ایزو ۲۳۶۱۶ ویژه حفظ امنیت آتش‌نشانان

ایزو 23616

ایزو ۲۳۶۱۶ دستورالعمل‌هایی را در مورد مراقبت و نگهداری مجموعه‌های حفاظتی برای آتش‌‍نشانان ارائه می‌دهد. همچنین تمیزکردن تجهیزات، حذف مؤثر آلاینده‌ها و تعمیر Personal protective equipment) PPE) را تحت پوشش می‌گیرد. با پیروی از دستورالعمل‌های سختگیرانه ایزو ۲۳۶۱۶، ما می‌توانیم میزان در معرض خطر قرارگرفتن آتش‌نشانان را تا حد زیادی کاهش دهیم.

آتش‌نشان‌ها برای محافظت از جامعه‌ هر کاری را انجام می‌دهند، اما نباید اقدامات لازم برای محافظت از خود را فراموش کنند.

هدف ایزو ۲۳۶۱۶

همان‌طور که اشاره کردیم، این ایزو هدف ارائه الزامات، راهنمایی‌ها و توصیه‌های مربوط به تمیز‌کردن، بازرسی و تعمیر تجهیزات حفاظت‌ فردی آتش‌نشانان (PPE) را دنبال می‌کند. همچنین معیارهایی را برای این اهداف مشخص کرده است. ایزو ۲۳۶۱۶ در حال حاضر موارد زیر را پوشش نمی‌دهد:

  • لباس محافظ شیمیایی؛
  • لباس‌های مورد‌نیاز برای محافظت در برابر مواد شیمیایی، بیولوژیکی، رادیولوژیکی و هسته‌ای (CBRN).

امنیت آتش‌نشانان

بررسی اجمالی

“آتش‌نشان‌ها قهرمان هستند.”  همه‌ی ما از کودکی این تصور را در ذهن خود داریم. آتش‌نشانان هر روز امنیت خود را برای محافظت از جوامع در خطر قرار می‌دهند. بااین‌حال، به طرز شگفت‌انگیزی یکی از خطرناک‌ترین جنبه‌های کار، خود آتش نیست؛ بلکه لباس محافظی است که در حین کار می‌پوشند. شبکه پشتیبانی سرطان آتش‌نشان اعلام کرده است که شرایط شغلی برای زمان طولانی آتش‌نشانان را در معرض مواد سرطان‌زا قرار می‌دهد که این مسئله به میزان قابل‌توجهی موجب بروز سرطان در آن‌ها می‌شود.

ایزو ۲۳۶۱۶ بررسی کرده است که آتش‌نشانان با تنفس و بلعیدن مواد شیمیایی یا برخورد آن‌ها با سطح پوست در معرض خطر قرار می‌گیرند. اگر تجهیزات حفاظت فردی (PPE) را پس از آتش‌سوزی به‌اندازه کافی تمیز نکنند، سموم مضر می‌تواند وسایل نقلیه، ایستگاه آتش‌نشانی و در نهایت افرادی که از آن استفاده می‌کنند را آلوده کند.

دیوید متیوز، مدیر شرکت آتش‌نشانی و صنعتی PPE Limited، می‌گوید مواد شیمیایی سرطان‌زا در سطوح تجهیزات پناهگاه آتش‌نشانی و لباس‌ها را به‌عنوان بزرگ‌ترین تهدید برای سلامت و ایمنی آتش‌نشان می‌شناسیم. زمانی که آتش‌نشان‌ها وسایل خود را به خانه می‌برند، این ذرات می‌توانند به وسایل نقلیه عمومی، خانه‌ها و فرزندانشان نیز سرایت کند و خطراتی را برای آن‌ها نیز به همراه داشته باشد.

نقش کووید -۱۹ در ایمنی آتش‌نشانان

PPE نه تنها محافظ سر، سپر صورت، دستکش و چکمه است، بلکه لباس‌هایی که توسط آتش‌نشانان پوشیده می‌شود را نیز پوشش می‌دهد. همه گیری COVID-19، افزایش آگاهی از اهمیت PPE را در بسیاری از محیط‌ها افزایش داده است.

متاسفانه برخی آتش‌نشانان لباس‌ها را برای شست‌وشو به خانه می‌برند. در صورتی‌که لباس‌ها را باید در محل مخصوص درآورند، در کیسه‌های محافظ قرار دهند، به‌درستی شسته و دور از دسترس دیگران نگهداری کنند. متیوز در یکی از مصاحبه‌هایش گفته است: «قبل از کووید، به‌صورت جدی اهمیتی به نظافت PPEها نمی‌دادند. در حال حاضر آگاهی افراد نسبت به خطرات موجود افزایش پیدا کرده است و استانداردهای مربوطه مانند ایزو ۲۳۶۱۶ بیشتر مورد اهمیت واقع می‌شوند. همچنین دوره‌های آموزشی برای پاک‌سازی تجهیزات ایمنی برگزار می‎‌کنند که مؤثر واقع شده‌اند.»

محدوده کاربرد ایزو ۲۳۶۱۶

استاندارد ایزو ۲۳۶۱۶ تعمیرات PPE را نیز پوشش می‌دهد. چیزی را که شما یک تعمیر ساده در نظر می‌گیرید، مانند دوختن یک‌تکه نوار بازتابنده به ابزار محافظتی خود در خانه، به‌طورجدی ایمنی لباس را مختل می‌کند. این دوخت نه‌تنها پارچه را سوراخ و آن را ناامن می‌کند، بلکه نخ می‌تواند قابلیت اشتعال داشته باشد. در اصل، هیچ PPE را نباید به خانه ببرید، بلکه افرادی حرفه‌ای در ایستگاه باید از آن‌ها محافظت کنند.

در این حیطه تخصصی حتی تعمیرکاران و نظافتچی‌ها نیز به آموزش و گواهینامه استاندارد نیاز دارند تا اطمینان حاصل کنیم که تمام تجهیزات حفاظتی شخصی را با استانداردها مطابقت داده‌ایم.

توسعه استاندارد ایزو ۲۳۶۱۶

راسل شفارد، رئیس گروه متخصصی که ایزو ۲۳۶۱۶ را توسعه داده‌اند، توضیح می‌دهد که PPE هر چیزی که آتش‌نشانان از سرتاپا استفاده می‌کنند را پوشش می‌دهد. او می‌گوید: «هر یک از تجهیزات هدف مهم اما متفاوتی را دنبال می‌کند، اما همه‌ی آن‌ها به نظافت و نگهداری مناسب نیاز دارند.»

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۰ نشان داد که با توجه به میزان آلاینده‌های سرطان‌زایی که در هوا و محیط ایستگاه‌های آتش‌نشانی پیدا کردند، امکان ابتلا به سرطان آتش‌نشانان را چندین برابر بیشتر از کارکنان اداری تخمین می‌زنند. به طور خاص، ماده شیمیایی مقاوم در برابر شعله موسوم به PBDE-99 در اطراف آتش‌نشانان ۷۰ برابر بیشتر از کارکنان اداری است. همچنین در این بررسی به نقش پررنگ نظافت PPEها در پیشگیری از بیماری نیز اشاره کرده‌اند.

با استانداردسازی و تدوین ایزو ۲۳۶۱۶، یک سیستم قابل‌اعتماد به وجود آورده‌اند که آموزش‌هایی برای اطمینان از دستیابی موثر به نظافت و ایمنی تجهیزات محافظتی برای آتش‌نشانان را پوشش می‌دهد.

بررسی هزینه‌های ایزو ۲۳۶۱۶

توسعه ایزو ۲۳۶۱۶ واقعیت‌های مالی آتش‌نشانان را نیز در نظر گرفته‌ است. ازآنجایی‌که استفاده از یک ارائه‌دهنده خدمات مستقل هزینه بالایی به همراه می‌آورد، اکثر افراد به‌تنهایی از عهده آن برنمی‌آیند. این استاندارد سنجیدن اهمیت هزینه در مقابل ریسک را به طور اساسی بیان می‌کند. ایستگاه‌های آتش‌نشانی می‌توانند به‌صورت سازمانی این استانداردها را اخذ و بر اساس آن‌ها تجهیزات و فرایندهای مناسب را فراهم کنند.

با اخذ و پیاده‌سازی استانداردها باعث آرامش خاطر کارکنان و حفظ سلامتی آن‌ها می‌شوید. همچنین ذهنیت مثبتی نسبت به ایمن بودن محیط کار و مسئولیت‌پذیری سازمان ایجاد می‌کنید.

شپرد می‌گوید: «ترجیح می‌دهم کارکنان هر روز هفته لباس تمیز بپوشند و پس از رسیدن به مدت ماندگاری و معیارهای کهنه‌سازی ارائه‌شده توسط سازنده PPE، آن را تعویض کنند.»

جمع‌بندی

ایزو ۲۳۶۱۶ فقط در خصوص نحوه نگهداری از PPEها بحث نمی‌کند، بلکه اقداماتی را مدنظر دارد که زندگی شما را نجات می‌دهند. آتش‌نشانان، نیروهای امدادونجات و سازندگان PPE به دستورالعمل‌های روشنی در خصوص نحوه مدیریت هزینه و به‌حداقل‌رساندن خطر نیاز دارند. ایزو ۲۳۶۱۶ در راستای کمک به این افراد فعالیت می‌کند. برای اخذ انواع گواهینامه‌های معتبر ایزو می‌توانید از طریق مجموعه ایزوسیستم اقدام کنید.

آشنایی با ایزوسیستم

ایزو سیستم برترین مجری مشاوره و صدور گواهینامه‌های بین‌المللی ISO و CE با مجوز رسمی خدمات مشاور مدیریت و کیفیت بوده که با همکاری برترین مراجع صدور (CB) اقدام به صدور گواهینامه‌های بین‌المللی ایزو (ISO) می‌‎نماید.

برای اخذ انواع گواهینامه ایزو از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!