ایزو ۹۰۰۱ چیست؟ iso 9001 چیست؟

ایزو ۹۰۰۱ چیست؟ iso 9001 چیست؟

ایزو ۹۰۰۱ (iso 9001) استانداری بین المللی با هدف مدیریت کیفیت در سازمان ها است. استاندارد ایزو ۹۰۰۱ برای همه کسب‌وکارها با هر اندازه‌ای قابل پیاده‌سازی است و می‌تواند باعث رشد و بهبود عملکرد سازمان شود. گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ نیز معروف‌ترین گواهینامه ایزو در جهان است که تاثیر زیادی در فروش سازمان‌ها دارد.

iso 9001:2015 چیست؟

iso 9001 استانداردی است که عمدتا به مدیریت کیفیت در سازمان ها می پردازد و همین موضوع باعث شده است تا به‌عنوان محبوب‌ترین سیستم و استاندارد مدیریت کیفیت در سطح جهان شناخته شود. استاندارد ایزو ۹۰۰۱ معروف‌ترین، کاربردی‌ترین و مهم‌ترین استاندارد ایزو است که امکان صدور گواهینامه ایزو برای آن وجود دارد.

برای آشنایی بیشتر با استانداردهای ایزو پیشنهاد می‌کنیم مقاله ایزو چیست را مطالعه کنید؛ همچنین جهت گرفتن ایزو می‌توانید از طریق صفحه دریافت ایزو درخواست خود را به صورت سریع ثبت کنید!

گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به سندی می‌گوییم که سازمان ها پس از پیاده سازی موفقیت آمیز استاندارد iso 9001 دریافت می کنند. این استاندارد به مباحث مدیریت کیفیت پرداخته و الزامات آن برای همه سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات، اصناف و … با هر فعالیت و هر اندازه ای قابل اجرا و و پیاده سازی است.

استاندارد Iso 9001 چیست؟

استاندارد ایزو ۹۰۰۱ نشان‌دهنده روش پذیرفته شده برای انجام کاری است. برای مثال، علایم توقف همیشه هشت‌ضلعی هستند و این یک استاندارد است. این روش پذیرفته شدن آن‌ها است. اگر می‌خواهید خلاق باشید و یک علامت توقف مربعی شکل بسازید، در پیدا کردن خریدار برای محصول مشکل خواهید داشت.

یا یک شرکت برای اینکه محصول تولیدی امروزش یا محصول تولیدی دیروز یا فردایش متفاوت نباشد ملزم به رعایت الزاماتی مشخص در فرایندهای خرید مواد اولیه ، فرایند تولید ، انبارش و … است.

استاندارد ISO 9001 حاوی روش های پذیرفته شده برای بهره برداری و بهبود شرکت شما است. اصطلاح “سیستم مدیریت کیفیت” بارها در استاندارد استفاده می شود. این اصطلاح به فرآیندهای سازمان شما مربوط می شود که بر محصولات یا خدمات نهایی تاثیر می گذارد و اساسا، این تمام کاری است که شما انجام می دهید، همه چیز از جمله برنامه ریزی، فروش تا تحویل محصول را در بر می گیرد.


الزامات سیستم مدیریت کیفیت

برای هر فرآیند در QMS (سیستم مدیریت کیفیت) ، قوانینی وجود دارد که شما باید آن ها را رعایت کنید. این فهرست به شما انواع الزامات سیستم مدیریت کیفیت در استاندارد را ارایه می‌دهد:

  • تعریف، کنترل و بهبود فرایندهای درون شرکت شما
  • ایجاد نقش رهبری
  • برنامه ریزی نتایج و تغییرات مورد انتظار
  • شناسایی و رسیدگی به خطرات و فرصت ها
  • مدیریت تمام منابع (تجهیزات، ابزار، کارمندان)
  • ایجاد اطلاعات مستند (روش ها، دستورالعمل های کاری، نقشه ها، پرونده ها، و غیره)
  • نظارت بر سیستم (اندازه گیری، ممیزی، بازبینی، و غیره)
  • پیدا کردن و حل مشکلات و علل آنها
  • بهبود تمام فرآیندها

به عنوان مثال خاصی از یک الزام، مطلب زیر را بخوانید تا ببینید ISO 9001 در مورد دامنه سیستم مدیریت کیفیت شما (QMS) به چه چیزی نیاز دارد. در بند ۴.۳ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ذکر شده است که : “سازمان باید دامنه و کاربرد سیستم مدیریت کیفیت را تعیین کند تا بتواند هدف را مشخص کند.” این به این معنی است که شما باید دو چیز را تعیین کنید:

۱-     کدام فرآیندها، محصول یا خدمات، بخشی از QMS (سیستم مدیریت کیفیت) سازمان در نظر گرفته می شود؟

۲-    الزامات مربوط به شرکت ما چیست؟

ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

پیاده سازی ایزو ۹۰۰۱

برای درک اهمیت پروژه پیاده سازی ISO9001، باید الزاماتی که این استاندارد ذکر شده و قابل اجرا در سازمان شماست را برآورده  کنید. در ابتدا این امر می تواند مشکل یا غریب باشد. اما مشاورانی وجود دارند که می توانند این فرایند را نه تنها ممکن بلکه نسبتا راحت کنند.

ما می شنویم که بعضا مشتریان بیان می کنند که “دریافت گواهینامه ایزوبه نظر گران می رسد!”. اما اصلا اینطور نیست. شرکت ها با پرداخت هزینه پیاده سازی و دریافت گواهینامه ایزو ضمن بهره مندی از مزایای استاندارد که شامل بهره وری و کاهش هزینه هاست با دریافت گواهینامه ایزو برای سازمان خود پرستیژ تبلیغاتی به وجود می آورند. سازمان هایی که دارنده گواهینامه ایزو معتبر هستند در نگاه مشتریان اعتبار بیشتری دارند.

ممیزی گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

یکی دیگر از تصمیماتی که شما نیاز دارید بگیرید یا همان هدف نهایی این است: صدور گواهینامه یا ادعای انطباق با الزامات استاندارد است. صدور گواهینامه به این معنی است که یک ممیز خارجی به بررسی و ممیزی موارد زیر در سازمان شما می پردازد:

  • تعریف، کنترل و بهبود فرایندهای درون شرکت شما
  • ایجاد نقش رهبری
  • برنامه ریزی نتایج و تغییرات مورد انتظار
  • شناسایی و رسیدگی به خطرات و فرصت ها
  • ایجاد اطلاعات مستند (روش ها، دستورالعمل های کاری، نقشه ها، پرونده ها، و غیره)
  • نظارت بر سیستم (اندازه گیری، ممیزی، بازبینی، و غیره)
  • پیدا کردن و حل مشکلات و علل آنها
  • بهبود تمام فرآیندها

ISO 9001، متداول‌ترین ابزار مدیریتی در جهان

همان طور که گفتیم ایزو ۹۰۰۱ یک استاندارد بین‌المللی برای مدیریت کیفیت است که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) منتشر شده است و تلفیقی از بهترین شیوه‌های مدیریتی صنعت است. این استاندارد توسط بیش از یک میلیون سازمان در سراسر جهان تایید شده است و آن را به متداول‌ترین ابزار مدیریتی در جهان تبدیل کرده است.

صدور گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ توسط نهادهای صدور تایید شده از طرف سازمان بین‌المللی استاندارد صادر می‌شود. قبل از درخواست، باید یک سیستم مدیریت کیفیت ایجاد کنید که با الزامات استاندارد مطابقت داشته باشد.

در صورت لزوم سازمان صدور گواهینامه یک ممیزی مستقل انجام خواهد داد تا ارزیابی کند که سیستم مدیریت کیفیت شما با الزامات استاندارد ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ مطابقت دارد و آن را به‌درستی پیاده‌سازی می‌کند. پس از تکمیل موفقیت‌آمیز ممیزی شما، مرجع صدور یک گواهینامه برای شما صادر کرده که تأیید می‌کند عملیات تجاری شما با الزامات استاندارد مطابقت دارد.

چرا به ایزو ۹۰۰۱ نیاز داریم؟

به طور خلاصه، سازمان‌هایی که بهترین عملکرد تجاری را دارند به واسطه اعتماد و رضایت مشتری، بخش بیشتری از بازار را در اختیار می‌گیرند. اخذ و پیاده‌سازی این استاندارد منجر به عملکرد برتر می‌شود و شرکت‌های دارای گواهی بهتر از رقبای خود عمل می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها تائید کرده‌اند که پس از دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ توانسته‌اند قراردادهای جدیدی را برنده شوند، در مناقصه‌های دولتی را موفق باشند و کسب‌وکار خود را به طور مؤثرتری اداره کنند.


مزایا اخذ iso 9001:2015 چیست؟

استفاده از استاندارد ISO 9001 مزایای زیادی را برای ما به‌همراه می‌آورد. برخی از این مزایا شامل موارد زیر است:

  • اعتماد مشتری را نسبت به کسب‌وکار، خدمات و محصولات خود افزایش دهید.
  • در مناقصه‌های بیشتری برنده شوید و بازار خود را رونق دهید.
  • عملکرد عملیاتی خود را افزایش دهید.
  • ارتباطات و هماهنگی در تجارت را تسهیل کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که کارکنان جدید به سرعت و راحت جذب می‌شوند.
  • به سطح ثابتی از خدمات و تحویل محصول دست یابید.
  • روحیه و انگیزه کارکنان را افزایش دهید.
  • از رشد کسب‌وکار در آینده حمایت کنید.

iso 9001 چیست

هر سازمانی می‌تواند ISO 9001 را پیاده‌سازی کند؟

استاندارد ISO 9001 مجموعه‌ای از الزامات عمومی را تعریف می‌کند که اعمال آن را برای هر سازمان و با هر نوع محصول یا خدمات و در هر بخش صنعت آسان می‌کند. این استاندارد را می‌توان در یک سازمان‌های کوچک یا یک سازمان بزرگ چند ملیتی با دفاتر در مکان‌های مختلف و با چندین محصول و خدمات پیاده‌سازی کرد.

تغییرات ورژن جدید ایزو ۹۰۰۱

به‌روزرسانی‌های عمده‌ای که سازمان جهانی استاندارد در آخرین ورژن iso 9001:2015 معرفی کرد، تفکر مبتنی بر ریسک، نقش تیم رهبری و درک محیط‌سازمانی (اعم از داخلی و خارجی) بود. این استاندارد همچنین دارای تعداد الزامات تجویزی کمتری نسبت به نسخه‌های قبلی است و از این رو اجرای این نسخه آسان‌تر است.


اصول و الزامات ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵

ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ هفت اصل مدیریت کیفیت را تعریف می‌کند که هسته اصلی استاندارد است و سازمان را برای پیاده‌سازی کارآمد سیستم مدیریت کیفیت راهنمایی می‌کند.

هر سازمانی که تصمیم به کار بر روی این اصول کیفی داشته باشد می‌تواند به اهداف موردنظر خود دست یابد و رضایت مشتری را تضمین کند که در نهایت رشد کسب و کار و بازدهی بالاتر را تضمین می‌کند. در ادامه هریک از این اصول را بررسی می‌کنیم:

۱- تمرکز بر مشتری

ایجاد محیطی در سازمان که در آن تمرکز بر مشتری در اولویت باشد، اولین گام در جهت ایجاد یک سیستم مدیریت کیفیت کارآمد است. این یک تأکید اصلی بر درک نیازها و انتظارات مشتریان، برآورده کردن تمام نیازهای مشتریان و ایجاد ارزش برای مشتری است.

۲- رهبری

مهم است اطمینان حاصل کنید که سیستم مدیریت کیفیت در ارتباط نزدیک با کسب‌وکار عمل می‌کند و یک تیم رهبری قوی برای دستیابی به این امر ضروری است. رهبری با چشم‌انداز روشن می‌تواند به ایجاد وحدت هدف کمک و جهت‌دهی کند. رهبران باید برای ایجاد محیطی امن واجرای موفق سیستم مدیریت کیفیت تلاش کنند.

۳- مشارکت مردم

درگیرکردن افرادی که کلید موفقیت شرکت شما هستند چیزی است که این اصل در مورد آن صحبت می‌کند. هر یک از کارکنان شما باید برای خلق و ارائه ارزش قدرت داشته باشند و برای دستیابی به پتانسیل کامل خود آموزش ببینند. مهم است که یک سازمان افراد شایسته‌ای را استخدام کند که مهارت‌های لازم را برای ارائه خدمات و آنچه موردنیاز مشتری است، داشته باشند.

۴- رویکرد فرایندی

ایزو ۹۰۰۱:۲۰۱۵ بر یک رویکرد فرایندی تأکید دارد؛ به این معنی است که سیستم مدیریت کیفیت به گونه‌ای تعریف شده است که مجموعه‌ای از فعالیت‌های مرتبط با یکدیگر را که با استفاده از برخی ورودی‌ها عمل می‌کند و خروجی مورد نظر را ارائه می‌دهد، توصیف می‌کند.

رویکرد فرایندی کارایی سیستم را برای دستیابی به نتایج مطلوب به ارمغان می‌آورد و اندازه‌گیری یکی از جنبه‌های مهم آن است. این رویکرد مستلزم آن است که یک سازمان، اندازه‌گیری‌ها و کنترل‌های کافی را برای اطمینان از دستیابی فرایندها به اهداف کسب‌وکار انجام دهد.

۵- بهبود

بهبود یک اصل مهم در سیستم مدیریت کیفیت است. ایجاد فرهنگ بهبود مستمر در سازمان، مستلزم انعکاس سازمان‌ها در فرایندهای خود، تجزیه‌وتحلیل داده‌ها و ایجاد تغییرات در سیستم برای بهبود نتایج است.

تمرکز بر فرصت‌های جدید و انجام اقداماتی برای تحقق این فرصت‌ها در کسب‌وکار جدید باعث می‌شود که سازمان‌ها به سمت رشد و موفقیت پیشرفت کنند.

۶- تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد

تصمیم‌گیری مبتنی بر شواهد، همان‌طور که از نام آن پیداست، مستلزم آن است که مدیریت باید بر اساس واقعیات تصمیم‌گیری کند. سازمان باید بر داده‌های دقیق و قابل اعتماد تکیه کند و تصمیمات آگاهانه بگیرد.

۷- مدیریت روابط

یک سازمان برای ارائه محصولات و خدمات خود باید به تعدادی از طرفین وابسته باشد. این اصل مستلزم آن است که یک سازمان با همه ذی‌نفعان، تامین‌کنندگان، کارکنان و مشتریان خود روابط بلندمدت ایجاد کند تا در جهت اهداف مشترک تلاش کنند و با مدیریت کارآمد منابع ارزش ایجاد کند.


جمع بندی

iso 9001 چیست؟ استاندارد ایزو ۹۰۰۱ شامل الزاماتی درباره کنترل فرآیندهای کسب و کار، کیفیت محصولات و خدمات سازمان شما است. ISO 9000 نیز برای کمک به کاربران ISO 9001 برای درک اصول اساسی و شرایط مربوط به کیفیت نوشته شده است.

اگر چه یادگیری و اجرای الزامات را می توان به عنوان یک وظیفه دشوار دید، اما شرکت های مشاوره ای برای کمک و راهنمایی شما در پروژه وجود دارند. شما مجبور نیستید مسیر اجرای استاندارد را به تنهایی بپیمایید زیرا مشاوران زیادی وجود دارند که می‌توانند این پروژه را به یک تجربه بدون اشکال و موثر تبدیل کنند.

هدف استاندارد ISO 9001 این است که شرکت ها را در سراسر جهان با قوانین والزاماتی استاندارد جهانی هماهنگ کند و در نهایت به ارزش افزوده سازمان اضافه کند.

اگر می خواهید با شرایط و گام های اخذ ایزو آشنا شوید حتما مقاله مراحل و شرایط اخذ ایزو را مطالعه کنید. همچنین می توانید متن فارسی این استاندارد محبوب را از لینک دانلود متن فارسی استاندارد ایزو ۹۰۰۱ ویرایش ۲۰۱۵ دانلود نمایید.

سوالات متداول

iso 901 به عنوان یک نقطه عطف در جهت بهبود مدیریت کیفیت، با وجود چالش‌هایی که ممکن است پیش‌آید، مزایای فراوانی را به سازمان‌ها ارائه می‌دهد. این استاندارد نه تنها به بهبود فرآیندها کمک می‌کند بلکه به کسب‌وکارها فرصت می‌دهد تا در مسیر موفقیت حرکت کنند. در ادامه به برخی سوالات متداول در این باره پاسخ می‌دهیم:

iso 9001:2015 چیست؟

Iso 9001 یک استاندارد بین‌المللی در زمینه مدیریت کیفیت است که توسط سازمان بین‌المللی استانداردها (ISO) تدوین شده است. این استاندارد به سازمان‌ها کمک می‌کند تا سیستم مدیریت کیفیت قوی‌تر و مؤثرتری را پیاده‌سازی کنند.

کاربرد ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

iso 9001 بر بهبود مدیریت کیفیت و افزایش رضایت مشتریان تاثیر می‌گذارد. همچنین به سازمان‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای داخلی را بهینه‌تر اجرا کرده و باعث افزایش بهره‌وری و کاهش خطاها شوند.

مراحل اخذ ایزو ۹۰۰۱ چیست؟

مراحل اخذ ایزو ۹۰۰۱ عبارت‌اند از:

  1. برنامه‌ریزی
  2. اجرا
  3. بازرسی
  4. درخواست گواهی
  5. ارزیابی
  6. تصویب
  7. صدور گواهی

نحوه اخذ ایزو ۹۰۰۱ چگونه است؟

برای اخذ iso 9001، ابتدا باید فرآیند پیاده‌سازی استاندارد را در سازمان خود اجرا کرده و سپس با تماس با یک مؤسسه گواهی‌نامه‌دهنده، مراحل ارزیابی و بازرسی را طی کرده تا گواهی را دریافت کنید.

دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱

شرکت ها، سازمان ها و اصنافی که مایل به دریافت گواهینامه های ایزو از جمله ایزو ۹۰۰۱ هستند باید از مراکز معتبر و پروانه دار مانند ایزوسیستم اقدام نمایند. وزارت صنعت، معدن و تجارت ایزوسیستم را به عنوان بهترین شرکت مشاوره مدیریت کشور انتخاب کرده است. از بخش مجوزها و اعتبارات می توانید مجوزها، پروانه و تاییدیه برتر بودن مجموعه ایزوسیستم را ملاحظه فرمایید.

جهت دریافت گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ یا سایر گواهینامه های ایزو تنها کافی است فرم اخذ ایزو را تکمیل نموده یا با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ (۱۰ خط) تماس حاصل فرمایید.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!