ایزو ۲۰۸۱۵ ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی

ایزو 20815

ایزو ۲۰۸۱۵ چیست؟

گواهینامه ایزو ۲۰۸۱۵ تحت عنوان «تضمین تولید و مدیریت قابلیت اطمینان» ویژه صنایع نفت، گاز و پتروشیمی تدوین شده است. مدیریت تضمین تولید را برای حسابرسی مطلوب تأسیسات در عین درنظرگرفتن محدودیت‌های ناشی از بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و کیفیت به کار می‌برند.

این استاندارد توصیه می‌کند که فرایندها و فعالیت‌های فهرست شده تنها در صورتی آغاز شوند که بتوان آن‌ها را به‌عنوان ارزش‌افزوده در نظر گرفت.


چرخه عمر ایزو ۲۰۸۱۵

ISO 20815:2018 توسط کمیته فنی ISO/TC 67 (مواد، تجهیزات و سازه‌های دریایی) تهیه شده است. ورژن ۲۰۱۸ این استاندارد را از نظر فنی بازنگری و جایگزین نسخه اول (ISO 20815:2008) کردند. تغییرات اصلی نسبت به نسخه قبلی به شرح زیر است:

  • بند ۳: چند اصطلاح، تعاریف و اختصارات جدید
  • بند ۴: ۴.۱ جدید و شکل ۲ جدید
  • پیوست‌های A، B، C و E: تغییرات جزئی
  • ضمیمه D: متن و شکل‌های جدید
  • ضمیمه F: متن جدید در بند ۳، بند جدید F.4 و شکل جدید
  • پیوست G و H: برخی تغییرات در بندهای ۲، G.3، H.1 و H.2
  • پیوست I: تغییرات مختلف در بندهای ۷ تا I.10، I.18 تا I.22 و بندهای جدید I.23 تا I.26

چرخه عمر ایزو 20815


آشنایی با ایزو ۲۰۸۱۵

صنایع نفت، گاز و پتروشیمی شامل هزینه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ و هزینه‌های عملیاتی است. سودآوری این صنایع به قابلیت اطمینان، دردسترس‌بودن، قابلیت نگهداری سیستم‌ها و اجزای مورداستفاده بستگی دارد؛ بنابراین، برای دسترسی بهینه تولید در تجارت نفت و گاز، یک رویکرد قابلیت اطمینان استاندارد و یکپارچه موردنیاز است.

مفهوم تضمین تولید که در ایزو ۲۰۸۱۵ معرفی شده است، درک مشترکی را باتوجه‌به استفاده از فناوری قابلیت اطمینان در مراحل مختلف چرخه عمر ممکن می‌سازد؛ همچنین فعالیت‌های اجراشده برای دستیابی و حفظ سطح عملکردی را پوشش می‌دهد که از نظر کلی در حد مطلوب و مطابق با شرایط نظارتی و چارچوب قابل‌اجرا باشد.

هدف استاندارد ایزو ۲۰۸۱۵

هدف از دریافت ایزو ۲۰۸۱۵ برای مجموعه‌های مختلف، متفاوت است؛ اما معمولاً برای دستیابی به فرایند‌های مقرون‌به‌صرفه در طول چرخه عمر یک پروژه انجام می‌گیرد. این گواهینامه می‌تواند در موارد زیر به شما کمک کند:

  • برنامه‌ریزی و اجرای فناوری‌های روز دنیا به‌صورت قابل‌اطمینان
  • استفاده از داده‌های قابل‌اطمینان و قابل نگهداری
  • توسعه فناوری‌های به کار برده شده در مجموعه
  • طراحی و بهبود سیستم‌های عملیاتی مبتنی بر داده‌های قابل‌اطمینان

استانداردهای ویژه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی

صنایع مرتبط با حوزه نفت، گاز و پتروشیمی علاوه بر ایزو ۲۰۸۱۵ استانداردهای دیگری را نیز می‌توانند اخذ کنند. این استانداردها شامل موارد ذیل است:


محدوده کاربرد ایزو ۲۰۸۱۵

ایزو ۲۰۸۱۵ مفهوم تضمین تولید را در سیستم‌ها و عملیات مرتبط با حفاری اکتشافی، بهره‌برداری، پردازش، حمل‌ونقل منابع نفتی، پتروشیمی و گاز طبیعی توصیف می‌کند. این استاندارد شامل تأسیسات بالادستی (شامل زیردریایی)، میان دستی و پایین‌دستی، پتروشیمی و فعالیت‌های مرتبط است.

این سند فرایندها و فعالیت‌ها، الزامات و دستورالعمل‌هایی را برای مدیریت سیستماتیک، برنامه‌ریزی مؤثر، استفاده از فناوری تضمین تولید و قابلیت اطمینان ارائه می‌کند. این الزامات برای دستیابی به راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه در طول چرخه‌ عمر یک پروژه توسعه دارایی است.

بررسی اجمالی

ایزو ۲۰۸۱۵، ۱۲ فرایند را تعیین می‌کند که از این تعداد ۷ فرایند به‌عنوان فرایندهای تضمین تولید اصلی تعریف و به آن پرداخته شده است. پنج فرایند باقی‌مانده به‌عنوان فرایندهای متقابل مشخص می‌شوند و خارج از محدوده این سند هستند. بااین‌حال، تعامل فرایندهای تضمین تولید اصلی با این فرایندهای متقابل، در محدوده این گواهینامه است؛ زیرا جریان اطلاعات از فرایندهای اخیر برای اطمینان از برآورده شدن الزامات تضمین تولید موردنیاز است.

تنها شرط الزامی این سند، ایجاد و اجرای برنامه تضمین تولید (PAP) است. مهم است که PAP در مدیریت کلی پروژه‌ای که برای آن اعمال می‌شود منعکس شود.


جمع‌بندی

گواهینامه ایزو ۲۰۸۱۵ شامل الزامات انواع دسته‌های تجاری و سیستم‌ها یا تجهیزات مرتبط در زنجیره ارزش نفت و گاز است. تضمین تولید نه‌تنها به تولید هیدروکربن، بلکه به فعالیت‌های مرتبط مانند حفاری، نصب خط لوله و مداخله زیر دریا نیز می‌پردازد.

به‌صورت کلی سری IEC 60300-3 استانداردها قابل‌اطمینان بودن و عملکرد تعمیر و نگهداری تجهیزات را مورد بررسی قرار می‌دهند و تأکید گواهینامه ایزو ۲۰۸۱۵ نیز بر همین عامل است.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

ایزو سیستم با همکاری برترین مراجع صدور (CB) اقدام به صدور گواهینامه‌های بین المللی ایزو (ISO) برای شرکت‌ها، سازمان‌ها و سایر مراکز تجاری و غیرتجاری می‌نماید. ایزوسیستم برترین مرکز اخذ ISO 20815 با مجوز رسمی سازمان صنعت، معدن و تجارت در رتبه یک شرکت‌های مشاور مدیریت و واحد برتر فنی و مهندسی در کل کشور قرار دارد.

برای اخذ انواع گواهینامه ایزو می‌توانید از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!