ایزو ۱۶۱۲۸ ویژه مواد آرایشی طبیعی، معدنی و ارگانیک

ایزو 16128

ایزو ۱۶۱۲۸ را شامل تعاریف و معیارهای فنی برای اصطلاحات “طبیعی” و “ارگانیک” تدوین کرده‌اند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده علیرغم استفاده گسترده از اصطلاح “طبیعی” در محصولات مراقبت شخصی، تا قبل از این به طور رسمی این اصطلاح را تعریف نکرده و هیچ دستورالعملی در مورد استفاده از آن منتشر نکرده بود.

بررسی اجمالی ایزو ۱۶۱۲۸

ایزو   ۱۶۱۲۸ را از نظر قانونی الزام‌آور نکرده‌اند. در عوض، می‌توان آن را راهی برای تولیدکنندگان لوازم آرایشی در نظر گرفت تا از شیوه‌های صنعتی خوب پیروی کنند و در عین حال دقت لازم را نشان دهند. علاوه بر این، همانطور که در بالا ذکر شد، اعمال استاندارد ایزو  ۱۶۱۲۸ بر خلاف برچسب های خصوصی نیازی به گواهینامه ندارد. هیچ لوگویی برای چسباندن روی محصول نهایی وجود ندارد. با این حال، امکان درج محتوای طبیعی یا ارگانیک روی بسته بندی محصول وجود دارد.

بخش‌های ایزو ۱۶۱۲۸

ایزو  ۱۶۱۲۸ را به طور خاص برای بخش لوازم آرایشی و بهداشتی و شامل مجموعه‌ای از الزامات برای  مواد تشکیل‌دهنده و محصولات آرایشی نهایی تنظیم کردند و نیازی به گواهینامه ندارد. ایزو  ۱۶۱۲۸ دستورالعمل‌هایی را برای کمک به تامین‌کنندگان و تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در تعریف یک ماده طبیعی یا ارگانیک ارائه می‌دهد. این استاندارد را در دو بخش تدوین کرده‌اند:

  • بخش اول استاندارد (ISO 16128-1) را در فوریه ۲۰۱۶ منتشر کردند و دسته‌بندی مواد تشکیل‌دهنده آرایشی و بهداشتی (مواد طبیعی، مواد طبیعی مشتق شده، مواد ارگانیک و مواد ارگانیک مشتق شده) را تعریف می‌کند.
  • بخش دوم استاندارد (ISO 16128-2) را در سپتامبر ۲۰۱۷ منتشر کردند و راهنمایی برای محاسبه شاخص طبیعی بودن دسته‌بندی مواد آرایشی ارائه می‌دهد.

ایزو  ۱۶۱۲۸ چیست؟

استاندارد ایزو  ۱۶۱۲۸فقط چهار دسته از مواد تشکیل‌دهنده را بررسی می‌کند و محاسباتی را برای آگاهی از درصد طبیعی بودن هر یک از مواد موجود در یک فرمول نشان می‌دهد.

به لطف این عناصر، برندها قادر به تعیین درصد منشاء طبیعی یا بیولوژیکی یک محصول نهایی هستند. این درصد را می توان روی بسته‌بندی‌ها نوشت.

توجه: استاندارد ایزو  ۱۶۱۲۸ به برچسب‌های لوازم آرایشی ارگانیک مانند برچسب Cosmebio ارتباطی ندارد و الزامات آن‌ها را تنظیم نمی‌کند.

تعریف محصولات ارگانیک مطابق با ایزو ۱۶۱۲۸

برای اینکه محصولات را طبیعی، ارگانیک یا معدنی تعریف کنیم، هنگام محاسبه با استفاده از یکی از روش‌های ذکر شده در استاندارد ایزو ۱۶۱۲۸، باید حاوی بیش از ۵۰٪ مواد ارگانیک باشند. به همین دلیل اشاره کردیم که این استاندارد یک گواهینامه نیست، بلکه آن را به عنوان راهنمای محاسبه و طبقه‌بندی مواد مراقبت شخصی به کار می‌بریم. هدف نهایی آن کمک به انتخاب مواد تشکیل‌دهنده در هنگام فرمولاسیون، برای پاسخگویی به تقاضای رو‌به‌رشد مصرف‌کنندگان برای لوازم آرایشی طبیعی است.

معایب ایزو  ۱۶۱۲۸

ایزو  ۱۶۱۲۸ خطر بزرگ سردرگمی را برای مصرف به همراه دارد. اطلاعاتی که روی محصول درج می‌کند به صورت شفاف بیان نمی‌شوند. به عنوان مثال سه نکته را بررسی می‌کنیم:

عدم دقت شاخص

این استاندارد محصولاتی را که حاوی بیش از ۵۰ درصد مواد خام طبیعی باشند، در «شاخص منشاء طبیعی» قرار می‌دهد. در صورتی که ممکن است یک ماده نیمه‌طبیعی با کیفیت پایین باشند.

عدم ممنوعیت مواد پتروشیمی

استاندارد ایزو ۱۶۱۲۸ فقط یک طبقه‌بندی از مواد تشکیل‌دهنده را تعیین می‌کند و محاسباتی را برای تعیین درصد منشاء طبیعی و بیولوژیکی یک محصول نهایی ارائه می‌دهد. فهرستی از مواد ممنوعه و فرآیندهای ممنوعه را ذکر نکرده است. بنابراین، یک نام تجاری می‌تواند به عنوان مثال نشان دهد «حاوی ۸۰٪ مواد طبیعی»، بدون هیچ گونه محدودیتی از مواد مصنوعی در بقیه فرمول.

اگر این درصد بالاتر یا برابر با ۹۵٪ باشد، نام تجاری می تواند «محصول طبیعی» (الزامات ARPP) را نشان دهد، حتی اگر ۵٪ باقیمانده از ترکیبات بحث برانگیز مانند فنوکسی اتانول، پارابن، سیلیکون… ساخته شده باشد.

 عدم کنترل

استاندارد ایزو  ۱۶۱۲۸ به صورت خوداظهاری صادر می‌شود و صحت ادعاها بررسی نمی‌شود. درصدهای محاسبه شده و نوشته شده بر روی محصولات برندها بر اساس اعلامیه‌های تامین‌کنندگان مواد تشکیل‌دهنده خواهد بود. هیچ مرجع صدوری درستی درصدها را بررسی نخواهد کرد. باید روی حسن نیت تامین کنندگان حساب کرد.

استاندارد لوازم آرایشی

ایزو ۱۶۱۲۸ بخش اول

بخش اول استاندارد (ISO 16128-1) در فوریه ۲۰۱۶ منتشر شد و از جمله دسته‌بندی‌های زیر را برای مواد آرایشی تعریف می‌کند:

  • مواد تشکیل‌دهنده طبیعی
  • مواد طبیعی مشتق شده
  • مواد ارگانیک
  • مواد ارگانیک مشتق شده

ایزو ۱۶۱۲۸ بخش دوم

بخش دوم استاندارد (ISO 16128-2) در سپتامبر ۲۰۱۷ منتشر شد. محاسبه منشاء طبیعی یا ارگانیک دسته‌های بالا را شرح می‌دهد. درجه منشاء طبیعی یا ارگانیک، که به عنوان یک شاخص ذکر شده است، می‌تواند برای مواد تشکیل‌دهنده جداگانه یا برای محصولات نهایی محاسبه شود.

به طور خاص، بخش دوم اجازه می‌دهد تا شاخص‌های زیر برای مواد آرایشی محاسبه شود:

  • شاخص طبیعی
  • شاخص منشاء طبیعی
  • شاخص ارگانیک
  • شاخص منشا آلی

بررسی اجمالی ایزو ۲-۱۶۱۲۸

اگر یک عنصر با تعریف «مواد طبیعی» مطابقت داشته باشد، «شاخص منشاء طبیعی» برابر با ۱ و در غیر این صورت ۰ است. وزن مولکولی یا محتوای اتم‌های کربن احیا کننده را می‌توان به عنوان مثال برای محاسبه درجه منشاء طبیعی یک عنصر استفاده کرد. اگر «شاخص منشاء طبیعی» بین ۵/۰ و ≤ ۱ باشد، آنگاه یک ماده طبیعی مشتق شده است. همین منطق در مورد منشا آلی نیز صدق می‌کند.

با استفاده از شاخص هر یک از مواد تشکیل‌دهنده، می توان درجه منشاء طبیعی محصولات آرایشی نهایی را نیز محاسبه کرد. این مقدار بین ۰ تا ۱۰۰ درصد است و می‌تواند با یا بدون محتوای آب در فرمول محاسبه شود. ایزو  ۱۶۱۲۸ بین دسته‌های زیر تمایز قائل می‌شود:

  • محتوای طبیعی
  • محتوای منشا طبیعی
  • محتوای ارگانیک
  • محتوای منشا آلی

برای محاسبه «محتوای طبیعی» یک محصول نهایی، درصد مواد طبیعی در «شاخص طبیعی» ضرب می‌شود و نتایج جمع می‌شوند. همین محاسبه برای «محتوای منشأ طبیعی» نیز اعمال می‌شود، با این تفاوت که در این مورد، مواد طبیعی مشتق‌شده نیز در محاسبه لحاظ می‌شوند.

جمع‌بندی

استاندارد جدید ایزو  ۱۶۱۲۸ را به عنوان مکمل استانداردهای ISO موجود مانند ایزو  ۹۰۰۱ در نظر می‌گیریم و روز‌به‌روز توجه تولیدکنندگان را به خود جلب می‌کند. بر این اساس، بسیاری از تامین کنندگان مواد خام در حال حاضر اطلاعات مربوط به شاخص منشاء طبیعی و یا ارگانیک مواد تشکیل‌دهنده خود را در اختیار تولیدکنندگان محصولات آرایشی و بهداشتی قرار می‌دهند.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

برای اخذ انواع گواهینامه ایزو می‌توانید از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!