ایزو ۲۰۳۸۰ ویژه استخرهای شنا عمومی

ایزو 20380

ایزو ۲۰۳۸۰ در رابطه با الزامات ایمنی و روش‌های آزمایش در استخرهای شنا عمومی است. این استاندارد به سیستم‌های بینایی کامپیوتری برای تشخیص حوادث غرق شدن در استخرهای شنا می‌پردازد.

کمیته فنی ISO/TC 83 (ورزش و سایر امکانات و تجهیزات تفریحی)، ایزو ۲۰۳۸۰ را در سال ۲۰۱۷ تدوین کرده است.

آشنایی با ایزو ۲۰۳۸۰

سازمان بهداشت جهانی (WHO)، غرق‌شدگی را فرایند تجربه اختلال تنفسی از غوطه‌ورشدن در مایع تعریف می‌کند. داده‌های اپیدمیولوژیک موجود، نشان می‌دهد که علیرغم حضور ناجیان غریق، غرق‌شدگی در استخرهای شنای عمومی همچنان رخ می‌دهد. به دلایل متعدد (فیزیولوژیکی، شناختی، معماری، سازمانی، و غیره) ناجیان غریق ممکن است گاهی هنگام مراقبت از شناگران با مشکل مواجه شوند؛ به همین دلیل همواره خطر بالقوه غرق شدن وجود دارد.


سیستم‌های بینایی کامپیوتری برای تشخیص حوادث غرق شدگی

ایزو ۲۰۳۸۰ بیان می‌کند که سیستم‌های بینایی کامپیوتری افراد را از غرق‌شدن نجات نمی‌دهند و عملیات نجات غریق، لزوماً مستلزم دخالت انسان است. این سیستم به نجات غریق کمک می‌کند که شناگران را برای اطمینان از ایمنی آن‌ها نظارت کند و خطرات را به آن‌ها اطلاع دهد؛ همچنین برای جلوگیری از وقوع حادثه، پیش‌بینی و مداخله زودهنگام انجام دهد.

نصب و استفاده از این سیستم‌های بینایی نمی‌تواند دلیلی برای کاهش نظارت انسان بر استخرها باشد، مگر اینکه ارزیابی دقیق خطر نشان دهد که این امر بدون به خطر انداختن ایمنی، با استناد به مقررات ملی قابل اجرا، امکان‌پذیر است.

نحوه عملکرد سیستم‌های بینایی کامپیوتری

به منظور افزایش واقعی پیشگیری از غرق‌شدگی در استخرهای شنا، سیستم‌های بینایی کامپیوتری طراحی شده‌اند تا به شما کمک کنند که:

  • به طور مداوم حوضه استخر را اسکن کنید.
  • از نظر ریاضی یک جرم جامد بدون مسیر، که در کف حوضه استخر قرار دارد را تشخیص دهید.
  • پس از تشخیص، زنگ هشدار را به صورت الکترونیکی فعال کنید.
  • با تمایز خودکار بین توده جامد بی‌حرکت در بالا و زیر سطح آب از نور و سایه بر روی بافت حوضه استخر، هشدارهای کاذب را محدود کنید.

معایب سیستم‌های بینایی کامپیوتری

طبق اصول ایزو ۲۰۳۸۰، یک فرد آموزش‌دیده می‌داند که نمی‌تواند به طور کامل به چنین سیستمی اعتماد کند زیرا:

  • این سیستم دارای محدودیت‌هایی است که ایزو ۲۰۳۸۰ آموزش داده شده است.
  • عملکرد سیستم می‌تواند توسط عوامل مختلفی به خطر بیفتد، که شخص آموزش‌دیده می‌تواند از آن‌ها مطلع شود.

سیستم‌های بینایی رایانه‌ای پیش‌بینی شده‌اند که از افراد شایسته در تشخیص حوادث غرق‌شدگی و واکنش سریع‌تر با صرفه‌جویی در ثانیه‌های ارزشمند پشتیبانی ‌کنند.


محدوده کاربرد

ایزو ۲۰۳۸۰ حداقل الزامات عملیاتی، ایمنی و روش‌های آزمایشی را در رابطه با سیستم‌های بینایی رایانه‌ای که برای تشخیص حوادث غرق شدگی استفاده می‌شوند، شرح می‌دهد.

این سند در مورد سیستم‌های مورد استفاده در استخرهای شنا خانگی و حوضچه‌های استخر با مساحت کمتر از ۱۵۰ متر مربع اعمال نمی شود.

جمع‌بندی

علاوه بر سازمان ایمنی، این ابزارها صرفاً برای استفاده توسط افراد ذی‌صلاح است که طبق دستورالعمل سازنده و اپراتور استخرها آموزش‌های قبلی را در زمینه عملکرد این سیستم‌ها دیده‌اند.

در حالی که می‌توان این نوع تجهیزات را برای یک استخر موجود مجهز کرد، اما توجه به معرفی آن در مرحله طراحی استخر بهتر است.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

برای اخذ انواع ایزو می‌توانید از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!