همه چیز در مورد استاندارد GOST روسیه و کشورهای مشترک المنافع

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


تاریخچه استاندارد GOST

GOST  ( روسی  ГОСТ ) به مجموعه ای از استانداردهای فنی نگهداری شده توسط شورای استانداردسازی، مترولوژی و صدور گواهینامه  ( EASC  )، یک سازمان استاندارد منطقه ای که تحت حمایت کشورهای مشترک المنافع مستقل (CIS ) فعالیت می کند، اشاره دارد.

مفهوم Gost اهمیت و شناخت خاصی در حوزه استانداردها دارد. آژانس دولتی روسی Rosstandart به عنوان آدرس وب سایت gost.ru  را دارد.

استانداردهای GOST در اصل توسط دولت اتحاد جماهیر شوروی به عنوان بخشی از استراتژی استاندارد سازی ملی آنها توسعه یافت. کلمه GOST (روسی: ГОСТ) مخفف برای استاندارد  gosudarstvennyy (روسی: государственный стандарт) است که به معنی استاندارد دولتی است.

تاریخچه استانداردهای ملی در اتحاد جماهیر شوروی را می توان به سال ۱۹۲۵ کشف کرد، زمانی که یک سازمان دولتی، که بعدها به عنوان “گوستاندارت” نامگذاری شد، به منظور نوشتن، به روز رسانی و انتشار استانداردها تأسیس شد. پس از جنگ جهانی دوم، برنامه استاندارد سازی ملی دچار یک تحول بزرگ شد. اولین استاندارد GOST استاندارد GOST 1 بود که در سال ۱۹۶۸ منتشر شد.

استاندارد GOST در حال حاضر

پس از فروپاشی شوروی، استانداردهای GOST وضعیت جدیدی از استانداردهای منطقه ای به دست آوردند. آنها اکنون توسط شورای استانداردسازی آسیا، مترولوژی و صدور گواهینامه (EASC)، یک سازمان استاندارد که متعلق به کشورهای مشترک المنافع است، اداره می شوند.

در حال حاضر مجموعه ی استانداردهای GOST شامل بیش از ۲۰،۰۰۰ عنوان است که به طور گسترده در فعالیت های انطباق در ۱۲ کشور استفاده می شوند. استانداردهای GOST به عنوان پایه قانونی برای برنامه های صدور گواهینامه های دولتی و خصوصی در سراسر کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS ) است.و انرژی، نفت و گاز، حفاظت از محیط زیست، ساخت و ساز، حمل و نقل، مخابرات، معدن، پردازش مواد غذایی و سایر صنایع را پوشش میدهد.

کشورهای روسیه، بلاروس، مولداوی، قزاقستان، آذربایجان، ارمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، گرجستان و ترکمنستان، همه و یا بخشی استانداردهای GOST را بعلاوه ی استانداردهای توسعه یافته ملی خود اتخاذ کرده اند.

از آنجایی که استانداردهای GOST توسط روسیه، که بزرگترین و تاثیر گذار ترین عضو CIS است، به تصویب رسیده است، اینکه استانداردهای GOST به عنوان استانداردهای ملی روسیه محسوب می شود تصور غلطی است. از آنجا که EASC، سازمان مسئول توسعه و نگهداری استانداردهای GOST، توسط ISO به عنوان یک سازمان استانداردهای منطقه ای شناخته شده است، استانداردهای GOST به عنوان استانداردهای منطقه ای طبقه بندی می شوند. استانداردهای ملی روسیه استانداردهای GOST R هستند.

اوکراین در دسامبر ۲۰۱۵ استانداردهای GOST (DSTU) را برداشت.

استانداردهای GOST و مشخصات فنی

کلمه GOST اختصار عبارت “استاندارد اتحاد دولتی” است. از نام آن یاد می گیریم که بیشتر استانداردهای GOST فدراسیون روسیه از دوره اتحاد جماهیر شوروی است. ایجاد و ارتقاء استانداردهای اتحادیه در سال ۱۹۱۸ پس از معرفی سیستم های بین المللی وزن واندازه آغاز شد.

اولین گروه برای استاندارد سازی توسط شورای کار و دفاع در سال ۱۹۲۵ ایجاد شد و به عنوان کمیته استاندارد سازی نامگذاری شد. هدف اصلی آن توسعه و معرفی استانداردهای OST استانداردهای اتحادیه بود. اولین استانداردهای OST مورد نیاز برای فلزات آهنی، انواع منتخب گندم و تعدادی کالای مصرفی بود.

تا سال ۱۹۴۰ Narcomats استانداردها را تصویب کرد. اما در آن سال کمیته استانداردسازی اتحادیه تاسیس شد و استاندارد سازی به ایجاد استانداردهای OST هدایت شد.

در سال ۱۹۶۸ سیستم دولتی استاندارد سازی  (SSS) به عنوان اولین درجهان شروع به کار کرد. این سیستم شامل ایجاد و توسعه استانداردهای زیر است:

  • GOST – استاندارد دولتی اتحاد جماهیر شوروی؛
  • RST – استاندارد جمهوری خواه
  • IST – استاندارد صنعتی؛
  • STE – استاندارد سازمانی

سطح توسعه فنی و همچنین نیاز به توسعه و معرفی سیستم های محاسبه اطلاعات و بسیاری از عوامل دیگر منجر به ایجاد مجموعه ای از استانداردها و تعدادی از سیستم های استاندارد فنی عمومی می شود. آنها  استانداردهای بین صنعتی نام دارند. در سیستم استاندارد دولتی، شاخص های خودشان دارند. امروزه سیستم های استاندارد زیر (استانداردهای GOST) معتبر هستند:

  • USCD – سیستم یکسان مستند ساز (شاخص ۲)؛
  • USTD – سیستم یکسان اسناد فنی (۳)؛
  • SIBD – سیستم اطلاعات مستند سازی کتابشناسی (۷)؛
  • SSM – سیستم دولتی برای ارائه یکنواختی اندازه گیری (۸)؛
  • SSLS – سیستم استاندارد ایمنی کار (۱۲)؛
  • USPD – سیستم یکپارچه مستندسازی برنامه (۱۹)؛
  • SSERTE – سیستم استاندارد شرایط ارگونومی (۲۹).

سیستم های USCD و USTD جایگاه ویژه ای را در بین دیگر سیستم های بین صنعتی می گیرند. آنها با هم مرتبط هستند و آنها الزامات اسناد فنی عمومی در تمام صنایع اقتصاد را تشکیل می دهند.

وظیفه هماهنگ سازی استانداردهای روسیه و استانداردهای GOST در سال ۱۹۹۰ توسط شورای وزیران شوروی تعیین شد. در آن زمان آنها یک مسیر را مطرح کردند که پیروی ازاستانداردهای GOST ممکن است اجباری یا قابل توصیه باشد. الزامات اجباری آنهایی هستند که با ایمنی، انطباق محصولات، سازگاری زیست محیطی و تغییرپذیری محیطی مواجه هستند. قانون حکومت اتحاد جماهیر شوروی مجاز به اعمال استانداردهای ملی موجود در سایر کشورها، الزامات بین المللی در صورت نیاز به شرایط اقتصادی مردم است.

در طول سال های گذشته تعداد زیادی از استانداردهای GOST توسعه و تایید شده است. امروزه روند بازنگری آنها به گونه ای است که آنها مطابق با الزامات استاندارد بین المللی است. به عنوان پایه سیستم استانداردهای بین المللی ISO، در روسیه آنها مجموعه ای از استانداردهای روسی مانند GOST ISO 9001 یا GOST ISO 14001 را ایجاد کرده اند که بهترین پیشرفت های جامعه جهانی را جذب می کند.

 آشنایی با GOST R

از لحاظ تاریخی، سیستم GOST R از سیستم GOST توسعه یافته در اتحاد جماهیر شوروی آغاز شد و بعدها توسط کشورهای مستقل مشترک المنافع به تصویب رسید. بنابراین، استانداردهای GOST در سراسر کشورهای همسایه، از جمله روسیه استفاده می شود، در حالی که استانداردهای GOST R فقط در قلمرو فدراسیون روسیه معتبر هستند.
این سیستم با هدف ارائه ایمنی و کیفیت بالای محصولات و خدمات به مشتریان طراحی شده است. این حق مشتری برای ایمنی و کیفیت با گواهینامه اجباری نه تنها تولید بومی بلکه همچنین خارجی نیز تضمین شده است. تولیدی که به قلمرو فدراسیون روسیه وارد می شود و تحت گواهی اجباری مطابق با قوانین فدراسیون روسیه، باید شرایط سیستم گواهی روسیه را برآورده کند.

فهرست محصولات تحت صدور گواهینامه واجد شرایط توسط Gosstandart تعریف شده و می توان آن را در www.gost.ru مشاهده کرد. سیستم صدور گواهینامه GOST R در سالهای زیادی در روسیه معتبر بوده است.

سیستم های صدور گواهینامه

ایجاد سیستم های صدور گواهینامه در روسیه توسط قانون فدرال № ۱۸۴ “در مورد مقررات فنی” ارائه شده است. ارزیابی انطباق محصول با الزامات قوانین، استانداردها، قوانین فنی و سایر موارد به نظر می رسد یکی از مهم ترین قابلیت های ارائه ایمنی انواع مختلفی از محصولات برای انسان، محیط زیست و دولت باشد.

با توجه به FL № ۱۸۴ هر سیستم صدور گواهینامه شامل:

  • ارگان صدور گواهینامه مرکزی که عملیات سازمانی را در داخل سیستم انجام می دهد.
    ارگانهای صدور گواهی نامه ای که باید توانایی خود را برای انجام فعالیت در زمینه تخصص و ایجاد اسناد صدور گواهینامه در حوزه خاص ارزیابی انطباق نشان دهند. تنها ارگان های گواهی مجاز برای چنین کاری، حق انجام این کار را دارند؛
  • آزمایشگاه های صدور گواهینامه آزمایش ها و اندازه گیری های شاخص های ایمنی یا کیفیت اشیاء ارزیابی شده را انجام می دهند. چنین آزمایشگاهی باید تجهیزات و کارکنان آموزش دیده(و همچنین روش هایی) را برای انجام فعالیت های خود داشته باشد. وجود همه منابع با تأیید مجوز آزمایشگاه در حوزه خاص فعالیت ثابت می شود؛
  • متقاضیان فرد یا اشخاص حقوقی روسیه (در بعضی موارد تولید کنندگان خارجی) هستند که قصد فرایند ارزیابی را دارند تا سازگاری تولید خود با الزامات قانونی یا برخی دیگر از الزامات خاص سیستم صدور گواهینامه را اثبات کنند(که به آن اعمال شود) .

انواع مختلفی از کالاها برای صدور گواهینامه (محصولات و فرآیندهای تولید مختلف، سیستم های مدیریتی، سایت های ساخت و ساز و …) وجود دارد. کمی کوچکتر لیستی از خطراتی است که ممکن است با استفاده از محصولات مواجه شوید و از آن شما باید از مصرف کننده محافظت کنید. انواع سیستم های صدور گواهینامه در روسیه با این دو عامل توضیح داده شده است.
دو گروه بزرگ سیستم های صدور گواهینامه در روسیه وجود دارد: داوطلبانه و اجباری. از اسامی مشخص شده است که ارزیابی انطباق برای اشیاء سیستم صدور گواهینامه نیازاجباری برای همه تولید کنندگان روسی و برای محصولات خارج از کشور است.

صدور گواهینامه اجباری روسیه

این تنها ساختار دولت فدرال است که می تواند سیستم صدور گواهینامه اجباری روسیه را ایجاد کند. این سیستم باید از طریق روند ثبت نام دولت باشد. Rosstandart که مسئول صدور گواهینامه در روسیه است به طور کلی رجیستری سیستم های صدور گواهینامه را نگه می دارد. فقط پس از دریافت گواهی ثبت نام دولت با گرفتن شماره ثبت نام منحصر به فرد، شما می توانید فعالیت ها را در ارزیابی انطباق به عنوان یک سیستم جدید انجام دهید.

در روسیه ۱۶ سیستم صدور گواهینامه وجود دارد:

  • GOST R؛
  • ابزار حفاظت از اطلاعات با توجه به الزامات امنیت اطلاعات؛
  • “برق”؛
  • تولید جغرافیایی، نقشه برداری و توپوگرافی؛
  • در حمل و نقل راه آهن فدرال؛
  • ابزار حفاظت از اطلاعات؛
  • امنیت تولید مواد منفجره؛
  • در حوزه امنیت آتش؛
  • وسیله ای برای حفاظت از اطلاعات با توجه به الزامات امنیتی؛
  • کشتی های مدنی دریایی؛
  • در حمل و نقل هوایی روسیه؛
  • تکنیک های هوا و اهداف هواپیمایی مدنی؛
  • هنرهای رزمی
  • برای مجموعه های هسته ای، نقاط ذخیره مواد رادیواکتیو؛
  • وسیله ای برای حفاظت از اطلاعاتی که حاوی راز دولتی هستند؛
  • آماده سازی بیولوژیکی ایمنی

سیستم صدور گواهینامه اجباری GOST R شامل زیر سیستم های صدور گواهینامه محصولات همگن می باشد. سیستم گواهی اجباری GOST R شامل ۴۰ زیر سیستم با توجه به نوع تولید همگن است. به عنوان مثال،  زیر سیستم هایی درادامه ذکرشده :

  • صدور گواهینامه پزشکی؛
  • سیستم صدور گواهینامه محصولات نفتی؛
  • سیستم صدور گواهینامه ظروف؛
  • سیستم صدور گواهینامه تجهیزات الکتریکی (SCE)؛
  • سیستم صدور گواهینامه وسایل حمل و نقل مکانیکی و تریلر؛
  • سیستم گواهی گازها؛
  • سیستم صدور گواهینامه SEPROCHIM (لاستیک، آزبست) و بسیاری دیگر.

مدیریت اموال دولتی در زمینه مقررات فنی، سازماندهی کارهای انجام شده در صدور گواهینامه در سیستم GOST R توسط Rostechregulation) Gosstandart سابق) که به نظر می رسد آژانس فدرال برای مقررات فنی و اندازه گیری (که در حال حاضر Rosstandart نامیده می شود) باشد، انجام می شود. . آژانس بخشی از ساختار وزارت صنایع و تجارت RF است.

این اولین و بزرگترین سیستم ارزیابی انطباق در روسیه بود و شامل تمام گروه های تولیدی می شود که بر اساس قانون فدرال “درباره حفاظت از حقوق مصرف کنندگان” مورد ارزیابی قرار می گیرند و دیگر اقدامات قانونی را با توجه به انواع مختلف کالاها انجام می دهد. سیستم صدور گواهینامه اجباری GOST R همچنین شامل سیستم صدور گواهینامه داوطلبانه GOST R می شود، زیرا متقاضیان برای ارزیابی داوطلبانه انطباق، اغلب این سیستم را اعمال می کنند.

صدور گواهینامه داوطلبانه

 هر شهروند روسی می تواند این سیستم ارزیابی را طبق قانون ثبت کند. در هنگام ایجاد سیستم شما باید لیستی از اشیا را که باید بر اساس سازگاری در چارچوب آنها ارزیابی شود تنظیم کنید، شاخص ها و خصوصیات مطابق با آن گواهینامه داوطلبانه انجام می شود، همچنین شما باید قوانین سیستم و ترتیب پرداخت آثار را در صدور گواهینامه ایجادکنید، همچنین شما باید شرکت کنندگان سیستم داده ارزیابی انطباق را تعریف کنید.

ثبت سیستم صدور گواهینامه داوطلبانه شبیه روش ثبت نام سیستم اجباری است. در صورت رد، Rosstandart به متقاضی توضیحاتی را برای دلایل اینکه چرا سیستم جدید ثبت نام نمی شود ارسال می کند. امروزه بیش از ۱۳۰ ارگان صدور گواهینامه مرکزی وجود دارد که از طریق مراحل ثبت نام گذرانده شده است.

در اینجا نمونه هایی از گواهی داوطلبانه است:

  • مصالح ساختمانی “Rosstroisertificazia”؛
  • خدمات پرسنل و مسکن – Roszhilkommunsertifikazia؛
  • ابزار حفاظت از رمزنگاری اطلاعات؛
  • تولید گوستستانارت روسیه؛
  • تولید و سیستم های کیفیت صنایع دفاع – “Oboronsertifika”؛
  • صدور گواهینامه مواد غذایی “HAASP”؛
  • تولید زغال سنگ؛
  • جواهر (چند سیستم در حوزه داده شده با نام های مختلف)؛
  • مواد فعال بیولوژیکی – “BOSTI”؛
  • خدمات در زمینه تبلیغات؛
  • ارزیابی اشیاء مالکیت معنوی؛
  • فناوری اطلاعات – “SSIT”

سیستم های صدور گواهینامه داوطلبانه شرکت های دولتی

  • مجموعه سوخت و انرژی (سیستم “تست”)؛
  • تجهیزات صنعت نفت و گاز “Neftegaz”؛
  • تولید و خدمات “Technosert”؛
  • GAZPROM SERT

سیستم های صدور گواهینامه ملی 

  • خدمات بازرگانی در مسکو؛
  • خدمات بازرگانی “Tulasert”؛
  • خدمات ایستگاه های گاز و مجتمع ها در Moscow؛
  • خدمات سوخت در منطقه مسکو؛
  • خدمات خرده فروشی در منطقه ساخالین؛
  • خدمات خرده فروشی در جمهوری ساخا (یوکوتا)؛
  • خدمات ایستگاه های گاز و مجتمع های منطقه اورال “URALSERT-AZS”;
  • خدمات خرده فروشی در سنت پترزبورگ و …

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!