تغییرات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۰۸ به ۲۰۱۵

تغییرات ایزو 9001:2015

تغییرات استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۰۸ به ۲۰۱۵

تفاوت ایزو ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵ در این است که ویرایش جدید ایزو ۹۰۰۱، مزایای بالقوه سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استانداردهای بین‌المللی، تشریح می‌کند؛ همچنین در این بند رویکرد فرایند با چرخه دمینگ و تفکر مبتنی بر ریسک اشاره شده است. الفاظ بکار رفته در این استاندارد شامل: باید، بایستی، ممکن است، می‌تواند و یادآوری معرفی شده است.

تفاوت ایزو ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵

ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ دارای به جای هشت بند، دارای ده بند است. سه بند اول تا حد زیادی مشابه موارد موجود در ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸ است، اما تفاوت‌های قابل‌توجهی از بند چهارم به بعد وجود دارد. هفت بند آخر اکنون بر اساس چرخه PDCA (طرح، انجام، بررسی، عمل) مرتب شده‌اند.

تفاوت ایزو 2008 و 2015

در ویرایش ۲۰۱۵، اصول مدیریت کیفیت در متن استاندارد ذکر شده و جزئیات اصول مدیریت کیفیت در ISO 9000 تشریح شده است. سه بخش، رویکرد فرایندی، چرخه PDCA و تفکر مبتنی بر ریسک هر یک در زیربندی مجزا، تشریح شده است.

ویرایش جدید ایزو ۹۰۰۱

در ویرایش جدید به نیازها و انتظارات طرف‌های ذی‌نفع توجه شده؛ همچنین تأثیر آن بر توانایی سازمان جهت برآورده سازی خواسته های مشتری و الزامات قانونی و مقرراتی اشاره نموده است. ویرایش قبلی فقط بر مشتری تمرکز کرده است اما در ویرایش جدید نظامنامه کیفیت الزام نیست.

الزامات جدید به تعیین ریسک‌ها و فرصت‌ها در انطباق با الزامات، ورودی‌ها و خروجی‌های مورد انتظار فرآیند، تخصیص مسئولیت ها و … اشاره شده است.
در ویرایش جدید، بر سازگاری خط مشی و اهداف کیفیت با محیط کسب و کار و یکپارچگی الزامات سیستم مدیریت کیفیت با فرآیندهای کسب وکار تأکید شده است. تفاوت اصلی در ویرایش جدید بر پاسخگویی مدیریت ارشد در قبال اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت است.

دانلود تفاوت ایزو ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵

در ویرایش جدید، بر سازگاری خط مشی و اهداف کیفیت با محیط کسب و کار، یکپارچگی الزامات سیستم مدیریت کیفیت، ترویج به کارگیری رویکرد فرآیندی و تفکر مبتنی بر ریسک تأکید شده است. تفاوت اصلی در ویرایش جدید بر پاسخگویی مدیریت ارشد در قبال اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت است.

برای مشاهده تفاوت ایزو ۲۰۰۸ و ۲۰۱۵، فایل تغییرات کامل ایزو ۹۰۰۱ را از سایت ایزوسیستم دریافت کنید.

از لینک زیر می توانید تغییرات استاندارد مدیریت کیفیت ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۰۸ به ۲۰۱۵ را دانلود نمایید :

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۳۳۹۱۲۱-۰۲۳ و ۳۳۳۳۹۱۲۰-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!