گواهینامه CE (نشان صادراتی محصول) ماشین آلات و تأسیسات Directive 2006/42/EC

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


دستورالعمل ماشین آلات  Directive 2006/42/EC

دستورالعمل ماشین آلات یکی از بخشنامه های محصولات اروپایی است که براساس آن می توان نشان CE را بر روی ماشین آلات و تاسیسات درج کرد.

ماشین آلات و تاسیساتی که در محدوده دستورالعمل ماشین آلات قرار می گیرند، باید قبل از معامله و یا بهره برداری، الزامات اساسی ایمنی دستورالعمل ماشین آلات Directive 2006/42/EC را رعایت نمایند.

با قرار دادن علامت CE سازنده یا وارد کننده تأیید می کند که محصول با دستورالعمل ماشین آلات Directive 2006/42/EC مطابقت دارد. به عبارت دیگر، ماشین آلات دارای نشان CE، با الزامات اساسی اروپا از جهت سلامت، ایمنی و محیط زیست مطابقت دارند.
در ابتدا اینکه دستورالعمل ماشین آلات در مورد ماشین آلات و تاسیسات به کار برده می شود. منظور از تاسیسات مجموعه ای از ماشین آلات با عملکرد مشترک است که باید دارای مارک CE جداگانه باشند. دستور العمل ماشین آلات در موارد دیگری به غیر از ماشین آلات و تاسیسات نیز به کار برده می شود که در ادامه ذکر شده است.

کاربرد دستورالعمل ماشین آلات،  علاوه بر ماشین آلات و تاسیسات، در موارد زیر می باشد:

  • تجهیزات قابل تعویض
  • اجزای ایمنی (مثلا دستگاه های ایمنی، وسایل توقف اضطراری و غیره)
  • لوازم جانبی برای بلند کردن (به عنوان مثال بالابر، بلند کردن تیرها و غیره)
  • زنجیر و تور
  • دستگاه های انتقال مکانیکی قابل جابجایی
  • ماشین آلات تا حدودی تکمیل شده

هدف اصلی دستورالعمل ماشین‌آلات، تضمین بالاترین سطح ایمنی برای کاربران ماشین‌آلات و لوازم جانبی است.

آیا چندین راهنما می توانند برای یک دستگاه اعمال شوند؟

با قرار دادن نشان CE، سازنده یا وارد کننده اعلام می کند که دستگاه با کلیه قوانین مربوط به CE مطابقت دارد. علاوه بر دستورالعمل ماشین آلات، دستورالعمل EMC یا دستورالعمل تجهیزات فشار نیز ممکن است در مورد دستگاه ها اعمال شود. در این حالت، دستگاه باید کلیه الزامات اساسی کلیه بخشنامه های قابل اجرا را رعایت کند.
به عنوان مثال: ما یک کمپرسور را در نظر می‌گیریم. این یک ماشین است، اما در محدوده دستور دستورالعمل تجهیزات فشار نیز قرار می‌گیرد (فشار، به عنوان یک فاکتور ضروری). بنابراین برای یک کمپرسور باید الزامات فشار جهت دریافت گواهینامه  CE را نیز پاس کند.

شش مرحله نصب نشان  CE  بر روی ماشین آلات و تاسیسات

قبل از اینکه یک ماشین مورد معامله قرار داده یا به بازار عرضه شود، باید الزامات اساسی دستورالعمل ماشین آلات را برآورده کند. در نهایت این دستگاه باید تاییدیه CE را دریافت نماید. در زیر مراحل چگونگی صدور گواهینامه آمده است.
۱- طبقه‌بندی محصول: مشخص کردن اینکه آیا محصول در حوزه دستورالعمل ماشین‌آلات و یا سایر دستورالعمل های CE قرار می‌گیرد یا خیر.
۲- ارزیابی ریسک: یک تحلیل برای تعیین این که کدام ریسک‌ها و الزامات ایمنی و سلامت به دستگاه خاصی اعمال می‌شوند.
۳- روش انطباق: ارزیابی نیازمندی‌های کیفیت در مرحله ۲ براساس استانداردهای همانگ اروپایی.
۴- پرونده‌های فنی: ترسیم پرونده‌های فنی، از جمله دفترچه راهنمای کاربر و ارزیابی‌های ریسک.
۵- اعلامیه اتحادیه اروپا: پیش‌نویس اعلامیه اتحادیه اروپا در اتحادیه اروپا، نشان می‌دهد که دستگاه / تاسیسات منطبق با قوانین CE است.
۶- نشانه‌گذاری (CE): دستورالعمل نصب نشانه CE بر روی ماشین‌آلات.

چه زمانی ماشین‌آلات باید علامت‌گذاری شوند؟

یک تولیدکننده و یا وارد کننده قبل از اینکه در بازار اقدام به فروش و عرضه ماشین آلات تولیدی نماید، باید علامت CE را روی دستگاه درج کند. موارد دیگری که باید از علامت CE استفاده شود در ادامه ذکر شده است.

مونتاژ یا اصلاح دستگاه

تولید کنندگان ماشین آلات مونتاژ شده (تاسیسات) پس از بررسی مجدد اینکه تک تک ماشین آلات در آن مونتاژ، نشان CE دارند، باید علامت CE را روی دستگاه مونتاژ شده درج کنند. هر دستگاه پس از مونتاژ و یا تنظیم به صورت عملکردی، تاسیسات جدیدی می شود که باید مجددا جهت نصب علامت CE مورد بازرسی قرار گیرد.

واردات از کشور غیر EEA

تولید قطعات تاسیسات و ماشین آلات عموما در خارج از کشور انجام شده و یا خرید از خارج کشور صورت می پذیرد ( منظور این است که تولید کننده خارج از اتحادیه اروپا می باشد) که این کار اغلب به دلیل کاهش و مدیریت هزینه ها انجام می شود. وارد کننده ای که دستگاه را در بازار اتحادیه اروپا عرضه می کند، پس از آن مسئول درج نشان CE روی محصول است. واردکننده محصول باید با سازنده واقعی دستگاه هماهنگ شده و ارزیابی انطباق محصول را انجام دهد.

ایزو سیستم چگونه می‌تواند به شما کمک کند؟

ایزوسیستم، خدمات آماده سازی تکنیکال فایل و صدور گواهینامه کامل و نصب نشان CE را بر روی ماشین‌آلات و تاسیسات براساس دستورالعمل ماشین‌آلات Directive 2006/42/EC انجام می‌دهد. علاوه بر دریافت کامل این گواهی‌نامه، می‌توانید جهت خدمات زیر با ما تماس بگیرید:

  • انجام ارزیابی ریسک مطابق با بخشنامه ماشین آلات Directive 2006/42/EC و استانداردهای هماهنگ مربوط؛
  • تعیین الزامات ضروری ایمنی و بهداشتی و استانداردهای مربوط به محصول.
  • ارزیابی سازگاری ماشین آلات (در محل)
  • تدوین و تأیید فایلهای فنی؛
  • تالیف و تأیید کتابچه راهنمای دستورالعمل های کاربر.
  • تأیید و تهیه اظهارنامه های EC حاصل از انطباق.
  • آموزش درج درست علامت گذاری CE.

علامت گذاری و صدور گواهینامه CE برای ماشین آلات و تاسیساتی که بعد از تاریخ ۱ ژانویه ۱۹۹۵ ساخته شده و یا معامله می شوند الزامی است. ماشین آلاتی که قبل از اول ژانویه ۱۹۹۵ مورد معامله قرار گرفتند، الزامی به رعایت دستورالعمل ماشین آلات ندارند و بدون مارک CE قابل معامله هستند. این تجهیزات باید مطابق با بخشنامه تجهیزات کار ۲۰۰۹/۱۰۴ / EC باشند. اگر دستگاه بعد از ۱ ژانویه ۱۹۹۵ تنظیم شده بود، باید طبق قوانین فعلی دستورالعمل ماشین آلات و نشانه گذاری CE، مجددا آزمایش شود.

جهت اخذ گواهی نامه CE می توانید از طریق ایزو سیستم اقدام کنید. ایزو سیستم برترین مرکز جهت دریافت گواهی نامه CE و سایر گواهی نامه های ایزو  در کشور با مجوز رسمی سازمان صنعت، معدن، تجارت می باشد. جهت اخذ گوامی نامه ایزو از طریق این لینک درخواست خود را به صورت سریع ثبت نمایید یا با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ یا ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!