چک لیست جدید برنامه های پیش نیازی PRPs در صنایع غذایی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی

چک لیست جدید prps(1)

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


برنامه پیش نیازی یا PRPs چیست؟

Prps یک روش ویا فرآیندی است که درجهت کنترل ایمنی موادغذایی درمقابل خطراتی ازقبیل خطرات بیولوژیکی ، شیمیایی ، فیزیکی یارادیولوژیکی به کاربرده می شود. کنترل آن میتواند خطرات تهدید کننده موادغذایی را کاهش ، پیشگیری و یا حذف کند.

اجزاء PRPs :

برنامه PRPS  دو جزء اصلی دارند :

  • نوشتن برنامه که باید شامل سیاستگزاری ها،نحوه پایش،ثبت و یادداشت نمودن و بایگانی کردن باشد.
  • اجرای برنامه که باید تمامی افراد درزمینه هدایت فعالیت ها ورسیدن به استاندارد مورد نیازآموزش لازم ببینند.

اگر مایلید تا در مورد prps بیشتر بدانید، می توانید مقاله “آشنایی با برنامه های پیش نیاز PRPs ( در صنایع غذایی و بهداشتی )” را مطالعه کنید.

چک لیست PRPs سازمان غذا و دارو

سازمان غذا و داروی کشور که تحت نظر وزارت بهداشت کشور اقدام به بررسی و نظارت روی واحدهای صنایع غذایی و بهداشتی کشور می نماید اخیرا چک لیست جدیدی را برای بررسی وضعیت صنایع غذایی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی ارائه کرده است.

این چک نسخه بازنگری شده چک لیست قبلی است و تاریخ این بازنگری اردیبهشت ۱۳۹۷ می باشد.

طبق الزام اخیر سازمان عذا و دارو شرکت ها و صنایع غذایی ، آشامیدنی ، آرایشی و بهداشتی مکلف شده اند در صورت اخذ گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ و haccp تا زمانی که توسط ممیزین غذا و دارو ممیزی نشده و نمره لازم را کسب نکنند از درج این گواهینامه ها روی محصولات خودداری نمایند.

لازم به ذکر است که بر اساس چک لیست مزبور شرکت ها باید نمره عالی یعنی نمره ای بالاتر از ۱۸۰ از ۲۰۰ کسب کنند که بسیار سخت گیرانه است و احتمالا در آینده این دستورالعمل نیز دستخوش تغییرات خواهد شد.

از دیگر نکات چک لیست اخیر این است که در صورتی که شرکت ها دارای گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ ، گواهینامه HACCP و گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ باشند به ترتیب ۵ ، ۵ و ۱۰ امتیاز اخذ می کنند.

به هر حال با توجه به اینکه استانداردهایی نظیر ایزو ۲۲۰۰۰ خود دارای متولی بالادستی نظیر سازمان IAF ( انجمن جهانی اعتباردهی ) می باشند و در سطح پایین تر این  AB ها ( مراکز اعتبارهی به مراجع صدور گواهینامه ایزو) هستند که مراجع صدور را بررسی و پایش می کنند. ورود سازمان غذا و دارو به عرصه اجازه درج لوگو امری غیرمرسوم و غیر قابل توجیه است.

به عبارت دیگر سازمان غذا و دارو می تواند در حوزه کاری خود که پروانه سلامت است به طرز مکفی اعمال اختیار کند لیکن به هیچ عنوان مجاز نیست بر روی مواردی که تحت اختیارش نیست نظیر علامت استانداردهای ملی و بین المللی اعمال فشار نماید.

این مورد عجیب تنها به مورد فوق ختم نشده و اخیرا سازمان غذا و دارو در حوزه صدور گواهینامه حلال نیز پیش رفته است در حالیکه گواهینامه و لوگو حلال بر اساس معیارهای جهانی و توسط موسسات ذی صلاح اعطا می گردد. موضوع وقتی عجیب تر می شود که سازمان غذا و دارو تنها گواهینامه حلال خود را اصلح دانسته و سایر گواهینامه های حلال با سابقه درخشان در کشورهای اسلامی را نمی پذیرد. این در حالی است که نشان و گواهینامه حلال تا پیش از این در کشور متولی داشته و سازمان های تخصصی نظیر حلال ایران ، حلال مالزی ، حلال امارات و … وظیفه بررسی و صدور گواهینامه های مزبور را بر عهده داشتند.

استفاده از ابزار عدم صدور پروانه تولید و بهداشت به منظور تحت فشار گذاشتن واحدهای متقاضی ابزاری نامناسب در جهت پبشبرد اهداف فوق توسط سازمان غذا و دارو می باشد که ایزوسیستم امیدوار است با توجه به شرایط سخت تولید در کشور موارد فورا اصلاح شوند.

چک لیست جدید PRPs سازمان غذا و دارو ( ویرایش ۱۳۹۷ )

 

دانلود چک لیست ارزیابی برنامه های پیش نیازی (prps) در واحدهای تولیدی داخل کشور ویژه صنایع غذایی و آشامیدنی

 

دانلود چک لیست ارزیابی برنامه های پیش نیازی (prsp) در واحدهای تولیدی داخل کشور ویژه صنایع آرایشی و بهداشتی


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!