ایزو ۴۵۰۰۱ (استاندارد ایزو ایمنی و سلامت)

ایزو 45001

همین حالا می توانید نسبت به درخواست گواهینامه بین المللی ISO 45001 اقدام کنید.

اخذ ایزو

مزایای دریافت گواهینامه ISO 45001

  • ایجاد محیطی ایمن و سلامت در محیط کار
  • دریافت اعتبار لازم برای شرکت در مناقصات
  • دریافت گواهینامه بین المللی معتبر با کد رجیستر
  • ایجاد احساس اطمینان خاطر در مشتریان
  • فروش و ارائه خدمات بیشتر به دلیل تقویت برند
  • تامین یک سیستم مدیریت کارا و ایمن

کشورهای صادر کننده گواهینامه

آشنایی با استاندارد بین المللی ISO 45001

ایزو ۴۵۰۰۱ (سیستم مدیریت سلامت و ایمنی شغلی) چیست؟

ایزو ۴۵۰۰۱ یا سیستم مدیریت سلامت و ایمنی شغلی به شما کمک می کند تا مهمترین دارایی سازمان یعنی نیروی انسانی خود را حفظ کنید و به پیشرفت و برتری در کسب و کار خود برسید.

این استاندارد برای سیستم های مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای (OH & S) است که در مارس ۲۰۱۸ منتشر شده است. هدف از ایزو ۴۵۰۰۱ کاهش آسیب های شغلی و بیماری ها است.

این استاندارد بر اساس OHSAS 18001، کنوانسیون ها و دستورالعمل های سازمان بین المللی کار و سایر استانداردهای ملی و بین المللی نگارش شده است. استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ شامل مواردی است که به BS OHSAS 18001 اضافه شده اند که طی یک دوره مهاجرت ۳ ساله از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۱ جایگزین می شوند.

ایزو ۴۵۰۰۱ همچنین ساختار سطح بالایی از دیگر استانداردهای ایزو مانند ISO 9001: 2015 و ISO 14001: 2015 را دنبال می کند که این امر باعث می شود که با این استانداردها هماهنگ شوند.

ایزو ۴۵۰۰۱ از چه سالی منتشر شد؟

iso 45001 در اکتبر ۲۰۱۳ در در سازمان جهانی ایزو پیشنهاد شد. کمیته ISO / PC 283 که در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد، مستقیما مسئولیت فرایند استاندارد سازی استاندارد را داشت. حداقل ۷۰ کشور به روند پیش نویس کمک کرده اند.

آماده سازی و کمیته کار تا دسامبر ۲۰۱۵ ادامه داشت. از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۷، پیش نویس اول موفق به کسب موافقت کافی از اعضای ایزو نشد و در پیش نویس دوم اصلاحات لازم انجام شد در نهایت این استاندارد در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۱۸ منتشر شد.

ایزو ۴۵۰۰۱ برای جایگزینی OHSAS 18001 تا سه سال پس از انتشار آن تنظیم شده است. این سیستم از استاندارد سیستم مدیریت استاندارد برای ادغام ساده با دیگر استانداردهای سیستم مدیریت مانند ISO 9001 و ISO 14001 استفاده می کند. انجمن بین المللی اعتباربخشی الزامات لازم برای مهاجرت از OHSAS 18001 به ISO 45001 را منتشر کرده است.

کارگر مشغول کار- ایزو 45001

چرا ایزو ۴۵۰۰۱ برای سازمان شما مناسب است؟

ایزو ۴۵۰۰۱ برای جلوگیری از آسیب های مربوط به کار و ایجاد محیط کاری ایمن و سالم برای کارکنان و ذینفعان طراحی شده است. در حقیقت، طبق استاندارد ISO و سازمان بین المللی کار – یا ILO – بیش از ۲٫۷ میلیون مرگ و میر در سطح جهان به دلیل حوادث شغلی رخ می دهد. و علاوه بر آن ۳۷۴ میلیون جراحت غیر کشنده در هر سال وجود دارد که منجر به غیبت ۴ یا چند روزه افراد از کار می شود.

ایزو ۴۵۰۰۱ به عنوان یک استاندارد بین المللی، مرزهای جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، تجاری و اجتماعی را در بر می گیرد. این یک معیار واحد برای مدیریت سلامت و ایمنی شغلی است. بنابراین اگر سازمان شما در سطح بین المللی فعالیت یا تجارت می کند، می توانید از یک استاندارد واحد که می تواند کسب و کار شما را ساده تر کند استفاده کنید.

به گفته بسیاری از کارشناسان بهداشت و ایمنی، از جمله متخصصانی که در کمیته ایزو کار کرده اند – ایزو ۴۵۰۰۱ یک پیشرفت مهم است. برای اولین بار در سطح بین المللی، مشاغل در همه ابعاد می توانند به یک چارچوب واحد دسترسی پیدا کنند که مسیر مشخصی را برای توسعه اقدامات بهتر و قوی تر بهداشت و ایمنی شغلی در اختیار شما قرار می دهد.

آیا سازمان شما در حال حاضر از استاندارد OSHAS 18001 یا استانداردهای خاص برخی کشورها مانند ANSI / ASSE Z10 2012، CAN / CSA-Z1000-14، AS / NZS 48001: 2001 و … استفاده می کند، اکنون ما به شما توصیه میکنیم تا جای آن ها از استاندارد جدید ISO 45001 استفاده نمایید.

ایزو 45001 - 2

مزایای اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ چیست؟

کاهش هزینه های عملیاتی

کاهش هزینه های حقوقی و جبران خسارت، موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود.

بهبود روابط ذینفعان

سلامتی و دارایی کارکنان، مشتریان و عرضه کنندگان را در اولویت کاری قرار می دهد.

الزامات قانونی

الزامات قانونی و نظارتی تاثیر زیادی بر سازمان شما و مشتریان می گذارد.

مدیریت ریسک بهبود یافته

حوادث احتمالی را شناسایی کرده و کنترل ها و اقدامات لازم را برای حفظ کمترین خطر، محافظت از کارمندان و مشتریان در برابر آسیب ها انجام دهید.

رضایت مشتری و ایمنی

در حین حفظ سلامت و اموال خود، نیازهای مشتری را به طور مداوم برآورده می شود.

چه سازمان هایی برای اخذ گواهینامه ISO 45001 مناسب است؟

پاسخ ساده است یعنی همه سازمان ها مناسب برای اجرای ایزو ۴۵۰۰۱ هستند. تا زمانی که سازمان شما دارای افرادی است که برای کار می کنند یا ممکن است از فعالیت های آن تحت تاثیر قرار گیرد، استفاده از رویکرد سیستماتیک برای مدیریت سلامت و ایمنی به آن سود خواهد رساند.

استاندارد را می توان با استفاده از عملیات های کوچک با ریسک پایین به طور یکسان و همچنین با ریسک بالا و در سازمان های بزرگ و پیچیده مورد استفاده قرار داد.

استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ استاندارد منعطف و سازگار با تمامی سیستم ها و سازمان هاست. از جمله در شرکت ها و سازمان های ذیل قابل اجرا می باشد:

  • سازمان ها و شرکت های بزرگ
  • شرکت های کوچک و متوسط
  • سازمان های دولتی و غیر انتفاعی
  • سازمان های غیر دولتی و موسسات خیریه و عام المنفعه

از کجا برای گرفتن گواهینامه ایزو معتبر ایزو ۴۵۰۰۱ اقدام کنیم؟

گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ باید توسط مراجع صدور معتبر و دارای پروانه های لازم بررسی و صادر شود. برای دریافت گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ معتبر می توانید فرم درخواست گواهینامه ایزو را تکمیل کنید یا با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید. همچنین در صورت تمایل می توانید برای شناخت هر چه بهتر ایزوسیستم به بخش اعتبارات و مجوز های ایزوسیستم مراجعه نمایید. در بخش نمونه رضایت نامه مشتریان ایزوسیستم می توانید از رضایت مشتریان ایزوسیستم مطلع شده و با آرامش فرایند صدور گواهینامه ایزو ۴۵۰۰۱ سازمان خود را به ایزوسیستم بسپارید.

ایزو ۴۵۰۰۱ چه کاری انجام می‌دهد؟

این استاندارد چارچوبی را فراهم می‌کند که از طریق آن می‌توان اهداف OSH را به طور مؤثر مدیریت کرد. همان‌طور که ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ راه‌حل‌های توافقی را برای مسائل مربوط به مدیریت کیفیت و حفاظت از محیط‌زیست در بازار جهانی ارائه کرده‌اند، ایزو ۴۵۰۰۱ به بهبود ایمنی کارگران در سراسر جهان کمک می‌کند.

ایزو ۴۵۰۰۱ به‌عنوان بخشی از IMS

سازمان‌ها می‌توانند با دریافت مجموعه گواهینامه‌های سیستم مدیریت یکپارچه IMS ضمن دریافت ورژن ۲۰۱۸ ایزو  ۴۵۰۰۱، آخرین ورژن استانداردهای جهانی ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۱۴۰۰۱ را نیز دریافت نموده و در هزینه‌های مشاوره و صدور نیز صرفه‌جویی کنند.

ایزو ۴۵۰۰۱ چگونه از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد حمایت می‌کند؟

سازمان‌هایی که متعهد به پایداری هستند، به طور فزاینده‌ای استراتژی‌های شرکتی خود را با اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) همسو می‌کنند. گواهینامه معتبر ایزو ۴۵۰۰۱ تعهد سازمان را به تضمین شرایط کاری مناسب، سلامت، رفاه و اقدامات برابر نشان می‌دهد.

برای سازمان‌هایی که به دنبال ارتقای نمایه ESG (محیط‌زیست، اجتماعی و حکمرانی) خود هستند، پیاده‌سازی این استاندارد و همسویی آن با SDGs پیامی قدرتمند به سهام‌داران و ذی‌نفعان می‌فرستد که آن‌ها واقعاً به کارکنان خود اهمیت می‌دهند.

ایزو ۴۵۰۰۱ برای چه کسانی مناسب است؟

تا زمانی که سازمان شما دارای نیروی انسانی است که ممکن است از فعالیت‌های آن‌ها تحت‌تأثیر قرار گیرید، استفاده از این رویکرد سیستماتیک برای مدیریت سلامت و ایمنی به همه سود خواهد رساند. ایزو ۴۵۰۰۱ انعطاف‌پذیر است و برای طیف گسترده‌ای از سازمان‌ها کاربرد دارد. از جمله:

  • سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ
  • شرکت‌های کوچک و متوسط
  • مؤسسات عمومی و غیرانتفاعی
  • سازمان‌های غیردولتی (NGO) و خیریه‌ها

برنامه اقدام پنج‌مرحله‌ای ایزو ۴۵۰۰۱ برای مدیریت ایمنی

پذیرش ایزو ۴۵۰۰۱ نقطه عطفی برای ایمنی شغلی در سیستم‌های مدیریت سلامت اتاق کنفرانس (OSH) بود. این استاندارد ساختاری را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد که حول آن می‌توانند از صدمات، بیماری‌ها و تلفات در محل کار جلوگیری کنند.

برای آشنایی اولیه با نحوه پیاده‌سازی این استاندارد، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱مفهوم سیستم‌ مدیریت ایزو ۴۵۰۰۱ را درک کنید

اولین قدم در پیاده‌سازی ایزو ۴۵۰۰۱ یا هر استاندارد دیگری در این زمینه، درک هدف آن و اینکه چگونه می‌تواند برای سازمان شما مفید باشد است.

سپس، زمانی را برای آشنایی با الزامات استاندارد اختصاص دهید. این استاندارد ۱۱ عامل موفقیت را برای اجرای یک سیستم مدیریتی ارائه می‌دهد که می‌تواند شما را راهنمایی کند.

با دانش عمیق‌تر از سیستم‌های مدیریت، می‌توانید یک مورد تجاری قوی برای اینکه چرا سازمان شما باید استاندارد را اجرا کند، ایجاد کنید. درک الزامات ایزو ۴۵۰۰۱، بینشی در مورد تأثیری که این استاندارد می‌تواند بر نتایج نهایی شرکت داشته باشد را به مدیران اجرایی منتقل می‌کند.

۲سیستم فعلی خود را بررسی کنید

برای درک جایگاه ایزو ۴۵۰۰۱ در یک سیستم مدیریت ایمنی، مهم است که بررسی کنیم چه استانداردها و سیستم‌هایی در حال حاضر وجود دارد. اگر سازمان شما قبلاً از ایزو ۹۰۰۰ و ایزو ۱۴۰۰۱ استفاده می‌کند و با این رویکرد سیستم مدیریت آشنایی دارد، یکپارچه‌سازی ایزو ۴۵۰۰۱ آسان می‌شود و انتقال را می‌توان به طور یکپارچه‌تری انجام داد.

۳سهام‌داران را درگیر کنید

پیاده‌سازی ایزو ۴۵۰۰۱ می‌تواند منجر به تغییر سازمانی شود و مانند هر تغییر دیگری، افراد و گروه‌ها به طرق مختلف تحت‌تأثیر قرار خواهند گرفت. اطلاعات را از کل سازمان جمع‌آوری کنید و دیدگاه‌های متفاوتی را که مردم در مورد خطرات ایمنی و سلامت دارند درک کنید.

فراتر از جمع‌آوری اطلاعات در مورد دیدگاه‌های مختلف، تعامل با ذی‌نفعان است که به پرورش فرهنگ کمک می‌کند. مهم است که در این مرحله، رهبری را درگیر کرده و اثرات عملیاتی و مالی اجرای چنین سیستمی را به آن‌ها توضیح دهیم تا بتوانند تصمیمی آگاهانه بگیرند.

۴اولویت‌ها و اهداف را تعیین کنید

با اطلاعات جمع‌آوری‌شده از ذی‌نفعان درگیر، می‌توانید اولویت‌ها را برای سیستم مدیریت خود تعیین و اهداف ایمنی و عملکرد تجاری که سازمان امیدوار است از طریق اجرای ایزو ۴۵۰۰۱ به آن دست یابد را شروع کنید.

سپس سازمان‌ها می‌توانند اجرای استاندارد را با اهداف تجاری هماهنگ کنند. شناسایی اهداف کسب‌وکار از نظر ایمنی، سلامت شغلی و هم‌راستایی آن‌ها با این استاندارد به کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا معیارهای موفقیت سیستم مدیریت خود را اندازه‌گیری کنند و در طول زمان تنظیمات و بهبودها را انجام دهند.

۵سیستم مدیریت خود را بهبود بخشید

با دنبال‌کردن این چهار مرحله اول، می‌توانید یک سیستم مدیریتی را که برای سازمان شما سفارشی شده است ایجاد کنید یا سیستم موجود را بهبود ببخشید. این فرایند به شما کمک می‌کند تا تیمی را جمع کنید که بتواند برنامه را اجرا کند.

با وجود استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱، تیم شما می‌تواند عملکرد را در برابر اهداف و مقاصدی که برای بهبود مستمر ایمنی و عملکرد تجاری در کل سازمان شما شناسایی شده است، پیگیری کند.

چرخه عمر ایزو ۴۵۰۰۱

ISO 45001 در اکتبر ۲۰۱۳ در سازمان جهانی ایزو پیشنهاد شد. کمیته ISO / PC 283 که در سال ۲۰۱۳ ایجاد شد و مستقیماً مسئولیت فرایند استانداردسازی آن را بر عهده داشت و حدود به ۷۰ کشور در روند پیش‌نویس کمک کرده‌اند.

مراحل آماده‌سازی تا دسامبر ۲۰۱۵ ادامه داشت. از سال ۲۰۱۵ تا سال ۲۰۱۷، پیش‌نویس اول موفق به کسب موافقت کافی از اعضای ایزو نشد و در پیش‌نویس دوم اصلاحات لازم انجام شد.

در نهایت این استاندارد در تاریخ ۱۲ مارس ۲۰۱۸ منتشر و جایگزین استاندارد BS OHSAS 18001 شد.

چرخه عمر ایزو 45001

جمع‌بندی

ایزو ۴۵۰۰۱ یک استاندارد بین‌المللی در خصوص مدیریت بهداشت و ایمنی حرفه‌ای است. این استاندارد توسط سازمان بین‌المللی استانداردها (ISO) تهیه و در واقع جایگزین استاندارد OHSAS 18001 شده است. منتشر شده است. براساس این استاندارد، سازمان‌ها باید روی ارزیابی و کنترل خطرات و ریسک‌های مرتبط با بهداشت و ایمنی کارکنان خود تمرکز کرده و سیستم‌ها و فرآیندهایی را برای جلوگیری از تصادفات و حوادث ایجاد کنند.

سوالات متداول

در این مقاله بررسی کردیم که ISO 45001 شامل الزاماتی است که شرکت‌ها برای تضمین بهداشت و ایمنی کارکنان خود باید اجرا کنند. در ادامه به برخی از سوالات متداول در این باره پاسخ خواهم داد:

چرا باید ایزو ۴۵۰۰۱ را پیاده‌سازی کنیم؟

با اجرای ISO 45001، سازمان‌ها می‌توانند بهبود مستمر در بهداشت و ایمنی کارکنان خود را تضمین کنند، ریسک‌های حادثه‌آفرین را کاهش دهند، هزینه‌های ناشی از تصادفات و حوادث را کاهش دهند و سازمان‌های خود را به‌عنوان یک محل کار ایمن‌تر و سالم‌تر جلوه دهند.

الزامات ایزو ۴۵۰۰۱ چیست؟

الزامات این استاندارد شامل تعیین مسئولیت‌ها، فراهم کردن امکانات و منابع لازم برای ایجاد محیط کار ایمن، آموزش و آگاهی کارکنان درباره مسائل بهداشت و ایمنی و ایجاد سیستم‌های مستند برای ارزیابی و بهبود مداوم عملکرد است.

چگونه می‌توانم ISO 45001 را پیاده سازی کنم؟

پیاده سازی این استاندارد نیازمند طرحی سازمان‌یافته و فرآیندهای مناسب است. ابتدا باید نیازمندی‌های استاندارد را بررسی و تحلیل کنید و سپس برنامه عملیاتی برای پیاده‌سازی آن را تهیه کنید. همچنین فرآیندهای بهداشت و ایمنی خود را بررسی کرده و نقاط ضعف را شناسایی کنید، سیستم‌های مدیریتی مناسبی را برای رصد و ارزیابی بهداشت و ایمنی قرار دهید و آگاهی لازم را درباره بهداشت و ایمنی برای کارکنان فراهم کنید.

آیا استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ در همه صنایع قابل استفاده است؟

بله، این استاندارد قابلیت تنظیم و سفارشی‌سازی برای نیازهای خاص صنایع مختلف را دارد.

مقالات مرتبط

برای آشنایی بیشتر با استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ توصیه می‌کنیم مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

عملکرد ایزو ۴۵۰۰۱:۲۰۱۸ و الزامات عملیاتی در استاندارد

آیا ایزو ۴۵۰۰۱ سلامت و ایمنی شغلی کارکنان را تضمین می‌کند؟

۵ مزیت اخذ ایزو ۴۵۰۰۱ ایمنی و سلامت

مشاوره پیاده سازی ایزو ۴۵۰۰۱ سیستم مدیریت سلامت و ایمنی شغلی

تمام چیزهایی که باید راجع به ایزو ۴۵۰۰۱ بدانیم

تفاوت های ایزو ۴۵۰۰۱ با OHSAS18001 چیست؟

آشنایی با استاندارد ایزو ۴۵۰۰۱ ( استاندارد ایمنی و بهداشت حرفه ای ) جایگزینی برای OHSAS 18001

کاهش خطرات کار طولانی‌مدت کارکنان با اخذ ایزو ۴۵۰۰۱

۱۰ مورد برتر برای رسیدن به بهترین شرایط بهداشت و ایمنی شغلی در ایزو ۴۵۰۰۱

متن فارسی استاندارد ISO 45001 ویرایش ۲۰۱۸ ( ISO 45001:2018 ) : استاندارد ایزو مدیریت سلامت شغلی و ایمنی


هر گونه کپی برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!

سفارش فوری ایزو