چرا ایزو ۹۰۰۱ با ایزو ۲۷۰۰۱ ارتباط دارد؟

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


ارتباط ایزو ۹۰۰۱ (مدیریت کیفیت) با ایزو ۲۷۰۰۱ (امنیت اطلاعات)

در سال ۲۰۱۸، ایزو ۲۷۰۰۱ با قانون GDPR  در سراسر اروپا به اجرا در آمد.در سال ۲۰۱۶ صدور گواهینامه ایزو ۲۷۰۰۱ در مقایسه با سال ۲۰۱۵ در اروپا ۲۰٪ افزایش یافته است (منبع ISO.org). مدیریت داده ها از نظر اصطلاحات، نحوه استفاده از آن و همچنین محافظت از آن، اکنون نگرانی برای مشاغل ایجاد کرده است.

برای بسیاری از سازمانهایی که قبلاً گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را پیاده سازی کرده اند و اکنون تصمیم به پیاده سازی ایزو ۲۷۰۰۱ را گرفته اند، چالش برای آنها این است که چگونه این کار هماهنگ انجام شود؟یک روش معمول این است که آن‌ها از هر دو سیستم مدیریت به عنوان پروژه‌های جداگانه استفاده کنند.اما در واقع بهترین راه برای اجرای این استانداردها، ادغام آن‌ها به عنوان یک سیستم است که تمام الزامات را برآورده می‌کند.

اجرای رویکرد یکپارچه باعث صرفه جویی در وقت و استفاده از منابع کمتری می شود.همچنین باعث کاهش تلاش برای حفظ سیستم و دستیابی به رعایت مستمر هر دو استاندارد می شود.

گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ (مدیریت کیفیت) و گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ (مدیریت محیط زیست) از محبوب ترین استانداردهای یکپارچه شده اند.همچنین ISO 9001 و ISO 27001 دارای بسیاری از خصوصیات مشابه هستند و می توانند کاملاً با هم یکپارچه شوند.

هر دو استاندارد بر روی موضوعات داخلی و خارجی مربوط به شرکت تمرکز دارند، اما از دیدگاه هایی مختلف می باشند.هر دو استاندارد از ساختار ضمیمه SL پیروی می کنند و این بدان معنی است که شباهت هایی در اسناد و مراحل لازم برای اجرای مؤثر سیستم وجود دارد.

زمانی که این دو استاندارد با هم ادغام شوند، شما افراد و منابع انسانی را کاهش خواهید داد. همچنین این اطمینان وجود دارد که تیم اجرایی شما درک کاملی از هر دو استاندارد دارند و می دانند که استانداردها با هم همپوشانی دارند.برخی از مهم‌ترین مواردی که می‌توانید در آن سرعت اجرا را افزایش دهید، الزامات مشترک برای هر دو استاندارد هستند که در ادامه بیان می نماییم:

۱- ذینفعان و الزامات آن‌ها

سازمان باید مشخص کند که طرف‌های ذینفع و الزامات، مربوط به کیفیت و امنیت اطلاعات است.این الزامات را می توان با همان فرآیند در نظر گرفت و یک لیست یکپارچه از طرف‌های علاقه‌مند را می توان ایجاد نمود.

۲- مشخص شدن مسئولیت و اختیارات

نقش ها و مسئولیت های موجود در ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۲۷۰۰۱ متفاوت است، اما باید دوباره تعریف شود.

۳- صلاحیت، آگاهی، ارتباط، کنترل اسناد و سوابق سیستم

همه این الزامات نه تنها در مورد ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۲۷۰۰۱ الزامی است، بلکه برای سایر استانداردها نیز وجود دارد و به همین روش و همزمان می توان به آن ها رسیدگی کرد.

۴- بازبینی داخلی و بازبینی مدیریت

الزامات باید حسابرسی ‌شوند.ورودی‌ها و خروجی‌های بازبینی متفاوت هستند، اما روش انجام کار یکسان است. بسته به اندازه و پیچیدگی شرکت و فرآیندهای آن، ممیزی داخلی یا بررسی مدیریت می تواند همزمان یا جداگانه انجام شود.

۵- برای عدم انطباق و اقدامات اصلاحی نیاز به سیستم دارند

روند رسیدگی به ناسازگاری ها و اقدامات اصلاحی می تواند برای هر دو استاندارد یکسان باشد و دلیلی برای جدا کردن آنها وجود ندارد.

با وجود این عناصر مشترک، منطقی به نظر می‌رسد که یک سیستم برای هر عنصر مشترک حفظ شود.به خاطر داشته باشید که اگر چه برخی از الزامات یکسان به نظر می‌رسند و می‌توانند با همان فرآیند پوشش داده شوند، اما به این معنا نیست که آن‌ها نتایج مشابهی برای هر دو استاندارد داشته باشند.

تمرکز گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ روی محصولات و خدمات با کیفیت و رضایت مشتری است، در حالی که گواهینامه ایزو ۲۷۰۰۱ بر امنیت اطلاعات متمرکز است. بنابراین، نتایج بررسی مدیریت و همچنین ورودی ها متفاوت خواهد بود و با اکثر بندهای فوق الذکر متفاوت است.

الزامات اضافی در ایزو ۲۷۰۰۱

تفاوت بین استانداردها به طرز مفیدی یکدیگر را تکمیل می کنند.این موضوع با قاطعیت در افزایش موفقیت در کسب و کار نقش دارد: امنیت اطلاعات پتانسیل شرکت را تضمین می کند و مدیریت کیفیت آن را ایجاد می کند. شرکت پس از پرداختن به الزامات متداول استانداردها، باید با اختلافات خود که در بندهای ۶ و ۸ وجود دارد، مقابله کند. ISO 27001 موارد زیر را به IMS اضافه می کند:

۱- ارزیابی ریسک امنیت اطلاعات

این سازمان به توسعه یک روش برای شناسایی و ارزیابی ریسک‌های امنیتی اطلاعات نیاز دارد. این فرآیند نباید با پرداختن به ریسک‌ها و فرصت‌ها در ایزو  ۹۰۰۱ ترکیب شود.زیرا حالت دوم نیازهای بسیار کمتری دارد و استفاده از همین روش می تواند در ISO 9001 بی نتیجه باشد.

۲- ریسک امنیتی اطلاعات

این فرآیند در ایزو ۹۰۰۱ نظیر ندارد ، بنابراین می توان بطور مستقل انجام داد. اساساً این امر سازمان را ملزم می کند تا یک یا چند کنترل امنیت اطلاعات را که در ضمیمه A (Annex A) در ایزو ۲۷۰۰۱ ذکر شده است، اعمال کند.

همین حالا برای اخذ ایزو اقدام کنید

با ادغام دو سیستم مدیریتی، می توان باعث صرفه جویی در وقت (حداکثر ۳۰٪)،هزینه و حفظ و بهبود سیستم مدیریت شد.

با یک رویکرد سیستم مدیریت جامع که بهترین عملکرد بین المللی را دارد، سازمان ها می توانند رعایت هر دو استاندارد ISO 27001 و ISO 9001 را به مشتریان، نهادهای صدور گواهینامه و مقامات نظارتی نشان دهند.

علاوه بر این، با ادغام مدیریت کیفیت و امنیت اطلاعات، سازمان ها می توانند هم کیفیت و امنیت فرآیندهای خود را نشان دهند و هم از طریق بهبود عملکرد سازمانی، کاهش ریسک، رضایت بهتر مشتری و افزایش شهرت و بازاریابی به یک مزیت رقابتی قابل توجه تبدیل شوند.

برای کسب اطلاعات بیشتر مشاورین ایزوسیستم آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند.همین حالا با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.همچنین می توانید برای مشاوره رایگان فرم اخذ گواهینامه ایزو را تکمیل نمایید تا مشاورین ما در کم ترین زمان با شما تماس بگیرند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!