اهمیت طبقه بندی اطلاعات در کنار اخذ ایزو ۲۷۰۰۱

طبقه بندی اطلاعات با اخذ ایزو 27001

طبقه‌بندی اطلاعات چیست؟

طبقه‌بندی اطلاعات، همان‌طور که از نام آن مشخص است، به فرآیند طبقه‌بندی اطلاعات در دسته‌های مرتبط مربوط می‌شود. برای مثال، در داخل یک شرکت، پرونده های مالی نباید با مثلاً پرونده های بخش روابط عمومی مخلوط شود. در عوض، آن‌ها باید در پوشه‌های جداگانه نگهداری شوند و محدود به مسئولانی شوند که حق دسترسی دارند و به آنها اطمینان داده شده است. به این ترتیب اطلاعات ذخیره‌شده ایمن و در صورت نیاز به آن‌ها، دسترسی آسان‌تر خواهد بود.

ما روزانه تعداد بی‌شماری اطلاعات را بدون اینکه متوجه باشیم پردازش می‌کنیم. از رایج‌ترین تصمیم‌ها (کدام کتاب را باید بخوانم) تا موارد بسیار مهمی مانند (پولم را کجا سرمایه‌گذاری کنم؟). به منظور انجام عملیات روزانه و بازاریابی محصولات خود، سازمان‌ها نیاز به جمع‌آوری اطلاعات بسیار حساس دارند. در اختیار داشتن این نوع اطلاعات حساس و مهم می‌تواند به یک سازمان قدرت و در عین حال مسئولیت محافظت در برابر آسیب‌پذیری‌های تهدیدات امنیتی را بدهد. به همین دلیل است که امنیت اطلاعات فرآیندی بسیار مهم است که سازمان‌ها برای مدیریت موفقیت‌آمیز آن تلاش می‌کنند و اولین گام برای ایمن‌سازی موفق اطلاعات، طبقه‌بندی اطلاعات است.

چگونه اطلاعات را طبقه‌بندی کنیم؟

طبقه‌بندی اطلاعات ممکن است آسان به‌نظر برسد؛ اما وقتی درباره‌ی اطلاعات با حجم، تنوع و اهمیت زیاد صحبت می‌کنیم، انجام این کار بسیار پیچیده‌تر می‌شود. برای آسان‌تر کردن انجام این فرآیند سه مرحله وجود دارد:

  • شناخت دارایی اطلاعاتی
  • نام‌گذاری دارایی اطلاعاتی
  • روش رسیدگی به دارایی اطلاعاتی

تخصیص ارزش به دارایی اطلاعاتی

برای داشتن طبقه‌بندی کارآمد اطلاعات، سازمان باید برای هر دارایی اطلاعات ارزشی را با توجه به خطر از دست‌دادن یا آسیب ناشی از افشا تعیین کند. اطلاعات باید در دسته‌بندی‌هایی که در زیر توضیح داده شده است مرتب شوند:

اطلاعات محرمانه – اطلاعات محرمانه‌ توسط همه طرف‌های شامل یا تحت تأثیر آن اطلاعات حفظ می‌شود. گاهی اوقات از اصطلاحات اطلاعات محرمانه و اطلاعات طبقه‌بندی شده در یک زمینه استفاده می‌شود. باوجوداین، اطلاعات طبقه‌بندی شده در واقع بیشتر توسط نهادهای دولتی به‌عنوان یک اصطلاح حقوقی به‌کار می‌رود.

اطلاعات طبقه‌بندی شده – اطلاعات حساسی است که دسترسی به آن‌ها توسط قانون یا مقررات محدود شده است. هنگامی که هر یک از طرفین دارای اطلاعات طبقه‌بندی شده باشد، برای رسیدگی به چنین اطلاعاتی به مجوز رسمی امنیتی نیاز است.

اطلاعات محدود – نشان دهنده تمام اطلاعاتی است که در دسترس اکثر کارکنان است؛ اما نه برای تمام آن‌ها.

اطلاعات داخلی – اطلاعاتی است که تمام کارکنان به آن دسترسی دارند.

اطلاعات عمومی – اطلاعاتی است که تمام افراد در سازمان و خارج از آن به آن دسترسی دارند.

تمام داده ها باید نام‌گذاری شوند

هنگامی که سازمان اطلاعات خود را بر اساس ارزش آن طبقه بندی کرد، مالک دارایی باید یک سیستم یا قالبی برای نام‌گذاری داده‌ها ایجاد کند. مهم نیست که داده‌ها به صورت فیزیکی یا دیجیتالی ذخیره می‌شوند، نام‌گذاری باید ساده، قابل درک و مهم‌تر از همه منسجم باشد.

افزودن نام‌های بصری به سرصفحه‌ها و پاورقی فایل‌ها می‌تواند آگاهی را افزایش دهد و به کارکنان کمک کند تا به امنیت توجه بیشتری داشته باشند و از اشتراک‌گذاری محتوا در درایوهای USB، پست الکترونیکی یا استفاده از خدمات ابری خودداری کنند.

رسیدگی

در نهایت، پس از اینکه سازمان تمام دارایی‌های اطلاعاتی خود را طبقه‌بندی و نام‌گذاری کرد، باید مجموعه‌ای از قوانین را ایجاد و راهی برای محافظت از اطلاعات خود بر اساس طبقه‌بندی ترسیم کند. برای مثال، اطلاعات عمومی را می‌توان در یک قفسه همگانی قرار داد یا در شبکه‌های اجتماعی شرکت منتشر کرد، درحالی‌که اطلاعات طبقه‌بندی شده باید قفل شده و ایمن باشد، چه روی یک سرور امن یا به صورت فیزیکی توسط متخصصان امنیتی مشاهده شود.

چرا طبقه‌بندی اطلاعات واقعا اهمیت دارد؟

چهار دلیل اصلی برای اهمیت طبقه‌بندی اطلاعات وجود دارد:

  • بهره‌وری
  • امنیت
  • فرهنگ ایمنی
  • انطباق

بهره‌وری

سازمان‌هایی که اطلاعات خود را طبقه‌بندی کرده‌اند، می‌توانند عملیات روزانه را با کارایی بیشتری ارائه و اجرا کنند. براساس طبقه‌بندی آن‌ها، داده‌ها را می‌توان به راحتی یافت و تغییرات را به‌راحتی می توان دنبال کرد.

امنیت

با داشتن آگاهی از نوع داده‌هایی که ذخیره می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که داده‌های حساس به خوبی محافظت می‌شوند. همه سازمان‌ها این روزها توسط داده‌ها هدایت می‌شوند و داده‌های آن‌ها ارزشمند هستند؛ زیرا بخش بسیار مهمی از عملیات و اغلب ماهیت آن‌ها است. از این رو، رمزگذاری داده‌ها، ذخیره آن در سرورهای امن با فایروال قوی، مطابقت با استانداردهای مختلف حفاظت از داده‌ها، می‌تواند کمک بزرگی برای جلوگیری از تهدیدات خارجی باشد.

افزون‌بر تهدیدهایی که ممکن است از بیرون وارد شود، گاهی اوقات از تهدیدات داخلی باید نگران باشیم. در میان دشوارترین موارد پیشگیری، تهدیدهای خودی ناشی از ضعف کارکنان است که می‌توانند شامل سرقت عمدی داده‌ها یا حتی نقض تصادفی داده‌ها باشد. به همین دلیل است که محدودکردن اطلاعات و طبقه‌بندی اطلاعات نقش مهمی در جلوگیری از تهدیدات داخلی دارد.

فرهنگ ایمنی

اجرای طبقه‌بندی اطلاعات به ایجاد فرهنگ آگاهی از امنیت در سراسر سازمان کمک می‌کند. این امر تضمین می‌کند که همه کارکنان ارزش اطلاعاتی را که روزانه با آن کار می‌کنند درک کرده و می‌دانند چگونه با آن رفتار کنند.

انطباق

در نهایت، طبقه‌بندی اطلاعات به سازمان‌ها کمک می‌کند اطلاعات را به‌عنوان بخش حساس ارزیابی و از آن محافظت کنند.

جمع‌بندی

طبقه‌بندی اطلاعات کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که افراد درگیر در داخل سازمان از دانش و آگاهی از نوع داده‌هایی که با آن‌ها کار می‌کنند و ارزش آن و همچنین تعهدات و مسئولیت های خود در حفاظت از آن و جلوگیری از نقض یا از دست دادن داده‌ها آگاه هستند.

طبقه‌بندی اطلاعات تنها راهکاری نیست که امنیت اطلاعات را تضمین می‌کند؛ اما گامی بسیار مهم برای شروع امنیت داده‌ها است. به این ترتیب، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با تمرکز انرژی، زمان و منابع مالی خود روی داده‌هایی که برای کسب‌وکار حیاتی هستند، وضعیت امنیتی ایجاد کنند.

در بندهایی از استاندارد ایزو ۲۷۰۰۱ -سیستم مدیریت امنیت اطلاعات موارد فوق مطرح شده است. پس بااین‌تفاسیر اخذ ایزو ۲۷۰۰۱ می‌تواند کمک شایانی به سازمان شما بکند.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

خدمات ایزوسیستم نیز در زمینه‌ی مشاوره، پیاده‌سازی و اخذ ایزو برای مشاغل مختلف است که منتج به گرفتن ایزو و دریافت ایزو معتبر خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع گواهینامه ایزو به‌ویژه استاندارد ایزو ۲۷۰۰۱ می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!