ایزو ۲۲۳۰۷ ویژه خدمات مالی و ارزیابی تأثیر حریم خصوصی

ایزو 22307

ایزو ۲۲۳۰۷ یک ساختار ارزیابی تأثیر حریم خصوصی (مؤلفه‌های مشترک PIA) را برای مؤسساتی که اطلاعات مالی را مدیریت می‌کنند ارائه می‌کند. به این موسسات کمک می‌کند تا از ارزیابی تأثیر حریم خصوصی به‌عنوان ابزاری برای برنامه‌ریزی و مدیریت مسائل حریم خصوصی در سیستم‌های تجاری استفاده کنند.

کمیته فنی ISO/TC 68 (خدمات مالی) و کمیته فرعی SC 7 (بانکداری مرکزی) این استاندارد را تهیه کردند.

بررسی اجمالی

پیشرفت‌ سیستم‌های کامپیوتری به مؤسسات مالی اجازه می‌دهد تا حجم وسیعی از داده‌ها را با سرعت و کارایی بیشتری نسبت به قبل ثبت، ذخیره و بازیابی کنند. این پیشرفت‌ها، شرکت‌های خدمات مالی را قادر می‌سازد تا داده‌های مصرف‌کننده را به روش‌هایی که قبلاً در دسترس بسیاری نبود، پردازش کنند. سازمان‌ها به دلیل هزینه یا کمبود دانش و آموزش تخصصی لازم برای ساخت و استفاده از این فناوری‌ها قادر به استاده از آن‌ها نبودند.

فناوری پیشرفته پردازش، ذخیره‌سازی، جمع آوری و بازیابی داده‌ها اکنون در دسترس همه بخش‌های تجاری و دولتی است. کسب‌وکارها به فناوری بسیار قدرتمند با قیمت و عملکرد بسیار بهتر نسبت به گذشته دسترسی دارند. با این توانایی‌های جدید، کسب‌وکارها می‌توانند بدون زحمت اطلاعات را به روش‌هایی پردازش کنند که عمدا یا ناخواسته، به حقوق حریم خصوصی مشتریان و شرکای آن‌ها لطمه نزنند.

لزوم استفاده از ایزو ۲۲۳۰۷

این پیشرفت‌ها و قابلیت‌های مدرن، نگرانی‌هایی را در مورد حفظ حریم خصوصی افراد در این محیط‌های بزرگ فناوری اطلاعات شبکه‌ای ایجاد می‌کند. علاوه بر این، صنایع تحت نظارت مانند خدمات مالی، اکنون شرایط بیشتری را برای نحوه جمع‌آوری و ذخیره اطلاعات شخصی تعیین می‌کنند.

جامعه خدمات مالی تشخیص می‌دهد که حفظ و عدم سوءاستفاده از حریم خصوصی مشتریان خود چقدر مهم است؛ نه فقط به این دلیل که توسط قانون الزامی است، بلکه به این دلیل که با توسعه سیستم‌ها، فرصتی برای بهبود فرایندهای تجاری وجود دارد. حضور یک نهاد خارجی می‌تواند شرکت‌ها را تشویق کند تا:

  • از اطلاعات مالی محافظت کنند،
  • صرفاً با قانون مطابقت داشته باشند،
  • به‌طورکلی حفاظت از حریم خصوصی خود را افزایش دهند.

روش‌های جدید استفاده از فناوری جدید خطرات جدید و ناشناخته‌ای را به همراه دارد. توصیه می‌شود که شرکت‌هایی که اطلاعات مالی را مدیریت می‌کنند با استفاده از ایزو ۲۲۳۰۷ در حفاظت از حریم خصوصی مشتریان خود فعال باشند.

استاندارد خدمات مالی

ابزارهای مرتبط با ایزو ۲۲۳۰۷

یکی از راه‌های پرداختن به اصول و شیوه‌های حفظ حریم خصوصی، پیروی از یک فرایند استاندارد ارزیابی تأثیر حریم خصوصی (PFS) است؛ مانند آنچه در ایزو ۲۲۳۰۷ توصیه می‌شود. ارزیابی تأثیر حریم خصوصی (PIA) ابزاری است که در صورت استفاده مؤثر، می‌تواند خطرات مرتبط با حریم خصوصی را کاهش دهد. با اذعان به اینکه چارچوب حفاظت از حریم خصوصی در هر کشور متفاوت است، بین‌المللی‌سازی ارزیابی‌ها برای بانکداری جهانی حیاتی است.

محدوده کاربرد

طبق اصول ایزو ۲۲۳۰۷ مهم است که تأثیر حریم خصوصی (PIA) یک سرویس مالی که برای شناسایی خطرات مربوط به حریم خصوصی و پردازش داده‌های مصرف‌کننده استفاده ‌می‌شود را ارزیابی کنیم. سیستم‌های اطلاعاتی خودکار و شبکه‌ای این استاندارد بین‌‎المللی:

  • فعالیت ارزیابی تأثیر حریم خصوصی را به‌طورکلی توصیف می‌کند.
  • اجزای مشترک و مورد‌نیاز ارزیابی تأثیر حریم خصوصی را بدون توجه به سیستم‌های تجاری مؤثر بر مؤسسات مالی تعریف می‌کند.
  • راهنمایی‌های آموزنده‌ای را برای آموزش خواننده در مورد ارزیابی تأثیر حریم خصوصی ارائه می‌دهد.

تفاوت ممیزی و ارزیابی

ممیزی رعایت حریم خصوصی با ارزیابی تأثیر حریم خصوصی متفاوت است؛ زیرا ممیزی انطباق سطح فعلی مؤسسه با قانون را تعیین می‌کند و اقداماتی را برای جلوگیری از عدم انطباق با قانون در آینده مشخص می‌کند. با این‌حال شباهت‌هایی بین ارزیابی‌های تأثیر حریم خصوصی و ممیزی‌های رعایت حریم خصوصی وجود دارد؛ زیرا از برخی مهارت‌های مشابه استفاده می‌کنند و ابزارهایی هستند که برای جلوگیری از نقض حریم خصوصی استفاده می‌شوند.

نگرانی اصلی حسابرسی انطباق صرفاً برآورده کردن الزامات قانون است. در حالی که ارزیابی تأثیر حریم خصوصی در قالب ایزو ۲۲۳۰۷ برای بررسی بیشتر  راه‌های حفاظت از حریم خصوصی به‌طور بهینه در نظر گرفته شده است. این استاندارد بین‌المللی تصدیق می‌کند که انتخاب‌های رویه‌های توسعه سیستم مالی و بانکی و مدیریت ریسک، تصمیم‌های تجاری هستند. به این ترتیب، تصمیم‌گیرندگان تجاری باید آگاه باشند تا بتوانند تصمیم‌گیری درستی برای مؤسسات مالی خود داشته باشند.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

برای اخذ ایزو می‌توانید از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!