چگونه می توان زعفران باکیفیت را تشخیص داد؟ و اهمیت اخذ ایزو ۳۶۳۲ ویژه زعفران

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


استاندارد ایزو برای زعفران ایزو ۳۶۳۲

زعفران یکی از محبوب ترین مواد خوراکی و ادویه جات در ایران و جهان است که در سال های اخیر اخذ ایزو ۳۶۳۲ برای تولیدکنندگان و فروشندگان زعفران مورد توجه زیادی قرار گرفته است.

شرکت هایی که اقدام به بسته بندی و فروش زعفران می کنند می توانند برای پیاده سازی و اخذ گواهینامه های ایزو ۲۲۰۰۰ (استاندارد ایمنی مواد غذایی) ، HACCP (کنترل مخاطرات مواد غذایی) ، ایزو ۳۶۳۲ (استاندارد تخصصی ادویه جات و زعفران) ، نشان حلال و GMP اقدام نمایند.

اخذ ایزو ۳۶۳۲ در کنار ایزو ۲۲۰۰۰ ، ایزو ۹۰۰۱ اولین و بهترین انتخاب برای شرکت هایی است که مایلند صرفه جویی در هزینه نیز داشته باشند. برای اخذ گواهینامه ایزو ۳۶۳۲ در فرم اخذ ایزو سفارش خود را ثبت کنید.

زعفران به نام “طلای سرخ” معروف است و در آشپزی استفاده های زیادی از آن می شود. زعفران گران‌ترین چاشنی دنیا است. اما، همچنین می‌تواند قربانی کلاه برداری باشد. زعفران مرغوب اغلب در بازارهای بین‌المللی مبادله می‌شود. مشخصات زعفران خالص همیشه مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

دکتر A. جیاتیلاک، رئیس کمیته ISO / TC 34 / SC 7، درباره ادویه جات و گیاهان، توضیح داد است. زعفران اغلب در دریای مدیترانه از غرب گرفته تا کشمیر در شرق رشد می کند. ارزش بالای زعفران باعث شده‌است که مورد استفاده زیادی قرار گیرد.

استانداردها به تشخیص تقلب کمک می کند

با این حال، تعدادی از استانداردهای ایزو می توانند به مبارزه با این کلاهبرداری کمک کرده و به شناخت تولید کنندگان زعفران با کیفیت کمک کنند. زعفران در زمانی که با الزامات استاندارد ایزو ۳۶۳۲ مطابقت داشته باشد و هیچ ماده خارجی به محصول طبیعی اضافه نشده باشد، خالص محسوب می‌شود.

دو بخش استاندارد  ISO 3632-1: 2011 و ISO 3632-2: 2010 روش‌های آزمایش برای انواع مختلف زعفران خشک‌شده را مشخص می‌کند که شامل پودر و رشته‌ها هستند.

این استانداردها برای تجزیه و تحلیل قدرت عطر، طعم و رنگ مفید هستند زیرا بدون این موارد، زعفران جعلی هیچ ارزش آشپزی ندارد. علاوه بر این، آنها به آزمایشگاه ها کمک می کنند تا تشخیص دهند که آیا زعفران خالص است یا خیر.

تقلب بیشتر در مورد پودر زعفران اتفاق می افتد. زیرا می توان ادویه های کمتری را برای افزایش جرم اضافه کرد. خشک کردن زعفران روش دیگری برای افزایش قیمت است، به طوری که هر چه پودر بیشتر مرطوب باشد، وزن آن بیشتر خواهد شد. بنابراین اخذ استاندارد ایزو به تعیین سطح رطوبت نیز کمک می‌کند. علاوه بر این، توصیه می‌شود که زعفران بسته‌بندی شود تا از اثرات زیست‌محیطی حفاظت شود.

زعفران اصل به محافظت از مصرف کنندگان کمک می کند

روش‌های بسیاری برای کلاهبرداری زعفران وجود دارد که این امر به یک مشکل دائمی برای مصرف کنندگان تبدیل شده است. تفاوت کیفیت بین زعفران از مکان های مختلف و نوسانات قیمت ها باعث سردرگمی زیادی شده است. بنابراین کیفیت زعفران به دنبال اخذ گواهینامه ایزو در بازار تجارت بین المللی تایید می شود.

آمار و ارقام

  • حدود ۲۵۰ هزار گل برای ۱ کیلوگرم زعفران مورد نیاز است.
  • در هر هکتار حدود ۵۰۰۰ کیلوگرم پیازهای زعفران مورد نیاز است.
  • ایران با ۱۰۹ تن در سال ۲۰۱۱ بزرگترین تولیدکننده زعفران در جهان است.

اخذ ایزو در ایزوسیستم

برای دریافت مشاوره رایگان و اخذ گواهینامه ایزو معتبر با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید فرم اخذ گواهینامه ایزو را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

برای اخذ ایزو ۳۶۳۲ با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس بگیرد یا فرم سفارش گواهینامه ۳۶۳۲ را تکمیل کنید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!