گواهینامه GHP (روش خوب بهداشتی) در مقابل گواهینامه GMP (روش خوب تولید)

گواهینامه GHP و گواهینامه GMP

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


اولین قدم در جهت ایمنی مواد غذایی ایجاد زیرساخت ها و پیروی از اقدامات بهداشتی خوب است. این روش یک روند مداوم است. از طرف تولید کننده مواد غذایی، اگر کسی روش های خوب مقدماتی، اقدامات ذخیره سازی و بسته بندی را دنبال کند، از تولید مواد غذایی مطمئن اطمینان حاصل می شود. شیوه های خوب تولید (GMP)، روش های خوب بهداشتی (GHP)، گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ و گواهینامه HACCP، همگی به عنوان سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی طبقه بندی می شوند.

از آنجا که برخی از کالاهای صادر شده در بنادر خارجی رد می شوند، آزمایش ایمنی باکتری ها اهمیت بیشتری می یابد. Codex پس از انجام چندین آزمایش، مقررات مربوط به ایمنی بین المللی مواد غذایی را تنظیم کرده است. این امر به عنوان رهنمودهایی در مورد اقدامات بهداشتی در نظر گرفته شده است.

گواهینامه GHP و گواهینامه GMP چیست؟

استاندارد GHP مخفف کلمه ی Good Hygiene Practices به معنای روش خوب بهداشتی می باشد. استاندارد GMP مخفف کلمه ی Good manufacturing practice به معنای روش خوب تولید می باشد.

“روش خوب تولید” یا “GMP” بخشی از یک سیستم با کیفیت است که تولید و آزمایش مواد مؤثر دارویی، معاینه و تشخیص، مواد غذایی، محصولات دارویی و وسایل پزشکی را پوشش می دهد.

گواهینامه GMP شامل دستورالعملهایی می باشد که جنبه های تولید و آزمایش را مشخص می کند و می تواند بر کیفیت یک محصول تأثیر بگذارد. بسیاری از کشورها تصویب کرده اند که شرکت های داروسازی و تجهیزات پزشکی باید از روش های GMP پیروی کنند.

رهنمودها در استاندارد GMP از چند اصل اساسی پیروی می کنند که عبارت است از:

  • فرآیندهای تولید به روشنی تعریف و کنترل می شوند. کلیه فرایندهای مهم برای اطمینان از سازگاری و مطابقت با مشخصات، تأیید می شوند.
  • فرآیندهای تولید کنترل می شوند و هرگونه تغییر در روند، ارزیابی می شود. تغییراتی که در کیفیت دارو تأثیر داشته باشد، در صورت لزوم تأیید می شود.
  • دستورالعمل ها و رویه ها به زبانی واضح و بدون ابهام نوشته شده اند.
  • اپراتورها برای انجام و مستند سازی روش ها آموزش دیده اند.
  • اسناد در طول تولید به صورت دستی یا با ابزار ساخته می شوند که نشان می دهد تمام مراحل مورد نیاز روشها و دستورالعملهای تعریف شده انجام شده و کمیت و کیفیت دارو همانطور که انتظار می رفت می باشد.
  • توزیع داروها، هرگونه خطری مربوط به کیفیت را به حداقل می رساند.
  • شکایات مربوط به داروها مورد بررسی قرار می گیرد. علل نقص کیفی بررسی شده و اقدامات مناسب با توجه به داروهای معیوب و جلوگیری از وقوع دوباره انجام می شود.

دستورالعمل های GMP، دستورالعمل های تجربی در مورد نحوه تولید محصولات نیستند. این موارد یک سری اصول کلی هستند که باید در طول تولید رعایت شود. هنگامی که یک شرکت در حال تنظیم برنامه کیفیت و فرایند تولید خود است، ممکن است راه های بسیاری وجود داشته باشد که بتواند الزامات GMP را برآورده کند. این وظیفه شرکت است که کارآمدترین و موثرترین فرایند کیفیت را تعیین کند.

گواهینامه GHP: روش خوب بهداشتی

برای شرکت‌هایی که فرآیندهای داخلی برای اندازه‌گیری مستقل و مدیریت روش‌های خوب بهداشتی ندارند، یک برنامه جهانی و مستقل برای محصولات غذایی و دارویی وجود دارد، که هدف آن ها ارائه پیشرفت های قابل اندازه گیری در استانداردهای عملیاتی ایمنی مواد غذایی، اقدامات خوب بهداشتی و رعایت مقررات ملی و بین المللی بهداشت مواد غذایی می باشد.

همین حالا برای اخذ ایزو اقدام نمایید!

ایزوسیستم با کادری مجرب آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشد. مرکز ایزوسیستم در سال ۱۳۹۷ توانست عنوان واحد برتر فنی مهندسی کل کشور و رتبه یک شرکت های مشاور مدیریت و بهبود کیفیت در کل کشور را کسب نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان فرم اخذ ایزو را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند. همچنین می توانید با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!