گواهینامه حلال معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟ استعلام گواهی حلال

گواهینامه حلال معتبر به گواهینامه ای گفته می شود که از مراجع صدور تحت اعتبار IHAF صادر گردند. در حال حاضر NACI (مرکز ملی تایید صلاحیت ایران) تنها نهادی است که قانونا می تواند به عضویت این نهاد درآید ولی تا کنون این اتفاق نیفتاده است. کلیه مراکز معتبر بین المللی صدور گواهینامه حلال و زیر مجموعه IHAF می توانند برای صدور گواهینامه حلال اقدام کنند. مرکز تحقیقات حلال زیرمجموعه سازمان غذا و دارو (وزارت بهداشت) نیز علی رغم عدم عضویت در IHAF معتبرترین مرکز داخلی صدور و استعلام گواهی حلال می باشد.

ماجرای گواهینامه حلال معتبر در ایران

گواهینامه حلال معتبر از آن دست گواهینامه هایی است که ماجرای عجیبی در کشور پیدا کرده است.

فهرست مطالب

متولی های دولتی و خصوصی بسیاری پیدا کرده و در برخی موارد کار به تهدید و ارعاب شرکت های تولید کننده مواد غذایی برای اخذ از یک مرکز خاص شده است.

کار تا آنجا پیش رفته که یکی از این مراکز خود را تنها نهاد معتبر در کل کشور برای صدور گواهینامه حلال معرفی می کند و گویا چیزی به نام IHAF برایشان تعریف شده نیست.

در حال حاضر شفافیتی برای دریافت گواهینامه حلال وجود نداشته و تنها برخی مراکز با پروپاگاندای تبلیغاتی سعی در تلقین اعتبار به مشتریان هستند.

طی تماس تلفنی با برخی از این مراکز حتی کارشناسان این مجموعه ها درک درستی از گواهینامه معتبر حلال ندارند و متاسفانه تولید کنندگان را گمراه می کنند که این موضوع در هنگام صادرات محصولات بیشتر نمایان می گردد.

گواهینامه حلال معتبر را چگونه تشخیص دهیم؟

همانند گواهینامه ایزو معتبر که باید تحت اعتبار IAF یا ASCB باشد گواهینامه حلال در سطح دنیا یک نهاد اعتباردهی مشخص دارد.

به عبارت دیگر معتبرترین نهاد اعتباردهی شرکت های صادر کننده گواهینامه حلال معتبر ، انجمن جهانی اعتباردهی حلال IHAF (International Halal Accreditation Forum) می باشد.

معتبرترین نهادهای اعتباردهی دنیا نظیر JAS-ANZ (سازمان استاندارد استرالیا-نیوزلند) ، ACCREDIA (اداره استاندارد ایتالیا) ، UKAS (مرکز اعتباردهی سلطنتی بریتانیا-انگلستان) ، A2LA (انجمن اعتباربخشی ایالات متحده) ، EIAC-UAE مرکز اعتباردهی بین المللی امارات ، ENAC (نهاد ملی اعتباربخشی اسپانیا) و بیش از ۳۰ نهاد ملی اعتباردهی از سایر کشورهای دنیا عضو IHAF می باشند.

در حال حاضر NACI (مرکز ملی تایید صلاحیت ایران) عضو این مجموعه نیست. و در نقشه پراکندگی سایت IHAF نیز از این نهاد هیچ مرکز ایرانی دیگر هم مورد تایید قرار نگرفته است. (تصویر پایین)

در صورتی که قرار بر تایید صلاحیت توسط این نهاد باشد مانند سایر کشورها تنها یک AB یعنی مرکز ملی تایید صلاحیت ایران (NACI) حق عضویت در این نهاد را داراست.

اگر مایل به اخذ گواهینامه معتبر حلال هستید تنها می توانید از مراجع صدوری گواهینامه حلال دریافت کنید که تحت اعتبار AB هایی باشند که اولا اسمشان در سایت IHAF ذکر شده باشد و ثانیا برای صدور گواهینامه حلال تایید صلاحیت شده باشند.

در تصویر پایین نام تمامی AB های مورد تایید و عضو IHAF مشاهده می گردد همچنین از این لینک می توانید ضمن مشاهده اعضا، اطلاعات بیشتری در مورد اعضا بخوانید:

آشنایی با انجمن جهانی اعتباردهی حلال (IHAF)

IHAF به عنوان یک ابتکار عمل مشترک از مرکز توسعه اقتصاد اسلامی دبی (DIEDC) و مؤسسه استانداردسازی و اندازه گیری امارات (ESMA) تأسیس شد. و پس از آن با عضویت نهادهای بین المللی معتبر از جمله برترین AB های اروپایی و آمریکایی اعتبار جهانی یافت.

انجمن بین المللی اعتبار بخشی حلال (IHAF) به عنوان یک شبکه مستقل و غیر دولتی از نهادهای اعتباربخشی تأسیس می شود تا پایه و اساس محکمی برای صنعت تولیدات حلال در سطج جهانی ایجاد کند. هدف تسهیل تجارت محصولات حلال در سراسر جهان و در نتیجه تأثیر آن بر اقتصاد کشورها خواهد بود.

با توجه به تعداد زیاد نشان های حلال که توسط محصولات مختلف در رسانه های مختلف در سراسر جهان صادر می شوند ، بیشتر مصرف کنندگان اعتبار این مارک ها را زیر سوال می برند. به جای اطمینان بیشتر به محصولات حلال نسبت به سایرین ، سؤالاتی در مورد برتری یک مارک نسبت به دیگری مطرح می شود و اینکه آیا این محصولات واقعاً حلال هستند یا خیر. این به یک چالش بزرگ در این بخش تبدیل شده است.

گواهینامه حلال در ایران

در سال ۱۳۹۶ طی نامه وزیر وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت (آقای محمد شریعتمداری) هیچ موسسه ای به جز سازمان ملی استاندارد حق اعتبارسنجی جهت صدور گواهینامه حلال را ندارد. (تصویر نامه پایین)



لذا برخی از موسسات صدور که شرکت ها را با ارعاب و تهدید مجبور به اخذ گواهینامه حلال تنها از موسسه خود می کنند فاقد وجاهت حقوقی و قانونی می باشند.

که البته با توجه به اینکه تنها AB ایرانی همین سازمان ملی استاندارد است این موضوع را تا حدی می توان صحیح دانست ولی نباید فراموش کرد تمامی مراجع صدور خارجی که از سایر نهادهای عضو IHAF تایید گرفته اند کاملا معتبرند.

البته همانطور که بالا ذکر کردیم سازمان ملی استاندارد و هر سازمان دیگر ایرانی، تا زمان نگارش این مقاله (آذر ۹۸) به عضویت IHAF درنیامده است.

گواهینامه حلال سازمان غذا و دارو

سازمان غذاو دارو به واسطه ی صدور پروانه بهداشت برای واحدهای تولیدی اقدام به صدور گواهینامه حلالی شبیه به لوگو سیب سلامت نموده است.

اگرچه سازمان غذا و دارو عضو IHAF نبوده و بالطبع گواهینامه های حلال این مجموعه نیز به محتمل است در خارج از ایران مورد تایید قرار نگیرند لیکن با توجه به دولتی بودن این سازمان و اینکه متولی صدور پروانه بهداشت واحدهای تولیدی و غذایی است توصیه می گردد شرکت ها فارغ از گواهینامه های حلالی که از سایر مراکز معتبر زیر نظر IHAF دریافت می کنند در صورتی که الزام دارند، برای دریافت گواهینامه از سازمان غذا و دارو هم اقدام نمایند.

در میان سازمان های ایرانی (در غیاب اداره استاندارد به دلیل عدم عضویت در IHAF ) به جز مرکز تحقیقات حلال سازمان غذا و دارو و شرکت های معتبر خارجی ، هیچ سازمان دولتی یا شبه دولتی ایرانی دیگر برای اخذ گواهینامه حلال معتبر توصیه نمی گردد.


در تصویر زیر تصویر سایت سازمان تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران به آدرس سایت https://halal.gov.ir و تصویر آزمایشگاه مربوطه مشخص گردیده است:

سایر گواهینامه های حلال

سایر گواهینامه های حلال صادره توسط موسسات غیر عضو در IHAF منوط به صدور توسط موسسات زیر مجموعه IAF یا ASCB ، به عنوان گواهینامه نان-اکردیت یعنی بدون اکردیته شناخته می شوند؛ به این معنی که این گواهینامه ها دارای نهاد بالادستی نبوده ولی دارای اعتبار نسبی هستند.

این گواهینامه ها دارای اعتبار نسبی بوده ولی به میزان گواهینامه های تحت اعتبار IHAF معتبر نیستند. ولی عموما توسط کشورها پذیرفته خواهند شد.

مهم این است که مشتریان و شرکت هایی که برای اخذ گواهینامه حلال اقدام می کنند در مورد گواهینامه ای که قرار است دریافت کنند اطلاعات کاملی دریافت کرده و با آن ها به طور کاملا شفاف رفتار شود.

فرایند صدور گواهی حلال

برای استعلام گواهی حلال، شما نیازمند انجام مراحل خاصی هستید. در ابتدا، شما باید مشخص کنید که محصول یا خدمت شما قابلیت حلال بودن دارد یا خیر. سپس، باید به یک مرجع یا سازمان صلاحیت‌دار مراجعه کنید تا بررسی و ارزیابی لازم را بر روی محصول یا خدمت انجام دهد. پس از ارزیابی و اطمینان از اینکه محصول یا خدمت مورد نظر شما مطابق با استانداردهای حلال است، گواهی حلال به شما اعطا خواهد شد.

استانداردهای صدور گواهی حلال

استانداردهای حلال ممکن است برای هر صنعت یا بخش خاصی متفاوت باشند. به عنوان مثال، در صنعت غذایی استانداردهای خاصی برای محصولات حلال وجود دارد که باید رعایت شوند. این استانداردها ممکن است شامل نحوه کشتار حیوانات، استفاده از مواد اصلی حلال، فرآیند تولید و نگهداری محصولات و دیگر موارد مرتبط با حلال بودن محصولات باشند.

مزایا اخذ و استعلام گواهی حلال

استعلام گواهی حلال برای شرکت‌ها و تولیدکنندگان بسیار مزایایی دارد. برخی از این مزایا عبارت‌اند از:

  1. بازاریابی بهتر: گواهی حلال به شما امکان می‌دهد تا به مشتریان مسلمان خود نشان دهید که محصولات و خدمات شما مطابق با اصول دینی اسلام هستند. این امر می‌تواند باعث افزایش اعتماد مشتریان شما و بهبود بازاریابی شما در بین جامعه مسلمانان شود.
  2. دسترسی به بازار حلال: با توسعه و رشد بازار حلال، دسترسی به این بازار برای تولیدکنندگان بسیار اهمیت پیدا کرده است. با داشتن گواهی حلال، شما قادر خواهید بود در این بازار رقابت کنید و به سودآوری بیشتری دست یابید.
  3. رفع تردیدها: برخی از مشتریان مسلمان شاید تردیدی در مورد حلال بودن محصولاتی که خریداری می‌کنند داشته باشند. در این صورت، داشتن گواهی حلال می‌تواند این تردیدها را برطرف کند و مشتریان را به خرید از شما ترغیب کند.

گواهی حلال در صنایع مختلف

استعلام گواهی حلال در صنایع مختلف بسیار مهم است. علاوه بر صنعت غذایی که بسیار حساسیت بیشتری به حلال بودن محصولات دارد، صنایع مانند آرایشی و بهداشتی، دارویی، بسته‌بندی و بسیاری دیگر نیز می‌توانند گواهی حلال اخذ کنند.

جمع‌بندی

حلال به معنای مجاز، قانونی و مطابق با اصول دین اسلام است. محصولات و خدمات حلال بر اساس قوانین و مقررات شرعی مرتبط با تغذیه و عملکرد روزمره بشر، مجاز و قابل قبول هستند. حلال بودن یک محصول یا خدمت به مصرف‌کننده امنیت و اطمینان می‌دهد که آن محصول یا خدمت، مطابق با اصول دینی اسلام است.

در جوامع مسلمان، مفهوم حلال یکی از مهمترین مباحث است که در روابط تجاری و مصرفی تأثیرگذاری فراوانی دارد. به عنوان یک مصرف‌کننده یا تولیدکننده، دانستن نحوه استعلام گواهی حلال برای محصولات و خدمات شما امری بسیار حیاتی است.

ایزوسیستم رسالت خود را بر شفافیت با مشتریان دانسته و در تمامی ارائه خدمات اعم از پیاده سازی و صدور این موضوع را در اولویت خود قرار خواهد داده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!