ایزو ۱۷۰۶۰ ویژه ارزیابی انطباق

ایزو 17060

ایزو ۱۷۰۶۰ چیست؟

ایزو ۱۷۰۶۰ (ISO/IEC 17060:2022)، یک بازنگری فنی از راهنمای ISO/IEC 60:2004 است. تغییرات اصلی که در این نسخه اعمال کردند را در ادامه نام می‌بریم:

  • تبدیل یک راهنما (راهنمای ISO/IEC 60) به یک استاندارد بین‌المللی (ISO/IEC 17060)
  • گنجاندن یک بند جدید در مورد شناسایی اهداف ارزیابی انطباق
  • گنجاندن زبان در رویکرد مبتنی بر ریسک
  • هم‌راستایی اصطلاحات و متن برای سازگاری با سایر استانداردهای ISO/CASCO.

آشنایی با ایزو ۱۷۰۶۰

ایزو ۱۷۰۶۰ فعالیت‌هایی را برای نشان دادن تحقق الزامات مشخص می‌کند. الزامات مشخص شده را می‌توانیم برای طیف وسیعی از اهداف ارزیابی انطباق، شامل محصولات، فرایندها، سیستم‌ها یا هر ترکیبی از آن‌ها اعمال کنیم. ارزیابی انطباق فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که اطمینان دهند الزامات تعیین شده در مشخصاتی مانند استانداردهای بین‌المللی برآورده شده است.

توسعه سریع فناوری و افزایش سطح تجارت بین‌الملل بر نیاز به همگرایی میان شیوه‌ها و سیستم‌های ارزیابی انطباق تاکید می‌کند. استانداردهای بین‌المللی را به طور فزاینده‌ای به عنوان یک وسیله موثر برای بهبود رقابت و حذف موانع فنی تجارت می‌پذیرند.

با این حال، استفاده از رویه‌های بین‌المللی هماهنگ در حوزه ارزیابی انطباق نیازمند توجه مستمر است. محیطی که در آن رویه‌ها و رویکردهای متفاوتی وجود دارند می‌تواند منجر به هزینه‌های اضافی برای تولید‌کنندگان، ارائه‌دهندگان خدمات، صادرکنندگان و مصرف‎‌کنندگان شود و چالش‌هایی را برای مقامات نظارتی و صنعت ایجاد کند.

ارزیابی انطباق

بررسی اجمالی

روش‌ها و الزامات مختلف ایزو ۱۷۰۶۰، همراه با عدم شناسایی نتایج ارزیابی انطباق، می‌تواند مبادله کالاها و خدمات را محدود کند. برای اطمینان از اینکه تمام سیستم‌ها و شیوه‌های این استاندارد کارکردی موثر داشته باشند، تلاش‌هایی لازم است:

  • تلاش برای مشارکت همه طرف‌های ذینفع،
  • عملکردی غیر تبعیض آمیز، شفاف و بی طرف
  • اجتناب از موانع غیر ضروری برای تجارت

اعضای جامعه ارزیابی انطباق را تشویق می‌کنند تا در توسعه استانداردها و راهنماهای بین‌المللی شرکت کنند، از آن‌ها به‌عنوان مبنایی برای فعالیت‌ها و سیستم‌های ارزیابی انطباق مربوطه خود استفاده کنند و در تبادل اطلاعات و ایجاد اعتماد برای افزایش دانش و پذیرش سایرین شرکت کنند.

سیستم‌ها و رویکردها

ایزو ۱۷۰۶۰ را برای ایجاد و ترویج سیاست‌ها و شیوه‌های ارزیابی انطباق تعریف کردند که تجارت را تسهیل کند؛ همچنین از توسعه منافع یا نیازهای اجتماعی در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و ملی حمایت می‌کند.

این استاندارد را به شکلی مناسب برای استفاده توسط نهادهای ارزیابی انطباق و سایر اشخاص ذینفع ارائه کرده‌اند. همچنین آن را در ارتباط با توافقنامه موانع فنی تجارت (TBT) سازمان تجارت جهانی (WTO) در نظر گرفته‌اند.

محدوده کاربرد ایزو ۱۷۰۶۰

همان‌طور که اشاره کردیم ایزو ۱۷۰۶۰ شیوه‌های خوب را برای همه عناصر ارزیابی انطباق توصیه می‌کند. این استاندارد را برای استفاده توسط افراد و ارگان‌هایی در نظر گرفته‌اند که مایل به ارائه، ترویج یا استفاده از خدمات ارزیابی انطباق بی‌طرفانه و قابل اعتماد هستند. ارائه‌دهندگان ارزیابی انطباق می‌توانند شامل نهادهای ارزیابی انطباق و نهادهای اعتباربخشی باشند که اعلامیه‌های انطباق را ارائه می‌دهند. افراد یا سازمان‌هایی که ارزیابی انطباق را ترویج می‌کنند یا از آن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند در صورت لزوم شامل طرح‌های ارزیابی انطباق باشند.

برای ایجاد یک سیستم شفاف و قابل اعتماد چه کاری می‌توان انجام داد؟

می‌توانید پاسخ را در ارزیابی انطباق، یا به طور خاص، در شکل استاندارد جدید ISO/IEC17060:2022 (ارزیابی انطباق – کد عملکرد خوب) پیدا کنید. وارن مرکل، رئیس کمیته بین‌المللی ارزیابی انطباق (ICAC) و یکی از اعضای گروه کاری که ایزو ۱۷۰۶۰ را بازنگری کرد، توضیح می‌دهد که چرا برای اینکه اقتصاد سالمی بسازیم به این استاندارد نیاز داریم.

او تصدیق می‌کند که ایزو ۱۷۰۶۰ ذاتاً فنی است و برای پیاده‌سازی آن باید عوامل متعددی را در نظر بگیریم. با این حال ادامه می‌دهد که ارزیابی انطباق مؤثر این اطمینان را ایجاد می‌کند که الزامات برآورده شده‌اند. به گفته او، برای عملکرد اقتصادهای سالم به اطمبنان نیاز داریم. اگر ذی‌نفعان اطمینان داشته باشند که آنچه می‌خرند استانداردهای مربوطه را برآورده می‌کند، «تجارت خوب» اتفاق می‌افتد.»

البته، انتخاب رویکرد اشتباه ارزیابی انطباق می‌تواند پیامدهای منفی قابل‌توجهی را به‌همراه بیاورد. با این حال ایزو ۱۷۰۶۰ دریچه‌ای برای فرایند توسعه ارزیابی انطباق موثر و شناسایی بهترین شیوه‌های اساسی انطباق الزامات فراهم می‌کند.

جعبه ابزار CASCO

جعبه ابزار CASCO، ابزاری را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد تا مسئولیت انطباق خود را بر عهده بگیرند. زمانی که طرح‌های نظارتی از ارائه‌دهندگان ارزیابی انطباق بخش خصوصی استفاده می‌کنند، می‌توانند هزینه‌ها را برای دولت‌ها کاهش دهند.

این ابزار به نفع واردات و صادرات نیز می‌باشد. مرکل می‌گوید که شیوه‌های خوب شناسایی شده در ایزو ۱۷۰۶۰ ریشه در استانداردهای جعبه ابزار CASCO دارند. استفاده از این استانداردهای شناخته شده بین‌المللی به‌عنوان مبنای ارزیابی انطباق، پتانسیل تسهیل تجارت را دارد.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

برای اخذ انواع گواهینامه ایزو می‌توانید از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!