گواهینامه GAP (عملیات خوب کشاورزی) چیست؟ درباره گواهینامه GAP بیشتر بدانید

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


اگر شما یک کشاورز یا یک تولیدکننده مواد غذایی هستید، احتمالاً فشارهای زیادی را از خرده فروشان، مصرف کنندگان و قانون گذاران برای تولید مواد غذایی با استفاده از روش های بی خطر در محیط زیست خواهید داشت. بسیاری از گروه ‌های زیست‌محیطی، کشاورزان را به چالش کشیده‌اند تا آفت‌کش‌ها و دیگر کاربردهای شیمیایی را کاهش دهند و در هنگام استفاده از منابع طبیعی هوشیار باشند. علاوه بر این، کشاورزان و تولیدکنندگان باید از رفاه حیوانات مزرعه و کارگران محافظت کنند. تولید کنندگان مواد غذایی به طور مداوم به چالش کشیده می‌شوند تا نشان دهند که آن‌ها متعهد به شیوه‌های صحیح کشاورزی و تجاری هستند. یکی از راه ها، انجام این کار با Global G.A.P. Certification است. این مجوز برای دستیابی به بازار بسیار حیاتی است.

GlobalGAP چیست؟

GlobalGAP یک نهاد مجوز خصوصی است که استانداردهای داوطلبانه ای را برای صدور گواهینامه فرآیندهای تولید در کشاورزی ایجاد می کند. این استانداردها مبتنی بر مجموعه ای از استانداردهای کشاورزی است که در سطح بین المللی شناخته می شود که به رویه های روش های خوب کشاورزی (GAP) اختصاص می یابد. با اخذ گواهینامه، کشاورزان و تولیدکنندگان به مصرف کنندگان و دیگران نشان می دهند که در کل مراحل تولید مطابق با استانداردهای GlobalGAP هستند. استاندارد GlobalGAP نگرانی های مصرف کنندگان در مورد ایمنی مواد غذایی را برطرف می کند. این امر نشان می دهد که مواد غذایی به شکلی تولید می شود که استفاده از مواد شیمیایی و  اثرات منفی محیطی را کاهش می دهد. همچنین امنیت و سلامتی کارگران را افزایش می دهد و رفاه حیوانات را فراهم می کند. صدور گواهینامه GlobalGAP اطمینان حاصل می کند که مواد غذایی با استفاده از سطح و کیفیت شناخته شده و ایمنی رشد یافته اند. همچنین تضمین می کند که به سلامتی، محیط زیست و رفاه و ایمنی کارگران و حیوانات احترام می گذارد.

بدون مجوز GlobalGAP، ممکن است کشاورزان از ورود به بازارهای خاص خودداری کنند. تحقیقات نشان داده است که GlobalGAP به کشاورزان کمک می کند تا درآمد بیشتری برای محصولات زراعی کسب کنند. علاوه بر این منجر به بهبود بهداشت و ایمنی در مزرعه می شود.

افزایش تقاضا برای صدور گواهینامه امنیت غذایی

در بازار آسیا و اروپا، صدور گواهینامه در مورد ایمنی مواد غذایی مورد نیاز است. مشتریان خواهان کیفیت مناسب برای خرید محصول هستند. هم در آسیا و هم در بازار بین المللی، کشاورزان و تولید کنندگان مواد غذایی به طور فزاینده ای نیاز به مجوز در برابر استاندارد ایمنی مواد غذایی دارند. گواهینامه GAP فرآیند تولید محصولات کشاورزی را شامل می شود. این استانداردها عمدتاً برای شرکتهایی که محصولات کشاورزی را برای تولید مواد غذایی پردازش می کنند، اعمال می شود.

عملیات خوب کشاوری (GAP) چیست؟

GAP مخفف Good agricultural practices به معنای عملیات خوب کشاورزی  می باشد. شیوه های مناسب کشاورزی (GAP) بهترین شیوه برای رشد، برداشت محصول، بسته بندی و حمل و نقل محصولات است که به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری ناشی از مواد غذایی مرتبط با این محصولات کمک خواهد کرد.

کدها، استانداردها و مقررات GAP چیست؟

کدها، استانداردها و آیین نامه های عملیات خوب کشاورزی (GAP) دستورالعمل هایی هستند که در سال های اخیر توسط صنایع غذایی، سازمان های تولید کننده، دولت ها و سازمان های غیردولتی با هدف تدوین برنامه های کشاورزی برای طیفی از کالاها تدوین شده است.

چرا کدها، استانداردها و مقررات GAP وجود دارند؟

این کدها، برنامه ها یا استانداردهای GAP به دلیل نگرانی زیاد در مورد کیفیت مواد غذایی و امنیت در سراسر جهان وجود دارد. اهداف آنها تضمین امنیت و کیفیت محصولات در زنجیره غذایی، بهبود استفاده از منابع طبیعی، سلامت کارگران و شرایط کاری برای ایجاد فرصت‌های بازار جدید برای کشاورزان و صادرکنندگان در کشورهای در حال توسعه می باشد.

آیا زمین کشاورزی من نیاز به گواهینامه GAP دارد؟

این یک سؤال متداول است که همیشه از ما پرسیده می شود. برای یافتن پاسخ، باید با خریداران خود مشورت کنید و همچنین هزینه / مزایا را نیز ارزیابی کنید. برخی از خرده فروشان یا عمده فروشان داشتن، ممیزی ایمنی مواد غذایی را یک ضرورت مطلق برای فروش محصول می دانند.

ارتباط با خریداران بالقوه شما بسیار مهم است تا بدانید انتظارات و الزامات آنها چیست. علاوه بر این، آنها ممکن است به ممیزی های بسیار خاص مانند USDA Harmonized GAP ، Global GAP یا سایر ممیزی های مربوط به ایمنی مواد غذایی احتیاج داشته باشند. همیشه ابتدا با خریداران احتمالی خود صحبت کنید و از آنها بخواهید که در راه ایمنی مواد غذایی به چه چیزهایی نیاز دارند. این کار باعث صرفه جویی در وقت، انرژی و پول می شود. علاوه بر این، با توجه به هزینه های مرتبط با حسابرسی، عاقلانه است که برای به دست آوردن ممیزی تمام هزینه های مرتبط را ارزیابی نمایید و تعیین کنید که آیا دسترسی به بازار مورد نظر شما از نظر مالی سودمند است یا خیر. به عبارت دیگر، اگر در یک بازار خاص موانع بسیاری را بدون بازده قابل توجهی داشته باشید، شاید بررسی سایر گزینه ها منطقی تر باشد.

آیا داشتن گواهینامه GAP به معنی تولید ایمن تر است؟

در حالی که ممکن است فرض کنیم فردی که ممیزی GAP قبلی را گذرانده است، یک محصول امن‌تر دارد، این درست نیست. زیرا ممکن است با وجود ممیزی های ایمنی مواد غذایی که با موفقیت پشت سر گذاشته اند، برخی از بدترین بیماریهای ناشی از مواد غذایی در مزارع به وجود بیاید. تعهد به ایمنی مواد غذایی باید یک ارزش عمیق باشد که رویکرد زمین های کشاورزی را هدایت کند. بنابراین، صرف نظر از اینکه به چه بازاری اقدام به فروش می کنید یا مجوز GAP را دریافت کرده اید، آنچه ضروری تر است، درک خطرات احتمالی آلودگی و راه های جلوگیری از آلودگی در زمین های کشاورزی در طول تولید ، برداشت و مراحل پس از برداشت است. هنگامی که زمین کشاورزی خود را از این طریق ارزیابی کردید، می توانید از استاندارد GAP برای کاهش ریسکها  و خطرات استفاده کنید.

اخذ ایزو و مشاوره رایگان در ایزوسیستم

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استانداردهای ایزو مورد نظر با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید. مشاورین ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند.

همچنین می توانید فرم دریافت استاندارد ایزو را تکمیل نمایید تا مشاورین مجرب ما با شما تماس بگیرند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!