تفاوت بین گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و IATF 16949 چیست؟

تفاوت-بین-گواهینامه-ایزو-۹۰۰۱-و-IATF-16949

تفاوت بین گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و IATF 16949

بسیاری از شرکت‌ها از دو استاندارد برنامه‌ی تضمین کیفیت استفاده می‌کنند تا گواهی دهند محصولات و خدمات خود با بالاترین استانداردهای کیفیت و ایمنی مطابقت دارند: ایزو ۹۰۰۱ و IATF 16949. باوجود شباهت‌ها بین استانداردهای مذکور، تفاوت‌های زیادی نیز بین آنها دیده می‌شود. این راهنما تمایزات عمده بین این دو استاندارد تضمین کیفیت را توضیح می‌دهد تا بتوانید انتخاب کنید که کدامیک به بهترین وجه نیازهای کسب و کار شما را برآورده می‌کند. ISO 9001 و IATF 16949 دو استاندارد تضمین کیفیت هستند که به سازمان‌ها کمک می‌کنند دستورالعمل‌ها و بهترین شیوه‌های مربوط به تولید محصولات با بالاترین کیفیت ممکن را ایجاد کنند. هر دوی این استانداردها بر مدیریت تمرکز دارند؛ اما از بسیاری جهات کلیدی متفاوت هستند. با ایزوسیستم همراه باشید.

برای تعیین اینکه کدام استاندارد تضمین کیفیت برای سازمان شما بهترین کارایی را دارد، به شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها ( ایزو ۹۰۰۱ و IATF 16949) می‌پردازیم.

ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO)، استانداردهایی را در ۱۷۰ کشور در سراسر جهان تنظیم می‌کند که بیشتر برای ایمنی مواد غذایی، کیفیت محصول، فرآیندهای تولید، سیستم‌های مدیریتی یا مسائل زیست محیطی استفاده می‌شوند. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به مشتریان ثابت می‌کند که شما قابل اعتماد هستید. افزون‌براین، هنگامی که ایزو ۹۰۰۱ برای شرکت‌های خودروسازی اعمال می‌شود،  بدین معنی است که برای  از ایمنی خودرو می‌توان اطمینان حاصل کرد. نسخه‌های مختلفی از خانواده‌ی ایزو ۹۰۰۰ وجود دارد: ایزو ۹۰۰۱، ازو ۹۰۰۲، ایزو ۹۰۰۴. برای مثال، ایزو ۹۰۰۰ نشان می‌دهد که هر سه عنصر مدیریت کیفیت، یعنی افراد، فرایند و محصول مورد توجه قرار گرفته است. این اصول برای تعالی تولید اساسی هستند؛ اما به ایمن‌تر کردن محیط کار شما کمکی نمی‌کنند. اینجاست که IATF 16949 وارد عمل می شود.

IATF 16949 چیست؟

IATF 16949مخفف عبارت International Automotive Task Force 16949 – نیازمندی‌های سیستم مدیریت کیفیت تولید خودرو است و بیش از ۱۰ سال پیش توسط خودروسازان تأسیس شد. برای دریافت گواهینامه IATF 16949 باید بازرسی‌های ایمنی خاصی پشت سر گذاشته شود. بنابراین، این امر بیش از اقدامات تضمین کیفیت را شامل می‌شود. بدین‌ترتیب، بر ایمنی کلی کارخانه تمرکز دارد و مشخص می‌کند که وسایل نقلیه چگونه باید از ابتدا تا انتها تولید شوند.

کارگروه بین المللی خودرو (IATF) یک استاندارد سیستم مدیریت کیفیت برای شرکت‌های خودروسازی ایجاد کرد که استاندارد بین المللی الزامات سیستم مدیریت کیفیت برای تولید، نصب و نگهداری وسایل نقلیه نامیده می شود.

در آوریل ۲۰۱۱، تویوتا گواهینامه ISO/TS 16949 را دریافت کرد. شرکت مذکور در آن سال، یکی از تنها سه خودروساز در جهان شد که این افتخار را دریافت کرد. جنرال موتورز در اواخر همان سال با برنامه تولید در کلاس جهانی خود از همین رویه پیروی کرد و رنو در سپتامبر ۲۰۱۳ این گواهینامه دریافت کرد. سازنده قطعات بوش همچنین گواهینامه ISO/TS 16949 را به عنوان تامین‌کننده مستقل در ژوئن ۲۰۱۲ دریافت کرد و تنها دومین تامین‌کننده شخص ثالث در سراسر جهان با چنین وضعیتی شد.

سیستم‌های مدیریت کیفیت چه هستند؟

سیستم‌های مدیریت کیفیت مجموعه‌ای از قوانین، فرآیندها، رویه‌ها، دستورالعمل‌ها و غیره هستند که نشان می‌دهند چگونه یک شرکت نیازهای مشتری را برای کیفیت محصول برآورده می‌کند. دو نوع اصلی سیستم مدیریت کیفیت وجود دارد: مبتنی بر محصول (ISO 9001) و مبتنی بر فرآیند (IATF 16949). در اینجا تجزیه و تحلیل هر سیستم است.

اولین گام آموزش است. از کارکنان خود بخواهید بدانند پیروی از چنین پروتکلی به چه معناست.

مرحله دوم اجرا است. تغییر فرآیندهای شما به گونه‌ای که آنها با این سیستم‌ها مطابقت داشته باشند، زمان، تعهد، برنامه‌ریزی و گاهی اوقات هزینه می‌طلبد؛ اما انجام این کار رضایت مشتری را در طول زمان تضمین می‌کند.

تفاوت بین ISO 9001 و IATF 16949

سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) هر دوی این استانداردها را توسعه داده است. هر دو ماهیت مشابهی دارند. آنها شامل الزامات مربوط به محصولات، فرآیندها، تامین‌کنندگان و مشتریان هستند.

تفاوت‌های اولیه بین ایزو ۹۰۰۱ و IATF 16949 مربوط به صنایع مربوطه آنها (تولید در مقابل زنجیره تامین) است که ایزو ۹۰۰۱ بر فرآیندهای کیفیت داخلی تمرکز دارد، در حالی که IATF 16949 بر سیستم‌های مدیریت کیفیت تامین‌کننده تمرکز دارد. از طرفی دیگر، ISO 9001 برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ منتشر شد، در حالی که IATF در سال ۲۰۰۲ منتشر شد. تفاوت‌های اضافی نیز وجود دارد؛ اما به‌طور کلی می توان گفت که اگر ایزو ۹۰۰۱ مد نظر شما است، باید IATF 16949 را نیز در نظر بگیرید.

مهم ترین جنبه این است که انتخاب کنید چه چیزی برای شرکت شما بهتر عمل می کند؛ زیرا بسته به نیاز شما ممکن است یک استاندارد از دیگری سودمندتر باشد. درک اینکه کدام استاندارد برای عملیات شما بهترین کاربرد را دارد، مقایسه هر یک به شما کمک می‌کند تا تصمیمی آگاهانه بگیرید تا بتوانید فرآیندی را انتخاب کنید که به بهترین وجه متناسب با نیازهای شما باشد.

سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) این دو استاندارد را ایجاد کرد؛ زیرا کسب‌وکارهای سیستم‌های مدیریتی می‌خواستند که در بخش‌ها و صنایع مختلف صرف نظر از اینکه چقدر از یکدیگر متفاوت هستند، یکسان باشند. هر دو ISO 9001 و IATF 16949 نقش مهمی در سیستم‌های مدیریت ایمنی و همچنین ارائه خدمات ایفا‌می کنند.

هنگام تصمیم‌گیری باید به شیوه‌های تجاری فعلی خود نگاه کنید تا مشخص کنید کدام گواهینامه برای شما و نیازهای شرکت شما بهترین کارکرد را دارد!

هدف مشترک ISO 9001 و IATF 16949

اهداف گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ و IATF 16949 اغلب اشتباه گرفته می‌شوند. این دو استاندارد از این جهت متفاوت هستند که الزامات متفاوتی دارند. هر دو شامل مدیریت کیفیت هستند؛ اما هر کدام به روشی متفاوت این کار را انجام می‌دهند. بااینکه تفاوت‌های متعددی بین گواهینامه ISO 9001 و IATF 16949 وجود دارد، آنها نیز هدف یکسانی دارند. شعار هر دوی آنها محصولات، فرآیندها، تامین‌کنندگان و مشتریان است.

جمع‌بندی

ما در محیطی بسیار رقابتی زندگی می کنیم؛ بنابراین بسیار رایج است که سازمان‌ها بیش از یک مجموعه استاندارد استفاده کنند. به‌عنوان مثال، هر دو گواهینامه ISO 9001 و IATF 16949. شرکت‌ها معمولاً با هر گواهینامه که مطابقت بیشتری با نیازهایشان دارد، استفاده می‌کنند؛ اما گاهی اوقات سازمان‌ها انتخاب می‌کنند که هر دو گواهینامه را به عنوان یک امر طبیعی دنبال کنند. اگر به دریافت هر دو گواهی فکر می کنید مهم است که بفهمید هر استاندارد دقیقاً چه معنایی برای تجارت شما دارد. یکی بهتر از دیگری نیست؛ آنها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند و هر دو مزایای ارزشمندی را ارائه می‌دهند. نکته کلیدی این است که بدانید آنها چگونه متفاوت هستند و سپس انتخاب کنید که کدام یک برای سازمان شما مفیدتر است. بااینکه از برخی جهات مشابه است، تفاوت های مشخصی وجود دارد که بسته به عواملی مانند نوع و اندازه صنعت، یکی یا دیگری را مناسب تر می‌کند.

اگر در رابطه با هر نوع گواهینامه ایزو به کمک نیاز دارید، با مشاوران ایزوسیستم تماس بگیرید. شماره تلفن رایگان ما ۱۸۰۰-۳۰۷۰-۲۰۷۰، مشاور بازرگانی ما جزئیات را به شما توضیح خواهد داد.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

اگر در رابطه با هر نوع گواهینامه ایزو به کمک نیاز دارید، با کارشناسان ایزوسیستم از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!