیرانه مبتنی بر ریسک در برنامه درسی استاندارد توسط سازمان غذا و داروی آمریکا را با موفقیت پشت سر گذاشته است. PCQI در یک سیستم ایمنی مواد غذایی اعمال می شود.

این تعریف از عملکرد تولید محصول خوب، تجزیه و تحلیل خطر، و کنترل های پیشگیرانه مبتنی بر خطر برای تنظیم مواد غذایی انسان  § ۱۱۷.۳ می باشد.همچنین شیوه تولید محصول خوب، تجزیه و تحلیل خطر، و کنترل های پیشگیرانه مبتنی بر خطر برای تنظیم مواد غذایی برای حیوانات § ۵۰۷.۳ است.

مسئولیت های PCQI

طبق قانون کنترل پیشگیرانه برای غذای انسانی، مسئولیتهای “فرد واجد شرایط کنترل پیشگیرانه” شامل نظارت یا انجام ۱) تهیه برنامه ایمنی مواد غذایی  ۲) کنترل های پیشگیرانه ۳) بررسی سوابق ۴) تجزیه و تحلیل مجدد برنامه ایمنی مواد غذایی و سایر فعالیت های متناسب با غذا می باشد.

اولویت‌بندی الزامات PCQI

یکی از راه های تبدیل شدن به PCQI، اخذ دوره های کنترل غذای انسانی است. این دوره توسط یک مربی پیشگیرانه کنترل مواد غذایی توسط FSPCA با همکاری FDA تدریس و تدوین می شود. سپس گواهینامه آموزشی را که توسط انجمن مسئولان غذا و داروی (AFDO) صادر می شود، دریافت خواهید کرد.

چگونه می توانم شروع کنم؟

کارفرمای محترم شما می توانید از طریق شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ برای مشاوره رایگان با مشاورین ایزوسیستم تماس بگیرید. سپس تیم ما، شما را برای اخذ مناسب ترین استانداردهای ایزو مطابق با کسب و کارتان راهنمایی خواهند نمود. همچنین می توانید فرم درخواست گواهینامه ایزو را تکمیل نموده تا همکاران ما با شما برای مشاوره رایگان تماس بگیرند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!