مفهوم گسترده QMS (سیستم مدیریت کیفیت) و فرآیندهای آن در ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵

گستره کیفیت در ایزو 9001

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


تعریف رویکرد فرایندی در سیستم مدیریت کیفیت (QMS)

تمام کسب و کارها با فرآیندهای متعددی کار می کنند که تک تک این فرایند ها باید به طور یکنواخت و جداگانه درست عمل کنند و در نهایت به صورت یکپارچه به عنوان یک کل صحیح کار کنند تا بتوانند به طور موثر و کارآمد نیاز مشتریان را تامین کنند. در سیستم مدیریت کیفیت (QMS) تاکید بر تعاملات است و  اینکه”ارزش کل چیزی بیشتر از مجموع اجزا آن است”.

رویکرد فرایندی در استاندارد ایزو (۹۰۰۱:۲۰۰۰)

رویکرد فرایندی در استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۰ به عنوان وسیله ای برای نشان دادن اهمیت تعاملات فرآیندهای استاندارد در کسب و کار و تاثیر آن بر نتایج، از جمله رضایت مشتری، معرفی شد. هیچ فرد یا فرایندی نمی تواند تاثیر منحصر به فردی بر خروجی کلی کسب و کار بگذارد. این مساله بدان معناست که وقتی همه چیز غلط از آب در می‌آید هیچ‌کس به تنهایی مورد سرزنش قرار نمی گیرد و کسی هم نمی‌تواند وقتی کارها درست پیش می‌رود به تنهایی اعتبار به دست بیاورد.

رویکرد فرایندی در استاندارد ایزو (۹۰۰۱:۲۰۱۵)

استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵  این تمرکز و توسعه را حفظ کرده و اینکه چگونه فرآیندها در QMS مدیریت می‌شوند را توضیح می‌دهد. این مساله خروج از رویکرد فرآیند فعلی نیست، بلکه صرفا یک پیشرفت به حساب می آید.

خلاصه ای از الزامات جدید  ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵:

۱- ورودی مورد نیاز و خروجی مورد انتظار از هر فرایند باید تعریف شود و تعاملات آنها باید مدیریت شوند. این مسایل فراتر از الزامات ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸ است که “تعیین توالی و تعامل این فرایندها را تعیین می کرد.
۲- شاخص های عملکرد باید برای اندازه گیری عملکرد فرآیندهای QMS تعیین شود. این مساله در استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۰۸ ضمنی است، اما در حال حاضر در استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ صریح و روشن بیان شده است.
۳-  مسولیت ها و اختیارات برای فرآیندها باید تعیین شوند. این اولین بار است که اختیارات در استاندارد ایزو ۹۰۰۱ مورد استفاده قرار گرفته‌اند.
۴- ریسک ها و فرصت های مربوط به هر فرآیند باید همراه با برنامه ریزی و اجرای اقدامات مناسب برای رسیدگی به آنها تعیین شوند. این مساله به سادگی روشن است که چگونه بهبود مستمر (که همیشه مورد نیاز است) باید مورد توجه قرار گیرد.
۵- حفظ اطلاعات مستند مورد نیاز برای پشتیبانی از فرآیندها و برای اطمینان از اینکه فرایندها به صورت برنامه‌ریزی‌شده اجرا می‌شوند.

جهت آشنایی بیشتر با مطالب مرتبط با گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به مقالات زیر مراجعه نمایید:

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ چیست؟
چه چیزی در خصوص اهداف کیفی در ویرایش ISO 9001:2015 تغییر کرده است؟

برای دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ چگونه باید اقدام کرد؟

ایزو سیستم به عنوان رتبه یک شرکت های مشاور مدیریت و واحد برتر فنی مهندسی در کل کشور به انتخاب وزارت صنعت, معدن و تجارت آماده صدور گواهینامه های معتبر ایزو برای شرکت ها، سازما ها و اصناف می باشد. شما می توانید جهت دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵  و سایر گواهینامه های بین المللی از طریق فرم درخواست گواهینامه ایزو، درخواست خود را ثبت نمایید تا کارشناسان ایزوسیستم سریعا با شما تماس و فرایند صدور را برای سازمان شما آغاز نمایند.

همچنین پیش از اقدام برای گرفتن ایزو ، توصیه می گردد تنها از شرکت های معتبر دارای پروانه رسمی خدمات مشاور مدیریت و بهبود کیفیت سازمان صنعت، معدن و تجارت و مراکز تحت اعتبار IAF یا ASCB اقدام نمایید.
ایزوسیستم دارای پروانه رسمی از سازمان صنعت ، معدن و تجارت بوده و تمامی گواهینامه های صادره توسط این مرکز دارای بالاترین اعتبار و تحت اعتبار IAF یا ASCB صادر می گردند.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با تلفن های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۸۴-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!