تفاوت گواهینامه های ایزو با HACCP در صنایع غذایی

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.


گواهینامه HACCP چیست و چه تفاوتی با استانداردهای ایزو دارد؟

HACCP  (تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی) و گواهی‌نامه‌های ISO برای اهداف متفاوتی به کار می روند، اما مکمل یکدیگر هستند.  HACCP بر بهداشت امکانات، تجهیزات و محصولات متمرکز است که همه آن‌ها باید استانداردهای دولتی را برآورده کنند. ایزو یک روش کنترل کیفیت است. هر دو استاندارد می‌توانند به طور جداگانه یا به طور همزمان اجرا شوند. به نظر ما، گواهی‌نامه HACCP  در صنعت مواد غذایی اولویت بیشتری برای شرکت‌های موجود در صنعت مواد غذایی دارد و بهترین حالت ممکن این است که در کنار ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۲۲۰۰۰ همزمان اجرایی شود.

در حالی که HACCP عمدتا بر کنترل فرایندهای تولید متمرکز است، ایزو طبیعت گسترده تری دارد و تمام پروسه های پشتیبانی را در نظر می گیرد. هر دو سیستم مستلزم فرایندهای رسمی مستند شده هستند. HACCP حالت اجرایی بیشتر و استاندارد های ایزو حالت مدیریتی بیشتری دارند. به هر حال HACCP را می توان جزئی از یک سیستم مدیریت کلی کیفیت یعنی ایزو ۲۲۰۰۰ دانست.

هفت اصل کلیدی در سیستم HACCP

۱- تجزیه و تحلیل خطر را انجام دهید. خطرات احتمالی ممکن است زیستی، مانند یک میکروب، شیمیایی مانند جیوه یا سم؛ یا فیزیکی، مانند شیشه باشد.

۲- شناسایی نقاط کنترل بحرانی (CCP) که در آن حذف یا جلوگیری از هرگونه آلودگی رخ می دهد.

۳- محدودیت های مهمی را برای اقدامات پیشگیرانه مرتبط با هر CCP شناخته شده، تعیین کنید.

۴- نظارت بر الزامات و رویه‌ها برای استفاده از نتایج پایش برای تنظیم فرآیند و حفظ کنترل.

۵- اقدامات اصلاحی را انجام دهید، زمانی که نظارت نشان دهنده انحراف از یک حد ضروری است.

۶- ایجاد رویه های حسابداری موثر که سیستم HACCP را مستند می کند.

۷- ایجاد روندی برای تأیید اینکه سیستم HACCP به درستی کار می کند.

HACCP در کلیه صنایع غذایی به ویژه در صنایع غذاهای دریایی، گوشت، لبنیات، عسل، شربت ها، میوه ها و سبزیجات، تخم مرغ، تخم مرغ فرآوری شده و مرغداری در صنایع غذایی کاربرد دارد.

ترکیب HACCP و استانداردهای ایزو به یک سیستم مدیریت کلی که هم الزامات ISO ۹۰۰۰ و الزامات مربوط به HACCP را برآورده می‌کند نسبتاً آسان است. در حقیقت ایزو ۲۲۰۰۰ استاندارد جدیدی است که الزامات سیستم مدیریت ایمنی غذایی را مشخص می‌کند. ایزو ۲۲۰۰۰ شامل تمام عناصر HACCP و رویه‌های تولید خوب (GMP) است.

برای دریافت گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ و گواهینامه HACCP چگونه باید اقدام کرد؟

ایزوسیستم به عنوان رتبه یک شرکت های مشاور مدیریت و واحد برتر فنی مهندسی در کل کشور به انتخاب سازمان صنعت، معدن و تجارت آماده صدور گواهینامه ایزو ویژه شرکت ها، سازمان ها . اصناف می باشد. شما می توانید برای آشنایی بیشتر با گواهینامه های مرتبط با صنایع غذایی به صفحه گواهینامه ایزو ۲۲۰۰۰ و گواهینامه HACCP مراجعه نمایید.

برای دریافت گواهینامه ایزو معتبر تنها کافی است از طریق فرم درخواست گواهینامه ایزو ، درخواست خود را برای دریافت گواهینامه ثبت نمایید. یا با شماره های ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ تماس حاصل فرمایید.

این مقاله به صورت اختصاصی توسط تیم فنی ایزوسیستم آماده شده است، هرگونه بهره برداری بدون ذکر نام و آدرس منبع شرعا و قانونا ممنوع می باشد.

نیاز به مشاوره دارید؟ با ما تماس بگیرید...

تماس با ایزوسیستم ۳۳۴۴۴۸۱۳-۰۲۳ و ۳۳۴۴۴۸۱۴-۰۲۳

ایزوسیستم برترین مرکز صدور مدارک بین المللی ایزو و دارنده مجوز سازمان صنعت، معدن و تجارت می باشد.

هشدار: مراقب نیش مراکز بدون مجوز رسمی در حوزه ی خدمات مشاوره و صدور گواهینامه های ایزو باشید!