ایزو ۱۴۲۶۸ ویژه صنعت چرم

استاندارد چرم

ایزو ۱۴۲۶۸ را با عنوان «چرم – آزمایشات فیزیکی و مکانیکی – تعیین نفوذپذیری بخار آب» تعریف کرده‌اند. کمیته فنی استانداردسازی اروپا (CEN) با همکاری کمیسیون آزمایشات فیزیکی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های فناوران و شیمی‌دانان چرم (IUP)، مطابق با موافقتنامه همکاری فنی بین ISO و CEN این استاندارد را تدوین کردند.

به کدام محصولات چرمی می‌توان گواهینامه استاندارد داد؟

به چرم و محصولات چرمی از همه‌ی سطوح فرآوری می‌توان گواهینامه داد. از محصولات چرمی نیمه تکمیل شده (وت بلو، وت وایت و غیره) تا محصولات تکمیل شده. این محصولات شامل الیاف چرمی، لباس چرمی، لوازم جانبی چرمی مانند دستکش، کیف‌ و کفش و همچنین برخی پوست‌ها (به عنوان مثال پوست گوسفند، پوست بره، پوست گاو) می‌توانند باشند.

IULTCS، یک سازمان جهانی از انجمن‌های حرفه‌ای چرم است که در راستای پیشبرد علم‌وفناوری در صنعت چرم فعالیت می‌کند. این سازمان را از سه کمیسیون تشکیل دادند که روش‌های بین‌المللی برای نمونه‌برداری و آزمایش چرم را ایجاد می‌کنند. ISO IULTCS  را به عنوان یک سازمان استاندارد بین‌المللی برای آماده‌سازی روش‌های آزمایش چرم می‌شناسند.

بخش‌های ایزو ۱۴۲۶۸

ایزو ۱۴۲۶۸ دو روش را برای تعیین نفوذپذیری بخار آب توصیف می‌کند:

  • روش اول تست استاندارد برای تعیین نفوذپذیری بخار آب است.
  • روش دوم یک کنترل معمولی و سریع در فرآیندهای تولید است.

محدوده کاربرد

ایزو ۱۴۲۶۸ روشی را برای تعیین نفوذپذیری بخار آب چرم توصیف می‌کند و روش‌های جایگزین برای آماده‌سازی نمونه را ارائه می‌دهد.

اولین نسخه را بر اساس IUP 15 در سال ۱۹۶۱ منتشر و مجدداً به عنوان یک روش رسمی در مارس ۲۰۰۱ تأیید کردند. این نسخه را بازنگری فنی و جایگزین نسخه دوم (ISO 14268:2012) کردند. تغییرات اصلی نسبت به نسخه قبلی به شرح زیر است:

  • بند ۳: اصطلاحات و تعاریف.
  • بند ۸: روش جدید آزمایش شتاب.

ایزو ۳۳۷۹

در کنار ایزو ۱۴۲۶۸، استاندارد ایزو ۳۳۷۹ نیز در این صنعت کاربرد دارد. کمیسیون تست فیزیکی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های فناوران و شیمی‌دانان با همکاری کمیته فنی استانداردسازی اروپا که دبیرخانه آن توسط UNI برگزار می‌شود این استاندارد را تهیه کرده‌اند.

این استاندارد بین‌المللی یک روش آزمایشی را برای تعیین انبساط و استحکام دانه چرم یا سطح نهایی مشخص می‌کند. این روش برای تمام چرم‌های انعطاف‌پذیر قابل‌استفاده است و به ویژه برای تعیین ماندگاری چرم‌ها برای رویه کفش کاربرد دارد.

استانداردهای مشابه

به عنوان مکمل استاندارد ایزو ۱۴۲۶۸، استانداردهای زیر را نیز می‌توانید مورد استفاده قرار دهید:

  • ISO 2418، چرم، آزمایشات شیمیایی، فیزیکی و مکانیکی و استحکام، محل نمونه برداری
  • ISO 2419، چرم، تست های فیزیکی و مکانیکی، آماده سازی و آماده سازی نمونه
  • ISO ۲۵۸۹، چرم، آزمایشات فیزیکی و مکانیکی، تعیین ضخامت

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

ایزو سیستم با همکاری برترین مراجع صدور (CB) اقدام به صدور گواهینامه های بین المللی ایزو(ISO)  برای شرکت ها، سازمان ها و سایر مراکز تجاری و غیرتجاری می نماید. ایزوسیستم برترین مرکز اخذ ایزو با مجوز رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت در رتبه یک شرکت‌های مشاور مدیریت و واحد برتر فنی و مهندسی در کل کشور قرار دارد.

برای اخذ ایزو می‌توانید از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!