بند ۵.۲.۲ – ابلاغ خط مشی کیفیت بر اساس ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵

بند-5.2.2-ابلاغ-خط-مشی-کیفیت

ابلاغ خط مشی کیفیت سازمان را نمی‌توان تنها به رهبران و کارکنان محدود کرد، بلکه باید به مشتریان، تأمین‌کنندگان و تمامی افرادی که تحت تأثیر سازمان هستند، برسد.

سیاست کیفیت باید اجرا شود

با وجود سیاست کیفیت، سازمان باید آن را به کارکنان خود و همه کسانی که به نحوی تحت تأثیر آن هستند، منتقل کند. ایجاد یک خط مشی با کیفیت فوق العاده، پر از ویژگی‌ها، ایده‌ها است و به کار نگرفتن همه اینها در سازمان، فایده ای ندارد. مانند این است که یک مربی فوتبال تاکتیکی برای پیروزی تیمش می‌داند؛ اما نمی‌تواند بازیکنان را متوجه نقش خود در این استراتژی کند. در نتیجه، او در نهایت قادر به پیاده‌سازی سیستم بازی خود نیست.

بنابراین، در ادامه الزامات مربوط به سیاست کیفیت در سازمان و الزامات ۵.۲.۲ موجود در ISO 9001:2015 صحبت خواهیم کرد.

چرا باید خط مشی کیفیت را ابلاغ کرد؟

خط مشی کیفیت باید ابلاغ شود تا بتوان آن را در محیط سازمان اجرا کرد. همچنین، اقداماتی که توسط این خط مشی هدایت می‌شود، باید برای همه افراد درگیر قابل درک باشد، به‌طوری که بتوان آن را عملی و به بخشی از امور روزمره سازمان، تغییر فرآیندها تبدیل کرد.

الزامات برای رعایت استاندارد

بیایید ببینیم که الزامات مطابق ISO 9001:2015 چیست:

۵.۲.۲ ابلاغ خط مشی کیفیت

خط مشی کیفیت باید:

الف) به‌عنوان اطلاعات مستند دردسترس و نگهداری شود؛

ب) در سازمان اطلاع‌رسانی، درک و اعمال شود.

ج) در صورت لزوم دردسترس ذینفعان مربوطه باشد.

اکنون، بیایید کمی در مورد هر موضوع فوق صحبت کنیم.

به‌عنوان اطلاعات مستند دردسترس و نگهداری شود

خط مشی کیفیت باید مستند و قابل دسترسی برای همه باشد. مستندسازی می‌تواند از طریق ویدئو، صدا، چاپ و غیره انجام شود. نکته مهم مستندسازی اینکه، نحوه انجام آن به‌گونه‌ای است که واقعاً بر ذینفعانی که هدف ارتباط هستند تأثیر بگذارد. این بدان معناست که احتمالا به بیش از یک نوع سند نیاز باشد؛ زیرا ذینفعان متعددی وجود دارند.

در سازمان اطلاع‌رسانی، درک و اعمال شود

برای درک شدن، خط مشی کیفیت سازمان باید به طور موثر ابلاغ شود. فقط ارتباط خوب می‌تواند به درک و در نتیجه کاربرد منجر شود. برای این کار می‌توانیم برای مثال از الزام ۷.۴ ایزو ۹۰۰۱ استفاده کنیم. این الزام می‌گوید که سازمان باید ارتباطات داخلی و خارجی مربوطه را برای سیستم مدیریت کیفیت تعیین کند.

در صورت لزوم در دسترس ذینفعان مربوطه باشد

با رسیدن به آخرین الزام برای ابلاغ خط مشی کیفیت سازمان، واضح است که مستندسازی به این معنا نیست که فقط داشتن یک سند متعلق به سازمان است.

این استاندارد روشی را برای چگونگی انجام این ارتباط ارائه نمی‌دهد. از طرفی دیگر تصمیم با سازمان است و به‌یاد داشته باشید که باید به گونه‌ای باشد که به بهترین وجه با محیط و ویژگی های خط مشی سازمان مطابقت داشته باشد.

برای درک اینکه آیا خط‌مشی درک شده است یا خیر، می‌توان آزمایش‌هایی را انجام داد. یکی از راه‌های جالب برقراری ارتباط با کسانی است که در خط مشی دخیل هستند، تا بتوان فهمید که آیا خط مشی واقعاً بخشی از سازمان و در نتیجه فرآیندهای آن است یا خیر.

خط مشی کیفیت بخشی از فرهنگ سازمان است

باید همیشه در محیط سازمان حضور داشت، به طوری که همه به معنای واقعی کلمه بخشی از آن را احساس کنند. بنابراین، ارتباطات باید به مدیریت فرآیندها کمک کند.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع گواهینامه ایزو و همچنین اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!