مدیریت ریسک نقدینگی از طریق اخذ ایزو ۳۱۰۰۰

مدیریت-ریسک-نقدینگی

ریسک در هر جنبه‌ای از زندگی ما وجود دارد؛ از فعالیت‌های شخصی روزانه گرفته تا فعالیت‌های تجاری.

ریسک نقدینگی موضوعی است که کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاران، مؤسسات مالی و غیره را در مورد توانایی آن‌ها در انجام بدهی تعهدی درگیر می‌کند. بنابراین، مدیریت ریسک نقدینگی به سازمان‌ها کمک خواهد کرد تا با توسعه استراتژی‌ها و اقدامات مناسب، از به حداقل رساندن اثرات منفی این گونه ریسک‌ها اطمینان حاصل کنند تا ریسک های خود را کاهش دهند.

از طرفی دیگر، نسبت‌های اندازه‌گیری ریسک نقدینگی در مواردی استفاده می‌شود که سرمایه‌گذاران، مدیران یا کسب‌وکارها می‌خواهند در مورد سطح ریسک در سازمان خود تصمیم بگیرند.

در دهه‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای درک ریسک و ماهیت آن انجام شده است و این امر افراد را به سمت ایجاد روش‌ها و چارچوب‌های مدیریت ریسک سوق داده است. ایزو ۳۱۰۰۰ یکی از شناخته‌شده‌ترین چارچوب‌ها را برای رسیدگی به ریسک‌ها ارائه می‌کند و شامل اصول، بهترین شیوه‌های اثبات‌شده و دستورالعمل‌های مدیریت ریسک است.

مدیریت ریسک نقدینگی با توجه به مدیریت ریسک‌های بازار و عملیاتی بسیار مهم است؛ زیرا ریسک نقدینگی تمایل به ترکیب سایر ریسک‌ها را نیز دارد. بنابراین، برای سازمان‌ها مهم است که میزان تحمل ریسک یا ریسکی را که سازمان مایل به پذیرش آن است، تعریف کنند. به این ترتیب، تحمل ریسک تضمین می‌کند که سازمان قادر به مدیریت نقدینگی ریسک خود است.

بنابراین، سازمان باید تحمل ریسک را به‌گونه‌ای بیان کند که کل مدیریت سازمان، به بهترین شکل ممکن، مبادله بین سود و ریسک را درک کند.

سه مرحله اصلی برای مدیریت صحیح ریسک نقدینگی

یک چارچوب تحلیلی برای محاسبه ریسک ایجاد کنید

خطرات نقدینگی را با تجزیه و تحلیل اثرات آنها به حداقل برسانید. این امر شما را قادر می‌سازد قبل از هر گونه خطری عمل کرده و از شوک‌های ناخوشایند جلوگیری کنید.

داده های خود را مدیریت کنید

جدیدترین اطلاعات بازار و دیدگاه‌ها در مورد ریسک نقدینگی را نگه دارید و به‌روز کنید

فرآیندهای مدیریت ریسک را یکپارچه کنید

فوراً تأثیر نقدینگی ریسک و تأثیرات احتمالی شوک‌ها یا سناریوهای بازار را ارزیابی کنید

اندازه گیری و مدیریت ریسک نقدینگی

سازمان باید بتواند ریسک های نقدینگی خود را شناسایی، سنجش، نظارت و کنترل کند.

افزون‌براین برای سازمان‌ها مهم است که آزمایش‌های مستمری را در مورد چندین سناریو بازار انجام دهند تا خطرات نقدینگی احتمالی را شناسایی کرده و اطمینان حاصل کنند که این ریسک‌ها مطابق با تحمل ریسک نقدینگی تعیین‌شده سازمان هستند. تجزیه و تحلیل روزانه جریان‌های خروجی و ورودی نقدینگی آتی نیز کمک خواهد کرد و اطلاعات مفیدی در مورد ریسک‌های نقدینگی و مدیریت آنها ارائه می‌کند.

از این رو، سازمان‌ها باید بتوانند استراتژی‌ها و فرآیندهایی را تنظیم کنند که در صورت وجود هرگونه موقعیت اضطراری ریسک نقدینگی دنبال شوند.

یکی دیگر از روش‌های خوب، توسعه سیاست‌ها و رویه‌ها، از جمله بهترین شیوه‌ها برای کمک به کسب‌وکار در جهت مدیریت ریسک نقدینگی مطابق با میزان تحمل ریسک است. چنین سیاست‌ها و رویه‌هایی باید حداقل به صورت سالانه بازنگری شوند تا اطمینان حاصل شود که ریسک نقدینگی به طور مؤثر مدیریت می‌شود.

رعایت چارچوب‌های مدیریت ریسک نقدینگی

برای اینکه مدیریت ریسک نقدینگی مناسبی در سازمان خود داشته باشید، رعایت تمام قوانین و مقررات قابل اجرا، حتی در سطح محلی یا آنهایی که توسط سازمان خودتان وضع شده است، مهم است تا از موقعیت های ناخوشایند آینده جلوگیری کنید. چارچوب مدیریت ریسک نقدینگی به سازمان‌ها کمک می‌کند نقدینگی کافی را حفظ کنند و اطمینان حاصل کنند که سازمان در موقعیت مناسبی برای رسیدگی به تعهدات روزانه نقدینگی قرار دارد.

افزون‌بر ایزو ۳۱۰۰۰، ایزو ۳۷۳۰۱ – سیستم مدیریت انطباق به شما کمک می‌کند تا سیستم مدیریت انطباق (CMS) را ایجاد کنید، توسعه دهید، پیاده‌سازی کنید، ارزیابی کنید، حفظ کنید و به طور مستمر بهبود بخشید. ازاین‌رو، یک سیستم مدیریت محتوا رویکرد مناسبی را برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها فراهم می‌کند تا با پیروی از قوانین و مقررات قابل اجرا، تمامی تعهدات مربوط به انطباق را انجام دهند و از خطرات احتمالی که ممکن است سازمان با آن مواجه شود، اجتناب کند.

اخذ گواهینامه ایزو معتبر

خدمات ایزوسیستم نیز در زمینه‌ی مشاوره، پیاده‌سازی و اخذ ایزو برای مشاغل مختلف است که منتج به گرفتن ایزو و دریافت ایزو معتبر خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی انواع گواهینامه ایزو به‌ویژه ایزو ۳۱۰۰۰ و ایزو ۳۷۳۰۱ می‌توانید از طریق شماره‌های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ با ما در تماس باشید یا از طریق تکمیل فرم اخذ ایزو کارشناسان ما با شما تماس خواهند گرفت.


این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!