گواهینامه GFSI (ابتکار جهانی ایمنی مواد غذایی) چیست؟

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


GFSI (ابتکار جهانی ایمنی مواد غذایی) چیست؟

ابتکار جهانی ایمنی مواد غذایی (GFSI) یک ابتکار عمل برای بهبود مداوم سیستم های مدیریت ایمنی مواد غذایی می باشد تا اطمینان از تحویل غذای سالم به مصرف کنندگان در سراسر جهان تضمین شود.GFSI بستر همکاری بین برخی از متخصصان برجسته ایمنی مواد غذایی در جهان از جمله خرده فروشان، تولید کننده ها و شرکت های خدمات غذایی، ارائه دهندگان خدمات مرتبط با زنجیره تأمین مواد غذایی، سازمان های بین المللی، دانشگاه ها و دولت را فراهم می کند.

ابتکار جهانی ایمنی مواد غذایی (GFSI) در سال ۲۰۰۰ پس از چند بحران امنیت غذایی آغاز شد.قبل از سال ۲۰۰۰ اعتماد مصرف‌کننده در تمام مدت بسیار پایین بود. از آن زمان به بعد، کارشناسان از سراسر جهان در گروه های فنی زیادی برای مقابله با مسائل فعلی ایمنی مواد غذایی توسط ذینفعان GFSI همکاری کردند.

فعالیتهای کلیدی در GFSI شامل تعریف الزامات ایمنی مواد غذایی برای برنامه های ایمنی مواد غذایی از طریق یک فرایند معیار است. تصور می شود این روند منجر به شناخت برنامه های ایمنی مواد غذایی موجود شود و اعتماد به نفس، پذیرش و اجرای گواهینامه شخص ثالث را در کل زنجیره تأمین مواد غذایی تقویت کند.

GFSI به شما این امکان را می‌دهد که انتخاب کنید کدام استاندارد ایمنی غذایی در شرکت شما اجرا شود.

پس از انتخاب استاندارد، آن را در شرکت خود پیاده سازی کرده و سپس یک مرکز صدور گواهینامه ممیزی و حسابرسی شخص ثالث را انجام می دهد. پس از اتمام موفقیت آمیز حسابرسی، شما گواهینامه خود را دریافت خواهید کرد.

بسیاری از افراد از اصطلاح “گواهی GFSI” یا “گواهینامه GFSI” استفاده می کنند که صحیح نیست و “گواهینامه GFSI” وجود ندارد.منظور “صدور گواهی به یک استاندارد شناخته شده توسط GFSI” است.

چه کاری باید انجام دهیم؟ از کجا آغاز کنم؟

در اینجا خلاصه ای از مراحل بیان شده است. ما برای هر یک از این مراحل اطلاعاتی را ارائه می دهیم:

  • یک استاندارد را انتخاب کنید.
  • در مورد الزامات، آموزش ببینید.
  • سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را پیاده سازی کرده و مراحل خود را مستند کنید.
  • توسط یک نهاد صدور گواهینامه ممیزی شود و گواهینامه خود را دریافت کنید.

ابتکار جهانی ایمنی مواد غذایی (GFSI) با هماهنگی انجمن تجارت مواد غذایی CIES انجام می شود. این انجمن یک شبکه جهانی مواد غذایی است که از حدود ۴۰۰ خرده فروش و تولید کننده در سراسر جهان تشکیل شده است.

GFSI به سازمان ها گواهینامه (مجوز) نمی دهد، اما مشخص کرده است که کدام گواهینامه ایمنی مواد غذایی را می پذیرد یا به رسمیت می شناسد. به این معیارها  GFSI Benchmarked Standards می گویند. اگر از شما خواسته شده است که یک استاندارد شناخته شده GFSI را دریافت کنید، چندین مورد را انتخاب کنید.

چگونه یک استاندارد GFSI  انتخاب کنیم؟

با گزینش گواهینامه های سیستم مدیریت ایمنی غذایی، سازمان شما چگونه می‌تواند استاندارد مدیریت ایمنی غذایی صحیح و درست را انتخاب کند؟

ابتکار جهانی ایمنی مواد غذایی(GFSI)، نقش مهمی در صدور گواهینامه ایمنی مواد غذایی ایفا می کند. این سازمان برنامه های ایمنی مواد غذایی موجود را محک زده است. در GFSI، محک زدن (الگوبرداری) فرایندی است که با آن یک طرح مربوط به ایمنی غذایی با دستورالعمل راهنمای GFSI  مقایسه می‌شود.

مزایای GFSI چیست؟

بررسی و نظرسنجی های اخیر ابتکار جهانی ایمنی مواد غذایی از متخصصان ایمنی مواد غذایی در مراکز معتبر در سراسر جهان، نشان داد که GFSI مزایای زیادی به همراه دارد:

  • ۷۲ درصد از متخصصان ایمنی مواد غذایی می گویند، GFSI شیوه های ایمنی مواد غذایی را در خود بهبود بخشیده است.
  • ۶۱ درصد می گویند، GFSI توانایی خود را برای تولید غذای سالم بهبود بخشیده است.
  • ۹۰ درصد می‌گویند، GFSI به افزایش آگاهی کارکنان در امنیت غذایی کمک کرده‌است.
  • ۶۸ درصد می‌گویند، GFSI به آماده‌سازی برای تغییرات نظارتی آتی کمک می‌کند.

کدام استاندارد توسط GFSI شناخته می شود؟

  • FSSC 22000
  • SQF نسخه ۷، سطح ۲ و ۳
  • استاندارد جهانی BRC ایمنی مواد غذایی (شماره ۶)
  • استاندارد جهانی BRC-IOP برای بسته بندی و مواد بسته بندی (شماره ۴)
  • IFS نسخه ۶
  • CanadaGAP
  • استاندارد جهانی گوشت قرمز (GRMS)
  • استاندارد PrimusGFS
  • IFS PACsecure نسخه ۱
  • IFS Logistics نسخه ۲.۱

همین حالا اقدام کنید!

ایزوسیستم تمام خدمات مورد نیاز برای مشاوره، پیاده سازی و اخذ گواهینامه ایزو معتبر را ارائه می دهد. مرکز ایزوسیستم به شما کمک می کند، تا سیستم مدیریت ایزو خود را به بهترین روش پیاده سازی و مدیریت کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ گواهینامه ایزو مورد نظر همین حالا با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس بگیرید.

همچنین می توانید برای مشاوره رایگان فرم اخذ گواهینامه ایزو را تکمیل نمایید تا مشاورین ما با شما تماس بگیرند.در تمام مراحل آماده پاسخگویی به سوالات شما هستیم. ما متعهد هستیم بهترین خدمات و اطلاعات را با بالاترین کیفیت به شما ارائه دهیم.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!