۱۰ مورد عدم انطباق زیست محیطی که توسط ایزو ۱۴۰۰۱ مشخص شده است

شناسایی عدم انطباق زیست محیطی در ایزو 14001

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


آیا سازمان شما تأثیرات زیست محیطی خود را در نظر گرفته و مدیریت می‌کند؟ مشاغل روزمره برای کاهش اثرات زیست محیطی خود با فشار زیادی از جانب مشتریان، نهادهای نظارتی و دولت روبرو هستند. عدم انطباق، به معنای ”اجرا نشدن یک الزام” است. بنابراین اگر ممیز نتواند یک الزام را شناسایی کند، نمی‌تواند عدم انطباق را تشخیص دهد.

الزامات می‌تواند از منابع مختلف باشد؛ برای مثال: الزامات استانداردی که بر اساس آن ممیزی صورت می‌گیرد مانند الزامات داخلی سازمان، و مقررات قابل‌اجرا که توسط مشتری برای سازمان مشخص می‌شود.

زمانی که ‌که عدم انطباق‌ها در برابر این الزامات تأیید شود، باید مستند باشد و به استاندارد و یا بند مربوطه به آن ارجاع داده شود. در ادامه فهرست ۱۰ عدم انطباق محیطی که توسط ایزو ۱۴۰۰۱ سیستم مدیریت محیط زیست شناسایی شده، آورده شده است.

ثبت مراحل زیست‌محیطی

سند راهنمای محیط زیست یا سند مشابه، یکی از الزامات ایزو ۱۴۰۰۱ است و اهداف شرکت شما را نسبت به مدیریت محیط زیست بیان می‌کند و توضیح می‌دهد که برای دستیابی به موفقیت و رسیدن به این اهداف چه مراحلی باید طی شود.

بررسی فرآیندها و ارائه‌ی نتیج مطلوب

شما باید یک فرآیند را بررسی کنید و ببینید که آیا نتایج مطلوبی را کسب می‌کند یا خیر. شما باید ارزیابی کنید که آیا فرآیندهایی که در نظر گرفته‌اید از نظر نحوه‌ی تعامل آن‌ها با محیط مطابقت دارند؟

انجام بررسی مدیریت محیط زیست

شما باید از طریق بررسی منظم مدیریت، اطمینان حاصل کنید که رویه های مستند زیست محیطی شما برای هدف، مناسب هستند. این بررسی‌ها باید در فواصل منظم و برخلاف یک برنامه مشخص انجام شود.

ثبت اثرات زیست محیطی

شما باید هر جنبه‌ی زیست محیطی و تأثیر فعالیت ها را در یک برنامه ثبت کنید. جنبه‌ی زیست محیطی عنصری از فعالیت‌ها، محصولات یا خدمات سازمان است که می‌تواند با محیط ارتباط برقرار کند. این شامل شناسایی اولویت و اهمیت هر جنبه است.

تعریف اهداف زیست محیطی

شما باید ارزیابی خطر محیطی را انجام دهید و تأثیر فعالیت‌های سازمان خود را بر محیط تعیین کنید. سپس می‌توان با استفاده از نتایج ارزیابی ریسک، مجموعه‌ای از اهداف زیست محیطی را تعریف کرد که امکان نظارت و پیشرفت را دارد.

تنظیم و ابلاغ سیاست زیست محیطی

سیاست زیست محیطی بیانیه‌ای است که معمولاً توسط مدیریت عالی تهیه می‌شود و جزئیات موقعیت زیست محیطی و ارزش‌های سازمان شما را بیان می‌کند. این باید شامل اهداف کلی عملکرد محیطی باشد. مهم است که این سیاست در سراسر سازمان ابلاغ شود.

مدیریت شکایات مشتری درباره‌ی مسائل زیست محیطی

تنظیم روند شکایات خاص برای رسیدگی به مسائل زیست محیطی، برای ایجاد پیشرفت مستمر، مهم است. این امر به‌ویژه اگر سازمان شما در صنعت تولید باشد یا کارمندان شما در شرایطی کار کنند که دارای پیامدهای زیست محیطی مانند مواد شیمیایی، سوخت و غیره باشد، بسیار باارزش است.

اجرای ثبت نام انطباق

سازمان شما باید دارای یک ثبت نام انطباق یا سند مشابه باشد که هر قانون مربوطه را که باید دنبال شود و تعهداتی که سازمان شما در قبال آنها دارد نشان دهد. ثبت نام باید به طور منظم به عنوان بخشی از روند بررسی مدیریت بازبینی شود و در صورت لزوم به‌روز شود.

ارائه‌ی آموزش و داشتن سابقه

در کنار هر آموزشی که سازمان شما از قبل به کارمندان ارائه می‌دهد، باید در زمینه مسائل زیست محیطی و آموزش های بیشتری ارائه شود. مانند تمام تلاش‌های آموزشی، بایستی سوابق را نگهداری کرد تا به عنوان اثبات آموزش ارائه شده و آنچه تحت پوشش قرار گرفته است، عمل کند.

ثبت مکاتبات

گاهی اوقات اشخاص خارجی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیاست های مدیریت محیط زیست با شرکت شما تماس بگیرند. داشتن روشی مشخص برای دریافت، مستند سازی و پاسخ به این نوع ارتباطات بسیار مهم است. جزئیات مربوط به هرگونه ارتباط باید در هنگام بررسی مدیریت محیط زیست ثبت و بررسی شود، زیرا این امر می‌تواند زمینه هایی برای بهبود روند رسیدگی به ارتباطات یا روش های زیست محیطی را برجسته کند.

با ما تماس بگیرید

برای اخذ ایزو ۱۴۰۰۱ و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ با ما در تماس باشید. همچنین برای دریافت مشاوره‌ی رایگان می‌توانید فرم اخذ ایزو را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!