لیست شرکت های گواهی کننده ایزو در ایران

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


به دلیل ازدیاد مراکز صدور گواهینامه هیچ وقت به طور دقیق نمی توان نام و تعداد شرکت های CB فعال در ایران را ذکر کرد، زیرا این مراکز مرتبا در حال کاهش یا افزایش هستند. برخی از CB های خارجی به دلایلی اقدام به قطع سرویس و خدمات در یک کشور می کنند دلایلی مانند: عدم توجیه اقتصادی نماینده، ضعف عملکرد فنی، عملکرد نامناسب در اعتبارسنجی و مسائل مالی.

با این حال بخش گسترده ای از مراجع صدور گواهینامه ایزو (CB) و مراجع صدور گواهینامه CE معروف به (NB) در ایران در حال فعالیت اند. برخی از این مراجع شرکت های خارجی هستند که نمایندگی ایران را دارند و برخی از این CB ها ایرانی بوده و تاییدیه مراکز AB را NACI یا ASCB دارند.

لازم به ذکر است که هیچ شرکت ایرانی ای وجود ندارد که بتواند مدرک ارجینال CE را صادر کند و تنها شرکت های خارجی اروپایی دارای نماینده در ایران هستند که بسته نو نوع تولید می توانند گواهینامه CE معتبر صادر کنند. به این مراکز در اصطلاح NB گفته می شود و همه این شرکت های NB اروپایی و در ناحیه یورو هستند. در صورتی که مایلید اطلاعات بیشتری در خصوص گواهینامه های CE به دست آوردید اینجا کلیک کنید.

در ادامه با مراکز معتبر صدور گواهینامه ایزو بیشتر آشنا می شوید:

۱- مراکز صدور گواهینامه ایزو خارجی تحت اعتبار IAF

بسیاری از مراکز معتبر ایزو به این صورت فعالیت می کنند که دفتر مرکزی آن ها در یک کشور عموما اروپایی، استرالیایی و یا آمریکایی واقع بوده و اقدام به ایجاد نمایندگی در کشورهای مختلف می نمایند.

مراکز صدور گواهینامه ایزو (CB) تحت اعتبار مراکز AB معتبر نظیر UKAS انگلستان، ACCREDIA ایتالیا، JAS-ANZ استرالیا، DAKKS آلمان، A2LA و ANAB ایالات متحده آمریکا، ENAC اسپانیا، SAS سوئیس و … می باشند.

این مراکز صدور گواهینامه ایزو که تحت اعتبار AB عضو IAF فعالیت می کنند اقدام به تاسیس نمایندگی در کشورهای مختلف و ارائه خدمات بر اساس اسکپ های تعریف شده خود می نمایند.

لازم به ذکر است که بعضا برخی از این مراجع جدا از تاییدیه ای که دفتر مرکزی در کشور مبدا اخذ نموده در کشورهای طرف نمایندگی نیز اقدام به اخذ تاییدیه AB بومی آن کشور نیز می نمایند. به عنوان مثال ممکن یک CB اصالتا آلمانی دارای تاییدیه DAKKS آلمان باشد ولی دفتر نمایندگی آن در ترکیه تاییدیه AB ترکیه به نام TURKAK هم داشته باشد.

البته هر AB بسته به میزان اجازه ای که از IAF دارد می تواند اقدام به تایید صلاحیت شرکت های CB کند مثلا ممکن است یک AB تنها اجازه تایید صلاحیت شرکت های CB برای صدور ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ را داشته باشد که در اینصورت CB مذبور اجازه ندارد گواهینامه ای غیر از ۹۰۰۱ مثلا ایزو ۱۴۰۰۱ را صادر کند.

برای تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار IAF حتما مقاله “تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار IAF” را مطالعه کنید.

۲- مراکز صدور گواهینامه ایزو خارجی و داخلی تحت اعتبار ASCB

بسیاری از مراجع صدور تحت اعتبار AB خصوصی فعالیت می کنند که مهم ترین و معتبرترین AB خصوصی در سطح جهان مرجع اعتباردهی شرکت های صدور گواهینامه اروپا ASCB می باشد. مقر این مرجع اعتباردهی در انگلیس بوده و بیش از ۳۰ هزار شرکت تحت اعتبار دارد.

ASCB اقدام به ارزیابی کلیه ی شرکت های CB در سرتاسر دنیا نموده و منحصر به یک کشور خاص نیست. مزیت دریافت گواهینامه از مراجع تحت اعتبار ASCB صرفه جویی در هزینه به دلیل مناسب تر بودن قیمت این مراجع است. البته مدارک تحت اعتبار ASCB از لحاظ اعتباری در رتبه ی بعد از مراجع تحت اعتبار IAF قرار می گیرند.

برای تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار ASCB حتما مقاله “تشخیص گواهینامه ایزو معتبر تحت اعتبار ASCB” را مطالعه کنید.

۳- مراکز صدور گواهینامه تحت اعتبار مرکز ملی تایید صلاحیت ایران NACI عضو IAF

همانطور که توضیح داده شد بسیاری از مراکز خارجی صدور گواهینامه ایزو تحت اعتبار IAF اقدام به تاسیس نمایندگی در کشورهای مختلف می کنند و ایران نیز از این موضوع مثتثنی نیست. اما خود مرکز ملی تایید صلاحیت ایران(NACI) که یک مرکز تحت نظر سازمان ملی استاندارد است به عنوان یک AB تحت اعتبار IAF مجوز تایید صلاحیت مراجع صدور CB را بر عهده دارد.

البته با توجه به سابقه اندک مرجع اعتباردهی NACI ایران به عنوان یک AB تنها اجازه تایید صلاحیت CB برای صدور گواهینامه ISO 9001 را داراست. لذا اگر مرجع صدور ایرانی تحت اعتبار NACI ایران باشد تنها امکان صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را دارا می باشد و مثلا گواهینامه هایی نظیر ایزو ۱۴۰۰۱ ، ایزو ۲۷۰۰۱ ، ایزو ۲۲۰۰۰ را نمی تواند صادر کند.

برای آشنایی بیشتر با مرکز ملی تایید صلاحیت ایران NACI توصیه می شود مقاله “آشنایی با مرکز ملی تایید صلاحیت ایران ( NACI )” را مطالعه کنید.

در صورتی که مایل به دریافت گواهینامه های ایزو معتبر برای سازمان یا شرکت خود هستید این فرم را پر نموده یا با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید. همچنین در صورت نیاز به مشاوره رایگان می توانید این فرم را پر کنید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۳۳۹۱۲۱-۰۲۳ و ۳۳۳۳۹۱۲۰-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!