آشنایی با استاندارد مواد غذایی SFBB (غذای سالم، کسب و کار بهتر)

گواهینامه SFBB

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


غذای سالم، کسب‌وکار بهتر  (SFBB)

استاندارد (SFBB) مخفف انگلیسی SFBB Safer Food, Better Business به معنای غذای سالم، کسب و کار بهتر است که یک رویکرد عملی برای مدیریت ایمنی مواد غذایی است. این سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی که توسط آژانس استانداردهای غذایی معرفی شد، برای کمک به شرکت‌های کترینگ کوچک و خرده‌فروشی ها مانند رستوران‌ها، کافه‌ها و فروشگاه‌ها مطابق با مقررات ایمنی مواد غذایی معرفی شده در ژانویه ۲۰۰۶ ارایه شده است.
مقررات مربوط به مواد غذایی، نیازمند این است که همه مشاغل کنترل ایمنی مواد غذایی خود را ثبت و مستند کرده و نظارت لازم را انجام دهند تا از صحت اجرای آنها اطمینان حاصل شود. میزان مستندات مورد نیاز شما به نوع غذایی که تهیه می کنید و ریسک های ناشی از کسب و کار شما بستگی دارد.
استفاده از برگه اطلاعاتی  SFBBکارآسانی است که بر کنترل چهار ریسک اصلی بالقوه در هر کسب و کار کترینگ متمرکز است. این ۴ نکته اساسی شامل موارد ذیل است:

  • حذف آلودگی
  • تمیز کاری
  • منجمد کردن
  • پخت و پز

علاوه بر این، بخشی از مدیریت ایمنی مواد غذایی وجود دارد که توضیح می‌دهد که سیستم چگونه باید نظارت و ثبت و ضبط شود. این برنامه متناسب با کسب‌وکار کترینگ مربوطه طراحی شده‌است.
هر بسته SFBB به پنج بخش شامل تعدادی برگه اطلاعاتی به نام “روشهای ایمن” تقسیم می شود. برای مثال روشهای ایمن شامل دستورالعملهای مربوط به “پخت ایمن غذا” و “گرم کردن مجدد غذا” است. شما باید به بسته  SFBB نگاه کنید و تصمیم بگیرید که کدام روش ایمن برای کسب‌وکار شما بکار می‌رود و سپس آن‌ را انتخاب کرده و دنبال نمایید. در کل حدود بیست روش وجود دارد که ۴ اصل اساسی SFBB  را پوشش می دهد، اما همه آنها در مورد همه مشاغل اعمال نمی شوند.
در بخش مدیریت، یک دفتر یادداشت ساده روزانه برای نگهداری آسان سوابق تهیه می شود. بعلاوه در این دفتر یادداشت، بررسی های هر چهار هفته یکبار به منظور اطمینان از به روز ماندن سند انجام می شود که اجازه می دهد تا مشکلات مشترک شناسایی و مرتفع شوند.

SFBB چه سودی برای شما دارد؟

SFBB (غذای سالم، کسب‌وکار بهتر)، سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی مستند را در بسته ای آماده و آسان برای پیگیری فراهم می کند.
مزایای استفاده از SFBB:

  • در صورت پیگیری و نگهداری، SFBB تضمین می کند که شما الزامات قانون ایمنی مواد غذایی را رعایت می کنید.
  • SFBB برای حذف اصطلاحات فنی صنف کترینگ مواد غذایی طراحی شده‌است و می‌تواند به راحتی برای کسب‌وکار شما طراحی شود.
  • SFBB در شرکت‌های غذایی در سراسر انگلستان به رسمیت شناخته می‌شود و مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرد.
  • این امر به شما اطمینان می دهد که شما غذای ایمن تولید می کنید و نهایتا منجر به بازدیدهای کمتر از طرف مسئول بهداشت محیط شما می شود.

مهمتر از همه، این که بسته SFBB رایگان است. تنها چیزی که شما نیاز دارید فقط وقت شما برای تکمیل هر بخش خواهد بود.

بعد از اجرای سیستم چه اتفاقی می افتد؟

هنگامی که سیستم SFBB را اجرا کردید، باید اطمینان حاصل کنید که شما و کارمندانتان به آن پایبندید. شما باید هر ۴ هفته، دفتر یادداشت روزانه خود را بازبینی کنید. همچنین هرگاه عملیات تغییر می‌کند، مانند تغییر در سبک آشپزی و یا استفاده از تجهیزات جدید باید در دفتر یادداشت روزانه ثبت گردد.

آیا این کار خیلی وقت می‌گیرد و شما را ملزم به ثبت و نگهداری سوابق زیادی می کند؟

با کمک SFBB، پر کردن دفتر یادداشت روزانه، تنها کار روزانه شمااست که باید ثبت و ضبط شود. این کار فقط باید دو دقیقه در هر روز طول بکشد. نیازی نیست تعداد زیادی از سوابق را نگهداری کنید. هنگامی که از طریق روش‌های ایمن کار می کنید، شما ثبتیاتی در دفتر یادداشت خود از آنچه کسب‌وکار شما برای اطمینان از ایمنی غذا انجام می دهد در اختیار خواهید داشت. تنها در صورتی بازبینی و اصلاح نیاز است که شما روش کسب‌وکار غذایی خود را تغییر دهید.

در حال حاضر من هر روز درجه‌حرارت یخچال را می‌نویسم، آیا باید این کار را ادامه دهم؟

نگه داشتن یک رکورد مکتوب از دمای یخچال، تمرین خوبی است و به برجسته کردن نکات، زمانی که یک مشکل پیش می‌آید کمک می‌کند. SFBB به شما نیاز دارد تا دمای یخچال را کنترل کنید، اما در واقع تنها زمانی که، مشکلاتی رخ می دهند و اقداماتی برای اصلاح آن‌ها انجام می شود نیاز به ثبت دما دارید. اگر در حال حاضر دمای یخچال و درجه‌حرارت پخت‌وپز را هر روز ثبت می کنید، توصیه می‌کنیم که این کار را همچنان ادامه دهید.

چگونه ایزوسیستم برای اجرای تغییرات جدید به شما کمک خواهد کرد؟

ما در خدمت شما خواهیم بود تا بتوانید بسته SFBB را پیاده سازی و اجرا کنید و در مورد سایر جنبه های ایمنی مواد غذایی به شما توصیه و راهنمایی لازم را ارایه می دهیم.

آیا در صورتی که قبلاً سیستم ایمنی مواد غذایی را اخذ نموده اید، آیا باید به SFBB تغییر دهید؟

خیر. برخی از کترینگ ها ممکن است دارای سیستم ایمنی مواد غذایی مستند شده رضایت بخش باشند که توسط شرکت مادر آنها ارائه شده یا در داخل کشور توسعه یافته است. اگر قبلاً یکی از این سیستم ها را اخذ کرده اید، به معنای این است که شما الزامات ایمنی مواد غذایی را رعایت می کنید. با این حال به شما توصیه می شود برای مشاوره بیشتر با شرکت خود صحبت کنید و یا با ایزوسیستم تماس بگیرید.

در صورت عدم اجرای SFBB چه اتفاقی می افتد؟

مقررات ایمنی مواد غذایی شما را ملزم به اجرای یک سیستم ایمنی مواد غذایی مستند می کند. SFBB برای کمک به مشاغل غذایی، در رعایت این نیاز جدید ایجاد شده است. در صورت عدم اجرای الزامات SFBB در ایران قانونی جهت برخورد طراحی و تنظیم نشده است ولی قطعا عدم اجرای این الزامات خطر ارائه غذای ناسالم به مشتریان را افزایش داده و بالطبع در صورت بروز این رخداد سازمان های متولی نظیر اداره بهداشت و سازمان غذا و دارو به موضوع ورود خواهند کرد.

لذا با توجه به خدمات مشاوره رایگان ایزوسیستم ، پیاده سازی و استفاده از استانداردهای ویژه صنایع غذایی نظیر SFBB یا دریافت گواهینامه های ایزو نظیر گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ ، گواهینامه HACCP ، گواهینامه GMP و … به شرکت های فعال در صنایع غذایی توصیه می گردد.

ایزو سیستم آماده است تا گواهینامه SFBB کترینگ های داخل و خارج ایران را ممیزی و صدور گواهینامه نماید. جهت دریافت گواهینامه SFBB (غذای سالم، کسب‌وکار بهتر) می توانید درخواست خود را در فرم درخواست گواهینامه ایزو ثبت نمایید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!