الزامات شرکت ها و کسب و کارهای کوچک جهت اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ (بخش ۱)

گواهینامه ایزو برای شرکت های کوچک

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


تصور اشتباه عموم در مورد گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

یکی از شایع‌ترین سوتفاهم ها در مورد اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ این است که کسب گواهینامه باید در جایی انجام شود که سیستم مدیریت کیفیت از هر نظر بی نقص و آماده گرفتن گواهی ایزو باشد. بسیاری از مردم می پرسند: “چه چیزی برای عبور از ممیزی لازم است؟” اشتباهی که در این سوال وجود دارد این است که اینطور نیست که هیچ شرکتی واقعا ممیزی را قبول یا رد شود. در ادامه این مطلب بسط داده می شود.

بیایید بگوییم یک ممیز صدور گواهینامه می آید و سیستم شما را بررسی می کند و ۳ چیز را اشتباه می یابد. این بدان معنا نیست که شما در ممیزی شکست خورده اید، بلکه به این معنی است که شما این ۳ مورد را اصلاح کرده و سپس گواهی خود را دریافت خواهید کرد.

اولین قدم در گرفتن گواهینامه مدیریت کیفیت، اعتقاد بر این باور است که شما می توانید و تصمیم بگیرید که این کار را انجام دهید! برای این کار می توانید برای شروع از طریق این فرم ، درخواست خود را در سایت ایزوسیستم ثبت کنید.

فرض کنیم که ایزو ۹۰۰۱ در حدود بیش از ۲۵ سال است که ایجاد شده و به طور کامل شهرتی به دست آورده‌ است. بسیاری از مردم مزایای مرتبط با گواهی‌نامه را درک می‌کنند.

برخی از شایعاتی که درباره ایزو ۹۰۰۱  گسترش یافته اند و  معمولا شنیده می شوند

  • ایزو ۹۰۰۱ برای کسب و کار کوچک خیلی سخت است.
  • ایزو ۹۰۰۱ چیزی بیش از تشریفات اداری و کاغذبازی های اضافه شده نیست.
  • شرکت های کوچک باید فردی را تمام وقت برای اجرای ISO 9001 استخدام کنند.

سوال این است که آیا مطالب بالا واقعا درست است؟
بیایید نگاه دقیقتری بیندازیم.

حقیقت چیست؟

کسی گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ برای کسب و کارهای کوچک خیلی سخت نیست. هر سال صدها کسب و کار کوچک در حال کسب گواهینامه ایزو هستند. الزامات کسب گواهینامه ایزو در ابتدا می تواند دشوار به نظر برسد، اما با پشتکار، می توانید یاد بگیرید که چگونه هر یک از آن ها را برآورده سازید.

بسیاری از شرکت های کوچک برای حفظ خود در صحنه رقابت، دریافت گواهینامه ایزو را بسیار سودمند می یابند، بنابراین طبیعتا صاحبان کسب و کارهای کوچک این کار را انجام می دهند!
کسب گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به این معنی نیست که شما باید یک دسته کاغذ بازی را به سیستم خود اضافه کنید. مطمئنا اسناد و پرونده ها بخشی ضروری از هر برنامه تجاری و ایزو هستند و در بخش ۲ این مقاله پوشش داده شده اند.

کاغذ بازی ای که در حال حاضر دارید ممکن است تمام چیزی باشد که شما نیاز دارید. ایزو ۹۰۰۱ به عنوان بهترین برنامه بهبود سازمان ها در نظر گرفته شده است.

با اجرای فرآیندهای مورد نیاز، شرکت شما بهتر کار خواهد کرد، مشتریان بهتر خدمت رسانی خواهند شد و کارکنان بهتر می دانند که چه انتظاری از آن ها می رود و به عبارتی در همان لحظه زندگی بهتر می شود!.

شرکت های کوچک نیازی به استخدام یک نفر تمام وقت برای اجرای سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001 ندارند.

مشاوران کیفیت از شرکت هایی مانند ایزوسیستم در دسترس هستند و می توانند به شما در درک و برآورده ساختن نیازهای شما کمک کنند.

یک سوال خوب برای هر شرکت مشاوره ای این است: “آیا شما گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را اجرایی می کنید؟” شما باید یک مشاور دریافت کنید و به نصیحت های وی جامه عمل بپوشانید.

ویرایش جدید ایزو ۹۰۰۱ با ویرایش ۲۰۱۵ برای شرکت ها

با تجدید نظری که در سال ۲۰۱۵ در ایزو ۹۰۰۱ انجام شد، شرکت‌های کوچک باید فریاد شادی بکشند! دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد که به شرح زیر هستند:

۱- استاندارد ۹۰۰۱:۲۰۱۵ بیشتر بر نتایج تمرکز دارد و کمتر به کاغذ بازی تمرکز کرده است.
۲- این تجدید نظر انعطاف پذیرتر و راحت تر است و برای شرکت های کوچک و کسانی که در صنایع خدماتی هستند، مناسب شده است.
۳- این استاندارد دستورالعمل های عمومی ای را فراهم می کند که می توانید آن ها را برای سازمانتان اعمال کنید به جای اینکه به شما بگوید که چگونه در شرکتتان آن ها را اجرا کنید.

پس از این تغییرات در ایزو ۹۰۰۱، بسیاری از شرکت‌های کوچک، کسب گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ را ساده‌تر از آن چیزی که فکر می‌کردند می یابند.

همه مطالب فوق به این صورت خلاصه می‌شوند: اگر می‌خواهید شرکت شما گواهینامه ایزو داشته باشد، پس باید موارد زیر را انجام دهید!

مراحل گرفتن گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

  • تصمیم بگیرید که گواهینامه بگیرید، استاندارد را بخرید و آن را بخوانید.
  • تصمیم بگیرید که آیا شما به یک مشاور نیاز دارید یا خیر؟
  • اگر بله – مشاور از یک شرکت خدمات مشاور مدیریت نظیر ایزوسیستم بخواهید.
  • اگر خیر – پروژه را به خودتان یا یکی دیگر از افراد توانا اختصاص دهید.
  • همه الزامات را با موردی را که قبلا انجام داده اید مقایسه کنید.
  • اگر الزامات را رعایت شده کارهایی را که انجام می دهید را ادامه دهید
  • اگر الزامات را رعایت نشده سیستم خود را برای رعایت الزامات بهبود ببخشید.
  • یک سازمان صدور گواهینامه (یا ثبت کننده) را انتخاب کنید که ایزوسیستم بهترین گزینه برای مشاوره در این مورد است.

ایزو ۹۰۰۱ علم راکت و موشک نیست، اما کسب و کار شما را ترقی می دهد!

برای اطلاعات بیشتر در مورد الزامات مستندات، حتما قسمت دوم “الزامات شرکت های کوچک جهت اخذ گواهی نامه ایزو ۹۰۰۱” را بخوانید.

برای دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ چگونه باید اقدام کرد؟

در صورتی که بخواهید برای شرکت و سازمان خود اقدام به اخذ گواهینامه های ایزو نمایید حتما از مراکز مجوز دار تحت نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت اقدام کنید. جهت مشاهده اعتبارات و مجوزهای ایزوسیستم می توانید به بخش اعتبارات ایزوسیستم مراجعه کنید.

در حال حاضر ایزوسیستم از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان برترین شرکت مشاور مدیریت کشور و واحد برتر فنی مهندسی انتخاب شده است. مشتریان گرانقدر که مایل به دریافت و گرفتن گواهینامه های ایزو معتبر هستند تنها کافیست فرم درخواست صدور گواهینامه ایزو را تکمیل نمایند یا با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.

برای آشنایی بیشتر با استاندارد ایزو ۹۰۰۱ می توانید به مقالات زیر مراجعه کنید.

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱: سیستم‌های مدیریت کیفیت و مدیریت محیط زیست

چه چیزی در خصوص اهداف کیفی در ویرایش ISO 9001:2015 تغییر کرده است؟


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!