تفاوت بین ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱

تفاوت-استاندارد-ایزو-۹۰۰۱-و-ایزو-۱۴۰۰۱

گواهینامه‌های ایزو مختلفی در سراسر جهان وجود دارد. ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ دو مورد استانداردهای ایزو هستند. در ادامه به تفاوت میان دو استاندارد ایزو مذکور می‌پردازیم.

اگرچه تعداد زیادی استاندارد ایزو وجود دارد که برای سازمان‌ها در دسترس است؛ اما دو مورد از آنها از بقیه متمایز هستند. با توجه به گزارش سال ۲۰۲۱، ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ با ۸۷۸۶۶۴ گواهینامه معتبر به عنوان استاندارد محبوب جهان شناخته شد. پس از آن ایزو ۱۴۰۰۱:۲۰۱۵ با ۳۰۷۰۵۹ گواهینامه معتبر رتبه‌ی دوم را به خود اختصاص داد. نسخه‌ی ۲۰۰۵ و ۲۰۱۸ ایزو ۲۲۰۰۰ تنها با ۳۲۱۲۰ گواهینامه معتبر در رتبه‌ی سوم قرار دارد.

اکثر سازمان‌های شناخته شده، ایزو ۹۰۰۱ – سیستم مدیریت کیفیت و ایزو ۱۴۰۰۱ – سیستم مدیریت محیط زیست را اخذ می‌کنند. را اخذ می‌کنند. این دو بیشترین اهمیت را در دنیا دارند.

نکته مهم این است که بین دو استاندارد یادشده شباهت وجود دارد. قابل توجه‌ترین نکته این است که هر دو استاندارد با الزامات مدیریت ریسک مواجه هستند. برای پیاده‌سازی و حفظ مدیریت ریسک، هر دوی آنها نیاز به سازماندهی دارند.

از طرفی دیگر، تفاوت هایی نیز بین آنها وجود دارد. بنابراین اگر نیاز به بررسی گواهینامه دارید، باید مطمئن باشید که می توانید استاندارد دقیقی را پیاده‌سازی و رعایت کنید.

ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

ISO 9001:2015 یک استاندارد بین‌المللی برای مدیریت کیفیت است. شما باید آن را برای برآوردن نیازهای مشتریان و افزایش رضایت مشتری برای تعیین خط مشی‌ها و رویه‌ها پیاده‌سازی کنید.

ایزو ۹۰۰۱ شرایط لازم برای رفع نیازهای مشتری را کنترل می‌کند. افزون‌براین، فرآیندها و منابع مورد نیاز برای دستیابی به نتایج دلخواه را تعیین می‌کند.

چه یک سازمان بزرگ باشد یا کوچک، اخذ گواهینامه ایزو و اجرای آن کمک شایانی خواهد کرد.

ایزو ۱۴۰۰۱ چیست؟

ISO 14001:2015 استاندارد بین المللی مدیریت محیط زیست محسوب می‌شود. شعار اصلی این است که سیاست‌ها و استراتژی‌هایی را که برای بزرگ‌تر کردن عملکرد زیست‌محیطی‌تان باید اجرا کنید، تعیین کنید.

استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ به شناسایی اهداف و تعیین فرآیند و منابع مورد نیاز برای مدیریت اثرات زیست محیطی کمک می‌کند. این کار با پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت محیط زیست (EMS) انجام می‌شود.

تفاوت بین ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱

  • هر دو ایزو ۹۰۰۱ و ۱۴۰۰۱ ده بند از HLS را به اشتراک می گذارند؛ اما موضوع برای ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ متفاوت است. ایزو۹۰۰۱ بر مدیریت کیفیت و ایزو ۱۴۰۰۱ بر مدیریت زیست محیطی تمرکز دارد. در بندهای مشترک، الزامات برای هر دو ایزو ۹۰۰۱ و ۱۴۰۰۱ متفاوت است. این یکی از تفاوت‌های ISO 9001 و ISO 14001 به‌حساب می‌آید.
  • ایزو ۹۰۰۱ یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) است که رویکردی سیستماتیک برای دستیابی به اهداف مشتری و کیفیت ثابتی را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد.
  • ایزو ۱۴۰۰۱ یک سیستم مدیریت زیست محیطی (EMS) است که یک رویکرد سیستماتیک برای سنجش و بهبود اثرات زیست محیطی سازمان‌ها ارائه می‌دهد.
  • به روشی ساده می‌توانیم توصیف کنیم، ایزو ۹۰۰۱ (ارزیابی عملکرد) سازمان‌ها را ملزم می‌کند که رضایت مشتری را پیگیری کنند. آنها باید «برداشت مشتریان از میزان برآورده شدن یا عدم برآورده شدن نیازها و انتظارات» را بررسی کنند، این الزام در ایزو ۱۴۰۰۱ وجود ندارد.
  • در ایزو ۱۴۰۰۱، تعدادی الزامات هستند که در ایزو ۹۰۰۱ وجود ندارد. این الزامات در بند شش وجود دارد. بدین‌ترتیب در این بند ایزو ۱۴۰۰۱ دارای الزاماتی برای برنامه‌ریزی جنبه‌های زیست محیطی و همچنین برنامه‌ریزی برای الزامات انطباق است.
  • دو استاندارد ایزو متعلق به دو گروه متفاوت از استانداردهای تعیین شده توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) هستند. ایزو ۱۴۰۰۱ و گروه استانداردهای آن با استانداردهای زیست محیطی سروکار دارند، در حالی که گروه ایزو ۹۰۰۱ با سیستم مدیریت کیفیت سروکار دارند.
  • یک مثال برای ایزو ۹۰۰۱ این است که وقتی برای یک کسب و کار یا در یک تجارت تولیدی درخواست می‌دهید، به خصوص زمانی که محصول شما برای صادرات است، باید استاندارد تعیین شده را پاس کنید تا بتوانید مجوز دریافت کنید.
  • یک مثال برای ایزو ۱۴۰۰۱، کیفیت دود یا گرد و غبار منتشر شده توسط یک سازنده خاص یا کیفیت آب تخلیه شده توسط یک سازنده است که می‌تواند اثرات نامطلوبی بر محیط زیست داشته باشد.

موارد فوق برخی از تفاوت‌های بین ISO 9001 و ISO 14001 هستند که باید شناخته شوند؛ زیرا این استانداردهای ایزو محبوب هستند و درنهایت سازمان‌ها و مشاغل مختلف باید بدانند که برای کسب و کار به کدام گواهینامه ایزو نیاز دارند.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

اگر در رابطه با هر نوع گواهینامه ایزو به کمک نیاز دارید، با کارشناسان ایزوسیستم از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!